ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Gminy Srokowo
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2013-01-02 07:35:46 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr - brak tytułu

P R O T O K Ó Ł Nr XXVI)12
z obrad XXVI sesji Rady Gminy Srokowo
z dnia 30 listopada 2012r.
miejsce obrad – sala lustrzana Gminnego Ośrodka Kultury w Srokowie.

Pkt.1
Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński o godz. 12:20 otworzył obrady XXVI sesji Rady Gminy Srokowo VI kadencji (2010-2014). Powitał Wójta Gminy, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, radcę prawnego, Wysoką Radę i panią inspektor, kierowników jednostek organizacyjnych gminy i dyrektorów szkół, przedstawiciela Izb Rolniczych Pana Romana Kuriatę, przedstawiciela Straży Granicznej Pana Mariusza Staworko, panie i panów sołtysów, powitał wszystkie osoby uczestniczące w posiedzeniu sesji. Następnie na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach aktualnie uczestniczy13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych oraz gości i sołtysów stanowią załączniki nr 1, 2 i 3 do niniejszego protokołu. Nieobecni radni: Agnieszka Siewruk, Marek Wawer. Zgodnie z § 33 ust. 3 Statutu Gminy Srokowo, Rada Gminy na wniosek Przewodniczącego Rady Gminy powołała sekretarza sesji, którym została jednogłośnie (13 gł. „za”) kolejna z listy radnych, radna Marzena Stolarczyk. Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 1 i przystąpił do realizacji pkt.2

Pkt.2
Przedstawienie porządku obrad – zgłaszanie wniosków o zmianę porządku obrad
.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, ze porządek obrad radni otrzymali w ustawowym terminie. Do porządku obrad wniesiono następujące propozycje: Przewodniczący Rady Gminy zaproponował wprowadzenie w pkt.8 porządku obrad: Odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych. Wójt Gminy Franciszek Andruszkiewicz zaproponował: zdjęcie z porządku obrad:
pkt.6.7. – Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach dla których organem prowadzącym jest gmina Srokowo,
pkt. 6.8. - Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/95/12 Rady Gminy Srokowo z dnia 27 kwietnia 2012r. w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze, zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczycieli pedagogów i logopedów, wprowadzenie do porządku obrad 3 projektów uchwał:
1. Podjęcie uchwały w sprawie określenia warunków i trybu finansowego wspierania rozwoju sportu w gminie Srokowo.
2. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w gminie Srokowo.
3. Podjęcie uchwały w sprawie dopłat do taryf za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Srokowo.
Głosowanie – Rada Gminy jednogłośnie – 13 gł. ”za” opowiedziała się za wprowadzeniem zaproponowanych zmian.

Porządek obrad sesji po wprowadzonych zmianach przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie XXVI sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przedstawienie porządku obrad – zgłaszanie zmian w porządku obrad.
3. Informacja Wójta Gminy o działalności w okresie międzysesyjnym.
4. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działalności w okresie międzysesyjnym.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Podjęcie uchwał w sprawach:
6.1. ustalenia stawek podatku od nieruchomości,
6.2. wysokości stawek opłaty targowej na terenie gminy Srokowo,
6.3. podatku od środków transportowych,
6.4. opłaty od posiadania psów,
6.5. uchwalenia Rocznego Programu Współpracy Gminy Srokowo z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2013r.,
6.6. podziału gminy Srokowo na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych,
6.7. określenia warunków i trybu finansowego wspierania rozwoju sportu w gminie Srokowo,
6.8. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Srokowo na lata 2012- 2018,
6.9. zmian w budżecie gminy Srokowo na 2012r.
6.10. przyjęcia programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Srokowo na lata 2012-2032,
6.11. uchwalenia regulaminu sfinansowania zadań z zakresu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Srokowo,
6.12. zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w gminie Srokowo,
6.13. dopłat do taryf za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Srokowo.
7. Debata nad projektem budżetu na 2013r.
8. Odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych.
9. Wolne wnioski, informacje, oświadczenia.
10. Przyjęcie protokołu z XXV sesji Rady Gminy z dnia 26 października 2012r.
11. Zamknięcie XXVI sesji Rady Gminy Srokowo. Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 2 i przystąpił do realizacji pkt.3

Pkt.3
Informacja Wójta Gminy o działalności w okresie międzysesyjnym.

