ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Gminy Srokowo
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLAkt prawny: XLIX/284/2010Drukuj informacjęAkt prawny: XLIX/284/2010

Szczegóły informacji

XLIX/284/2010

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja: VIII/2010

Kadencja: V kadencja

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega

Data podjęcia/podpisania: 2010-08-30

Tytuł aktu:

w sprawie: procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Na podstawie:

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806, Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz.1218, z 2008 r. Nr 180, poz.1111, Nr 223, poz.1458, z 2009 r. Nr 52, poz.420, Nr 157, poz.1241, z 2010 r. Nr 28, poz.142 i poz.146) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240, Dz. U. z 2010 roku Nr 28 poz. 146 )

Treść:

Rada Gminy Srokowo uchwala, co następuje:
§ 1
Opracowanie projektu budżetu.
1.Projekt budżetu opracowuje, przy pomocy Urzędu Gminy i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych Wójt Gminy Srokowo.
2. Pracownicy referatów lub samodzielnych stanowisk oraz kierownicy samorządowych jednostek organizacyjnych zobowiązanie są do sporządzenia i przedłożenia wniosków budżetowych dotyczących sfinansowania ze środków budżetu gminy zadań wykonywanych przez te jednostki.
3. Wnioski wraz ze szczegółowym uzasadnieniem zakresu potrzeb mieszkańców ze swoich okręgów wyborczych radni mogą składać w terminie do 30 września każdego roku.
4. Wnioski wraz ze szczegółowym uzasadnieniem zakresu potrzeb mieszkańców ze swoich sołectw sołtysi mogą składać w terminie do 30 września każdego roku.
5. Pracownicy Urzędu Gminy oraz kierownicy samorządowych jednostek organizacyjnych gminy składają w terminie do dnia 10 października każdego roku wnioski do opracowania projektu budżetu na nadchodzący rok budżetowy.
6. Wnioski, o których mowa w ust. 5 stanowią dokumentacją planistyczną obejmującą nazwę zadania, okres realizacji, opisy zadań inwestycyjnych, opisy zadań operacyjnych, przewidywany koszt realizacji zadania wraz z kalkulacją. Ponadto materiały planistyczne powinny zawierać:
1) przewidywane wykonanie roku bieżącego, prognozowane dochody w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej dochodów, z tego na dochody bieżące i majątkowe według ich źródeł