Wójt Gminy Franciszek Andruszkiewicz poinformował, że w okresie między sesjami wydał 5 zarządzeń:
1. Zarządzenie nr 45/12 z dnia 29 października 2012r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży w trybie bezprzetargowym nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Gminy Srokowo.( Lokal Nr 7, położony w Srokowie, Plac Rynkowy Nr 8 wraz z udziałem wynoszącym 20/100 cz. w dz. nr 816/1 o pow. 0,0213 ha)
2. Zarządzenie nr 46/12 z dnia 06 listopada 2012r. w sprawie powołania komisji d)s przejęcia majątku Gminy Srokowo użytkowanego przez Przedsiębiorstwo Handlowo – Transportowe „TRACOM” Spółka z o.o. 11-700 Mrągowo, ul. Giżycka 7a.
3. Zarządzenie nr 47/12 z dnia 06 listopada 2012r. w sprawie zmiany budżetu Gminy Srokowo na 2012r.
4. Zarządzenie nr 48/12 z dnia 12 listopada 2012r. w sprawie powołania Gminnej Komisji ds. opiniowania wniosków nauczycieli o przyznanie zapomogi pieniężnej z funduszu zdrowotnego.
5. Zarządzenie nr 49)12 z dnia 14 listopada 2012 w sprawie przyjęcia projektu budżetu na 2013r. oraz projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Srokowo na lata 2013 – 2019.
Do złożonej informacji nie było pytań. Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 3 i przeszedł do realizacji pkt.4.

Pkt. 4
Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działalności w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński poinformował, że w dniu 20.11.2012r. spotkał się w terenie z pełnomocnikiem właściciela nieruchomości w Kątach w sprawie wydzielenia i sprzedaży części działki nr 5/13 obręb Kąty pod przepompownię projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej w Kątach. Obecny właściciel zamierza sprzedać nieruchomość do 15 stycznia 2013r. Porozumienie z Wójtem Gminy Srokowo zostało podpisane i właściciel nieruchomości oczekuje na szybką odpowiedź i realizację porozumienia. W dniach 26 i 27 listopada uczestniczył w posiedzeniach połączonych komisji Rady Gminy.
W dniu 9 listopada br. uczestniczył w inauguracyjnym kolejnym etapie Turnieju Piłki Siatkowej Samorządowców, które odbyło się w Karolowie. Drużyna z gminy Srokowo zajęła I miejsce.
Do przedstawionej informacji nie było pytań.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 4 i przeszedł do realizacji pkt.5.

Pkt. 5
Interpelacje i zapytania radnych.

Interpelacji i zapytań radnych nie było.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 5 i przeszedł do realizacji pkt.6.

Pkt. 6
Podjęcie uchwał w sprawach:

6.1. ustalenie stawek podatku od nieruchomości
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt uchwały był tematem posiedzenia komisji Rady Gminy. Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały nie wnosząc zmian.
Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina poinformowała, że projekt uchwały opracowano na podstawie obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 02 sierpnia 2012r. w sprawie górnych granic kwotowych i opłat lokalnych w 2013r. oraz Zarządzenia Nr 33/12 Wójta Gminy Srokowo z dnia 13 sierpnia 2012r. w sprawie założeń do budżetu gminy Srokowo na 2013r. Górne granice kwotowe stawek podatków i opłat lokalnych ulegają corocznie zmianie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych. Wskaźnik ten w 2012r. wzrósł w stosunku do 2011r. o 4%.
Dyskusji brak.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zenon Bachowski odczytał projekt uchwały Nr XXVI/129/12. Rada Gminy w obecności 13 radnych – jednogłośnie - 13 głosami „za” przy 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. ”wstrzymujących” – podjęła uchwałę nr XXVI/129/12 w sprawie „Ustalenia stawek podatku od nieruchomości”.
Zał. nr 4. Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 6.1 i przeszedł do realizacji pkt.6.2.

6.2. wysokości stawek opłaty targowej na terenie gminy Srokowo
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt uchwały był tematem posiedzenia komisji Rady Gminy. Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina poinformowała, że wszystkie podatki wzrastają o 4%, zgodnie z założeniami do budżetu i obwieszczeniem Ministra Finansów.
Dyskusji brak.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Paweł Iwaniura odczytał projekt uchwały Nr XXVI)130)12. Rada Gminy w obecności 13 radnych – jednogłośnie - 13 głosami „za” przy 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. ”wstrzymujących” – podjęła uchwałę nr XXVI/130/12 w sprawie „ Wysokości stawek opłaty targowej na terenie gminy Srokowo”. Zał. nr 5.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 6.2. i przeszedł do realizacji pkt.6.3.

6.3 podatku od środków transportowych
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt uchwały był tematem posiedzenia komisji Rady Gminy. Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały nie wnosząc zmian.
Dyskusji brak.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Paweł Iwaniura odczytał projekt uchwały Nr XXVI)131)12. Rada Gminy w obecności 13 radnych – jednogłośnie - 13 głosami „za” przy 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. ”wstrzymujących” – podjęła uchwałę nr XXVI/131/12 w sprawie „ Podatku od środków transportowych”. Zał. nr 6.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 6.3 i przeszedł do realizacji pkt.6.4.

6.4. opłaty od posiadania psów
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt uchwały był tematem posiedzeń komisji Rady Gminy. Komisje wniosły zmiany do projektu uchwały: zmniejszyły opłatę od posiadania psów z proponowanej kwoty 50 zł do 30 zł, wykreśliły sołtysów jako osoby zobowiązane do sporządzania wykazu osób posiadających psy.
Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina poinformowała, że od dwóch lat nie było wprowadzonej opłaty od posiadania psów. Propozycja wprowadzenia opłaty wynika stąd, iż gmina z tych opłat chciałaby psy zaczipować i prowadzić ich ewidencję.
Przewodniczący Rady Gminy apelował do radnych, sołtysów i mieszkańców gminy o pomoc w tym temacie, o sprawne przeprowadzenie spisu posiadanych psów w celu sporządzenia ewidencji.
Radna Iwona Szkudlarek zapytała się, jaki jest koszt zaczopowania jednego psa, czy te 30 zł starczy, czy nie trzeba będzie korzystać z innych środków? Sekretarz Gminy M. Chociełowska poinformowała, że w pierwszej kolejności musi być sporządzona ewidencja psów, żeby zorientować się ile ich jest. W grudniu będzie podejmowana uchwala o ochronie zwierząt i jest w niej zapis, że opłata z tytułu posiadania psów będzie przekazana na prowadzenie ewidencji. Gmina rocznie za 4 psy w schronisku płaci 15 tys. zł. Dochody gminy z tytułu tej opłaty w poprzednich latach były w granicach 4 tys. zł.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że w schronisku są psy, które po prostu ktoś pozostawia, podrzuca, gmina zawozi je do schroniska i ponosi koszty. Jeżeli zostaną zaczipowane wszystkie psy z terenu gminy to gmina nie będzie ponosić kosztów podrzuconych zwierząt, bo w gminie będzie ewidencja.
Dalszej dyskusji brak.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Paweł Iwaniura odczytał projekt uchwały Nr XXVI)132)12. Rada Gminy w obecności 13 radnych – jednogłośnie - 13 głosami „za” przy 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. ”wstrzymujących” – podjęła uchwałę nr XXVI/132/12 w sprawie „ Opłaty od posiadania psów”. Zał. nr 7.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 6.4 i przeszedł do realizacji pkt.6.5.

6.5. uchwalenia Rocznego Programu Współpracy Gminy Srokowo z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2013r.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt uchwały był tematem posiedzenia komisji Rady Gminy.
Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
Sekretarz Gminy Małgorzata Chociełowska przedstawiła pokrótce projekt uchwały.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Paweł Iwaniura odczytał projekt uchwały Nr XXVI)133)12. Rada Gminy w obecności 13 radnych – jednogłośnie - 13 głosami „za” przy 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. ”wstrzymujących” – podjęła uchwałę nr XXVI/133/12. Zał. nr 8.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 6.5 i przeszedł do realizacji pkt.6.6.

6.6. podziału gminy Srokowo na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt uchwały był tematem posiedzenia komisji Rady Gminy. Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
Sekretarz Gminy Małgorzata Chociełowska poinformowała, że przepisy wprowadzające ustawę - Kodeks wyborczy w art. 14 nakładają na rady gmin obowiązek dokonania podziału gminy na stałe obwody głosowania w terminie 3 miesięcy od dnia ustalenia, w trybie art.13 ust. 1 tej ustawy, nowego podziału gminy na okręgi wyborcze.
Rada Gminy Srokowo dokonała nowego podziału na okręgi wyborcze w miesiącu wrześniu 2012 r. na sesji Rady Gminy Srokowo. Przedkładany projekt podziału gminy na obwody głosowania konsultowany był ze stałymi komisjami rady, podano go do publicznej wiadomości zamieszczając jego treść z uzasadnieniem na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej oraz wywieszono informację na tablicy ogłoszeń Urzędu o możliwości zapoznania się z projektem w siedzibie Urzędu. Proponowany podział gminy na obwody głosowania będzie miał zastosowanie do wyborów do Sejmu RP i Senatu RP, Prezydenta RP, do Parlamentu Europejskiego oraz referendów od chwili jego uchwalenia. Natomiast dla wyborów organów samorządowych, zgodnie z art. 16 ustawy „Przepisy wprowadzające ustawę – Kodeks wyborczy” przyjęty podział na obwody głosowania będzie miał zastosowanie dopiero od kadencji 2014 – 2018.
Proponuje się 5 obwodów głosowania:

WYKAZ STAŁYCH OBWODÓW GŁOSOWANIA, ICH GRANICE I NUMERY ORAZ SIEDZIBY OBWODOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH

Nr obwodu głosowania Granice obwodu głosowania Siedziba Obwodowej Komisji Wyborczej
1 Sołectwa: Bajory Wielkie, Wyskok, Łęknica. Bajory Małe Bajory Małe 6/1 Świetlica wiejska w Bajorach Małych
2 Sołectwa: Wilczyny, Kosakowo. Jegławki Jegławki 18 Świetlica wiejska w Jegławkach
3 Część sołectwa Srokowo obejmująca ulice: Barciańska, Brzozowa, Łąkowa, Spacerowa, Zielona, Kętrzyńska, Kwiatowa, Lipowa, Węgorzewska, Wiejska, Leśna, Parkowa, Piekarska, Strzelecka, Szkolna, Traugutta, Gen. A. Zawadzkiego, Młyńska, Młynarska. Srokowo ul. Plac Rynkowy 14 Gminny Ośrodek Kultury w Srokowie
4 Sołectwa: Leśniewo, Silec, Leśny Rów, Jankowice; Część sołectwa Srokowo: miejscowości: Pieczarki, Sówka, Srokowski Dwór, Suchodoły, Wysoka Góra oraz ulice: Ogrodowa, Plac Rynkowy, Wileńska, Słoneczna, Chopina, Ludowa, Krótka, Piwna, Michała Kajki. Srokowo ul. Plac Rynkowy 14 Gminny Ośrodek Kultury w Srokowie
5 Sołectwa: Solanka, Siniec. Solanka Solanka 3 Filia w Solance Szkoły Podstawowej w Srokowie

Dyskusji brak.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Paweł Iwaniura odczytał projekt uchwały Nr XXVI)134)12. Rada Gminy w obecności 13 radnych – jednogłośnie - 13 głosami „za” przy 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. ”wstrzymujących” – podjęła uchwałę nr XXVI/134/12. Zał. nr 9.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 6.6 i ogłosił przerwę w obradach.
Z posiedzenia sesji zwolniła się radna Wiesława Pociej – stan rady 12 radnych.
Po przerwie obrady wznowiono, Przewodniczący Rady Gminy przystąpił do realizacji pkt.6.7.

6.7.
określenia warunków i trybu finansowego wspierania rozwoju sportu w gminie Srokowo.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt uchwały był tematem posiedzenia komisji połączonych w dniu 26 i 27 listopada br. Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
Sekretarz Gminy Małgorzata Chociełowska poinformowała o wprowadzonych zmianach w projekcie uchwały. Projekt uchwały określa warunki i tryb finansowania zadania własnego Gminy Srokowo w zakresie rozwoju sportu, realizowanego przez kluby sportowe oraz uczniowskie kluby sportowe, działającymi na terenie Gminy Srokowo, formę wspierania finansowego, które może następować w formie dotacji celowej na realizację celów publicznych oraz wysokość dotacji. Dotacja będzie przyznana po zapewnieniu wkładu własnego na realizację niniejszego zadania przez klub sportowy z zastrzeżeniem, że kwota dofinansowania ze strony Gminy Srokowo nie może przekroczyć 90% całkowitych kosztów poniesionych przy realizacji zadania. Dotacja na realizację zadań z zakresu rozwoju sportu może być przyznana przez Wójta Gminy Srokowo na wniosek klubu sportowego.
Wnioski, o których mowa w ustępie 1 składane będą: - na rok 2013 r. – w terminie 10 dni od wejścia w życie niniejszej uchwały, w kolejnych latach - w terminie do 30 września na kolejny rok kalendarzowy.
Dyskusji brak.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zenon Bachowski odczytał projekt uchwały Nr XXVI)135)12. Rada Gminy w obecności 12 radnych – jednogłośnie - 12 głosami „za” przy 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. ”wstrzymujących” – podjęła uchwałę nr XXVI/135/12. Zał. nr 10.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 6.7 i przeszedł do realizacji pkt.6.8.

6.8. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Srokowo na lata 2012-2018.
Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina przedstawiając projekt uchwały poinformowała, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej polegają na zmianie kwoty budżetu gminy ogółem, w związku ze zwiększeniem dochodów i wydatków w budżecie gminy. Przedsięwzięcia WPF nie ulegają zmianom.
Dyskusji brak.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Paweł Iwaniura odczytał projekt uchwały Nr XXVI)136)12.
Przewodniczący Rady Gminy przystąpił do przeprowadzenia głosowania nad uchwałą. Rada Gminy w obecności 12 radnych obecnych na sali obrad – 12 głosami „za” przy 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. „wstrzymujących” – podjęła uchwałę nr XXVI/136/12. Zał. nr 11.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 6.8 i przeszedł do realizacji pkt.6.9.

6.9. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Srokowo na 2012r.
Sekretarz Gminy Małgorzata Chociełowska przedstawiła projekt uchwały. Proponuje się zwiększenie dochodów budżetu o 504 205 zł i zmniejsza o 237 zł. Wiąże się to z decyzjami Wojewody Warmińsko – Mazurskiego w temacie głównie opieki społecznej: decyzji Wojewody Warmińsko - Mazurskiego o kwotę 17 117 zł na wypłatę zasiłków okresowych, o kwotę 7080 zł na wypłatę zasiłków stałych, o kwotę 965 zł na składki na ubezpieczenia zdrowotne oraz kwotę 358 zł na wypłatę dodatków pracownikom socjalnym GOPS, o kwotę 96 978 zł na pomoc materialną tj. na stypendia, o kwotę 21 696 zł na świadczenia z funduszu alimentacyjnego, kwotę 245 908 zł na realizację świadczeń rodzinnych, kwotę 10 484 zł na składki na ubezpieczenia zdrowotne, 378 zł na ubezpieczenia zdrowotne w części zadań własnych, kwotę 113 527 zł na wypłatę zasiłków okresowych, kwotę 23 693 zł na wypłatę zasiłków stałych, zawiadomienia Ministra Finansów o zwiększeniu subwencji oświatowej o kwotę 37 737 zł z tytułu odpraw dla nauczycieli ( kwota wnioskowana ponad 260 tys. zł). Zwiększa się wydatki budżetu o 831 583 zł w tym wydatki bieżące o 823 463 zł i zmniejsza wydatki bieżące budżetu o 357 727 zł. Budżet gminy po zmianach wynosi: dochody: 14 422 249,53 zł w tym: bieżące - 13 309 195,93 zł majątkowe - 1 113 053,60 zł, wydatki:14 890 578,14 zł w tym: bieżące - 13 017 419,65 majątkowe -1 873 158,49 zł. Deficyt w wysokości 468 328,61 zł pokryty zostanie z pożyczki w kwocie 180 000zł na wyprzedzające finansowanie, zaciągniętej w Banku Gospodarstwa Krajowego w Olsztynie oraz wolnych środków w kwocie 288 328,61 zł.
Dyskusja.
Dyr. Szkoły Podst. w Srokowie B. Kozicki w odpowiedzi na zapytania radnych dotyczące remontu kotłowni, wyjaśnił, że złożył wniosek do budżetu we wrześniu br. i opierał się na starym projekcie kotłowni węglowej. Zlecił opracowanie nowego projektu na kotłownię gazową, projekt miał być wykonany we wrześniu br. Z różnych przyczyn projekt otrzymał w końcu października br. W dniu dzisiejszym otrzymał kosztorys na wykonanie tego projektu, kosztorys opiewa na kwotę 217 tys. zł. Żeby ruszyć z projektem muszą być wszystkie pozwolenia i uzgodnienia, aktualnie trwają tego typu prace. Odnośnie temperatury w szkole, to wszystko byłoby dobrze gdyby przez strych nie uciekało zimno, należałoby to uszczelnić. Jeśli przyjdą niskie temperatury rzędu -10% to nie ma problemu, żeby tylko stare piece, zakamienione wytrzymały, natomiast, jeśli temp. spadnie do -20% to będzie trudno, ze względu na stan techniczny pieców.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zenon Bachowski odczytał projekt uchwały Nr XXVI)137)12. Rada Gminy w obecności 12 radnych – 11 głosami „za” przy 0 gł. „przeciwnych” i 1 gł. ”wstrzymującym” – większością głosów podjęła uchwałę nr XXVI/137/12. Zał. nr 12.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 6.9 i przeszedł do realizacji pkt.6.10.

6.10. przyjęcia programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Srokowo na lata 2012-2032.
Przewodniczący rady Gminy Aleksander Kamiński odczytał uzasadnienie do projektu uchwały. Gospodarka odpadami niebezpiecznymi zawierającymi azbest i jego utylizacja, jest ważnym elementem całego systemu gospodarki odpadami, a także integralną częścią planów gmin, powiatów i województw. Dla realizacji tego celu został opracowany „ Program usuwania azbestu oraz wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Srokowo” wraz z przeprowadzoną inwentaryzacją wyrobów zawierających azbest. Dokument ten ujmuje zagadnienia ściśle związane z realizacją nałożonych na gminy obowiązków. Wskazuje miedzy innymi cele i zadania, ramy prawne w tym zakresie oraz ujmuje tezy wynikające z programu krajowego w odniesieniu do zagadnień gospodarowania azbestem na terenie naszej gminy. Programu otwiera drogę do dofinansowania działań związanych z demontażem, transportem i składowaniem (utylizacją) wyrobów azbestowych wreszcie jego realizacja wpłynie wydatnie na poprawę stanu środowiska poprzez podwyższenie jakości powietrza atmosferycznego, a tym samym zwiększy komfort życia, pracy i wypoczynku w gminie, podnosząc efektywnie jej atrakcyjność oraz wartość materialną obiektów znajdujących się na terenie Gminy, tym samym poprawiając status ekonomiczny mieszkańców. Wskazuje ponadto aktualny stan w zakresie wyrobów zawierających azbest, określa harmonogram realizacji programu i wskazuje na środki finansowe, niezbędne do jego realizacji z jednoczesną możliwością pozyskania środków zewnętrznych na jego utylizację.
Wójt Gminy poinformował, że wpłynął w tym temacie 1 wniosek od Spółdzielni Mieszkaniowej w Solance. W budżecie na 2013r. została przyjęta kwota dofinansowania 25 zł)1m2 usuniętych wyrobów zawierających azbest, w przyszłym roku można przeznaczyć większą kwotę, można przystąpić do innego programu rozwiązywania tego problemu, który polega na dofinansowaniu przez Narodowy i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska. Gmina przeprowadza przetarg, wyłania wykonawcę, bierze to zadanie i rozlicza dotacje przyznane przez Narodowy i Wojewódzki Fundusz.
Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński odczytał projekt uchwały Nr XXVI)138)12. Rada Gminy w obecności 12 radnych – 12 głosami „za” przy 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. ”wstrzymujących” – podjęła uchwałę nr XXVI/138/12. Zał. nr 13.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 6.10 i przeszedł do realizacji pkt.6.11.

6.11. uchwalenia regulaminu sfinansowania zadań z zakresu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Srokowo.
Patrz. poz. 6.10. Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński odczytał projekt uchwały Nr XXVI)139)12. Rada Gminy w obecności12 radnych – 12 głosami „za” przy 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. ”wstrzymujących” – podjęła uchwałę nr XXVI/139/12. Zał. nr 14. Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 6.11 i przeszedł do realizacji pkt.6.12.

6.12. zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w gminie Srokowo.
Wójt Gminy przedstawił projekt uchwały, w którym proponuje się na terenie Gminy Srokowo taryfy dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Srokowie: na dostawę wody w wysokości 2,60 zł brutto, odprowadzanie ścieków 4,06 zł brutto.
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił kalkulacje ZGKiM stawek na 2013r. za zużycie 1m3 zimnej wody i za 1m3 odprowadzenia ścieków. Wiceprzewodniczący Rady Gminy Paweł Iwaniura odczytał projekt uchwały Nr XXVI)140)12. Rada Gminy w obecności 12 radnych – 11 głosami „za” przy 1 gł. „przeciwnym” i 0 gł. ”wstrzymujących” – większością głosów podjęła uchwałę nr XXVI/140/12. Zał. nr 15.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 6.12 i przeszedł do realizacji pkt.6.13.

6.13. dopłat do taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Srokowo.
Wójt Gminy Franciszek Andruszkiewicz przedstawił projekt uchwały. Poinformował, że wprowadza się dopłatę do ceny 1m3 odprowadzanych ścieków do urządzeń kanalizacyjnych zarządzanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Srokowie dla gospodarstw domowych i użyteczności publicznej w wysokości 0,52 zł brutto, będzie to kwota roczna dopłaty 36 000 zł. Dopłata obowiązywać będzie w okresie od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. Kwota dopłaty przekazana zostanie na rzecz Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Srokowie. Kierownik ZGKiM stwierdził, że jest to dobra wiadomość dla mieszkańców, że pomimo rosnących kosztów cena wody nie wzrośnie, a do ścieków będzie dopłata i też nie będzie to odczuwalna podwyżka.
Radna Lucyna Ładziak zwróciła się z zapytaniem do kierownika ZGKiM, na temat odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne Wójta Gminy, dlaczego odpowiedź jest taka krótka i nie dotrzymany został termin odpowiedzi.
Wójt Gminy wyznaczył termin do 30 czerwca a odpowiedź otrzymał we wrześniu. Ponadto zapytała się o plan finansowy i sytuacje finansową na dzień dzisiejszy w Zakładzie, jakie wskaźniki się poprawiły. Kierownik ZGKiM wyjaśnił, że na większość punktów odpowiedź była w czerwcu, tylko na kilka punktów odpowiedź została udzielona w późniejszym okresie, ale za zgodą Wójta Gminy o przedłużenie terminu odpowiedzi. Główna odpowiedź została udzielona w czerwcu. Odnośnie sytuacji finansowej Zakładu, to jest duży problem ze ściągalnością należności, nawet wyroki sądowe nie dają gwarancji ściągalności, było już kilka firm windykacyjnych, setki wezwań. Dobre efekty daje docieranie osobiście do ludzi, sytuacja wielu ludzi jest trudna, może w przyszłości zastanowić się należy nad dopłatą do wody, żeby ulżyć ludziom.
Dalszej dyskusji brak.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zenon Bachowski odczytał projekt uchwały Nr XXVI)141)12. Rada Gminy w obecności 12 radnych – 11 głosami „za” przy 1 gł. „przeciwnym” i 0 gł. ”wstrzymujących” – podjęła uchwałę nr XXVI/141/12. Zał. nr 16.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 6.13 i przeszedł do realizacji pkt.7.

Ad. Pkt.7
Debata nad projektem budżetu na 2013r.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt budżetu na 2013r. wpłynął do biura Rady Gminy 14 listopada 2012r.
Radni na posiedzeniach komisji w dniach 26-27 listopada br. analizowali projekt budżetu.
Dyskusja.
Radny Bogusław Staruch poinformował, że Komisja Rewizyjna na posiedzeniu wspólnym z Komisją Finansów zapoznała się z projektem budżetu na 2013r. Następnie przeanalizował niektóre działy. Zwrócił uwagę na planowane inwestycje w tym budżecie, a szczególnie adaptacja zlewni na świetlice wiejskie w Sińcu i Jankowicach. Ogólna kwota to 650 tys. zł, z czego 350 tys. zł przeznacza się z budżetu. Cel na pewno słuszny, możliwość pozyskania środków z zewnątrz, w praktyce korzystanie z tego dobrodziejstwa będzie niewielkie. W tym czasie, kiedy jest wiele rzeczy bardziej ważnych i inwestycyjnych, należy się zastanowić czy iść w tym kierunku czy nie. Nawiązał do budynków po byłej szkole w Jegławkach, gdzie nic się nie dzieje. W budżecie są środki na budowę, adaptację a nie planuje się na funkcjonowanie świetlic, które są. Wniosek o zapewnienie takich środków do Wójta Gminy został skierowany, żeby zaczęło coś się dziać, dot. to budynków po byłej szkole w Jegławkach. Następnie radny omówił pokrótce pozostałe inwestycje.
Radna Czesława Gwóźdź powiedziała, że od trzech lat są wprowadzane te same zadania do budżetu i nie są zrealizowane. Najpilniejszą sprawą jest przebudowa wodociągu w Srokowie. Dobrze byłoby przyspieszać procedury, żeby nie trzeba było odkładać inwestycji na kolejne lata. Zwróciła uwagę, ze podatki czynsze, opłaty wzrosły o 4%, 3% wzrostu wynagrodzeń w jednostkach organizacyjnych gminy to zbyt mało, czy nie można byłoby zwiększyć do 4%? Odnośnie adaptacji świetlic w Sińcu i Jankowicach wyraziła swoje wątpliwości, na niektóre zadania lekką ręką wydaje się dużo pieniędzy, na niektóre idzie to z oporem.
Radni ponadto dyskutowali o stworzeniu Centrum Kultury i Sportu, włączając do tego świetlice wiejskie.
Przewodniczący Rady Gminy podsumowując dyskusję, stwierdził, że rok 2013 będzie trudny, trzeba będzie zająć się ZGKiM, wymienić park maszynowy, kupić agregat do odśnieżania chodników. Prosił o przeanalizowanie zadania inwestycyjnego - adaptacja świetlic w Sińcu i Jankowicach. Poinformował, że projekt budżetu ocenia pozytywnie i powinien być on uchwalony do 31 grudnia 2012r.
Radna Czesława Gwóźdź poinformowała, że projekt budżetu w dziale – Oświata i wychowanie- powinien być przedkładany związkom zawodowym do zaopiniowania, nigdy związki nie doczekały się takiego przedłożenia. W porównaniu z innymi latami są to wskaźniki niższe, a fundusz socjalny nauczycieli emerytów w 2012r. wynosił 38.500 zł, na 2013r. planuje się 32.000 zł, pomimo tego, ze przybyło 7 emerytów.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, ze dyrektorzy przygotowywali fundusz socjalny i tak zostało naliczone. Jeśli chodzi o konsultacje to projekt budżetu od 15 listopada br. jest na stronie internetowej Urzędu, każdy ma prawo do konsultacji. O tym, że związki zawodowe mają opiniować Skarbnik nigdy nie słyszała i nigdy nie było takiej informacji na żadnym szkoleniu skarbników.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 7 i przeszedł do realizacji pkt.8.

Ad. Pkt. 8
Odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych.

W pkt. 5 nie było zapytań czy interpelacji radnych.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 8 i przeszedł do realizacji pkt.9.

Ad. pkt. 9
Wolne wnioski, informacje, oświadczenia.

Sołtys wsi Siniec Renata Mendala odnosząc się do wypowiedzi radnych dotyczących adaptacji byłych zlewni mleka na świetlicę w Sińcu i Jankowicach stwierdziła, że działalność świetlic wiąże się z nakładem i nie będą one przynosiły zysków finansowych, ale zyski będą inne, młodzież będzie miała miejsce spotkań, nie będzie okupować i niszczyć przystanków, nie będzie stać pod sklepem czy zażywać narkotyków. Sołectwo Siniec jest dużą miejscowością i świetlica dla tego sołectwa po prostu się należy.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że na świetlice jest już złożony wniosek po raz drugi do PROW-u, w WPF jest to zadanie od dwóch lat i nikt wcześniej nie poruszał tematu wysokich kosztów adaptacji.
Sołtys Sińca Renata Mendala poprosiła Przewodniczącego Rady o 10 minut czasu na następnej sesji w celu przedstawienia prezentacji swojej działalności w sołectwie Siniec.
Przewodniczący Rady odmówił, ponieważ będzie to sesja budżetowa, zaproponował przedstawienie prezentacji na początku przyszłego roku, w styczniu.
Wójt Gminy poinformował, że zadanie, które było realizowane z Państwową Strażą Pożarną dobiegło końca i samochód strażacki został przyprowadzony, będzie przekazany do OSP Jegławki.
Sołtys Sińca Renata Mendala poinformowała, że kiedy wnioskowała o naprawę drogi do cmentarza, nie znalazły się fundusze i nikt nie przyjechał. Kiedy nie wnioskowała, został przywieziony piasek, ale na drogi gminne, które nie zostały naprawione a wręcz „skrzywdzone”, mieszkańcy narzekają, że nie można przejechać, droga do cmentarza nadal nie została naprawiona. Prosiła o wyjaśnienie tej sytuacji. Wójt Gminy wyjaśnił, że wnioski o naprawę dróg są nie tylko od sołtysów, ale również od mieszkańców. Naprawę drogi na Dolny Siniec zgłaszał mieszkaniec Sińca, Pan Kowalski, po oględzinach tej drogi zostały na nią wysłane przyczepy piasku w celu zasypania dziur, wysypane zostało 6 przyczep i droga ta została poprawiona. Nie można mówić, że droga do cmentarza jest drogą ważną, gdzie jest to cmentarz poniemiecki, nie ma potrzeby wydawać gminnych pieniędzy na drogę, gdzie potrzebna jest melioracja, bo za każdym razem topią się tam ciągniki.
Pani sołtys zgłaszając potrzeby powinna wziąć pod uwagę celowość wydatkowania gminnych pieniędzy i zgłaszać najpilniejsze potrzeby, naprawę dróg, z których mieszkańcy korzystają. Poprawiona została również droga prowadząca przez wieś, koło Pana Bułasa, który też wnioskował o jej poprawę. Obecna sytuacja, przeciągające się przymrozki i padające deszcze spowodowały, że drogi są podniszczone. Dokonany został przegląd dróg i wyznaczone drogi, które w pierwszej kolejności należy naprawić. Mamy również zgłoszenia naprawy dróg z sołectw, od radnych czy sołtysów.
Radca prawny Ryszard Bielański poinformował, że na najbliższą sesję przygotuje analizę przekształcenia ZGKiM w spółkę, chociaż jest to pomysł obarczony bardzo dużym ryzykiem. Recepty jednoznacznej w aktualnej sytuacji Zakładu nie ma, sytuacja jest trudna.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał zaproszenie z gminy Barciany na Turniej Piłki Siatkowej Samorządowców, który odbędzie się 7 grudnia 2012r. o godz. 16:30. Podczas Turnieju odbędzie się zbiórka charytatywna na leczenie Magdaleny Muchy, która prosi o wparcie finansowe na leczenie nerwów wzrokowych w Chinach. Po operacji guza mózgu okazało się, że nerwy wzrokowe są uszkodzone i nic nie widzi. Przelot i leczenie jest bardzo drogie i jest poza zasięgiem jej możliwości.
Radna Lucyna Ładziak zapytała się czy zakończyły się prace likwidacyjne w szkołach?
Wójt Gminy odpowiedział, że tak.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt.9 i przeszedł do realizacji pkt.10.

Ad. pkt. 10
Przyjęcie protokołu z sesji Nr XXV z dnia 26.10.2012r.

Przewodniczący Rady Gminy Aleksander poinformował, że protokół z sesji z dnia 26.10.2012r. był do wglądu w biurze Rady Gminy i każdy radny miał możliwość zapoznania się z nim oraz był wyłożony na pół godziny przed sesją na sali obrad. Stwierdził, iż zapoznał się z protokołem, odzwierciedla on wiernie przebieg sesji. W chwili zarządzenia głosowania na sali obrad obecnych było 12 radnych. Protokół Nr XXV z dnia 26.10.2012r. został przyjęty bez uwag, większością głosów, 10 gł.„za”, 0 gł. „przeciw”, 2 gł. „wstrzymujące się” (2 radnych nieobecnych na XXV sesji). Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt.10 i przeszedł do realizacji pkt.11.

Ad. pkt. 11
Zakończenie XXVI sesji Rady Gminy Srokowo.

Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński wobec wyczerpania porządku obrad o godz.16:10 zamknął obrady XXVI sesji Rady Gminy Srokowo. Zgodnie z § 45 ust.2 Statutu Gminy Srokowo przebieg sesji został zarejestrowany, a zapis jest przechowywany do czasu przyjęcia protokołu przez radę.
Protokół obejmuje 16 załączników:
zał. Nr 1,2,3 - biuro Rady Gminy,
zał. Nr 4, 5 ,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 - http) bip. warmia. mazury.pl/ Srokowo gmina wiejska/akty/14/typ.

Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński
Protokół sporządziła: Teresa Gryczka
« powrót do poprzedniej strony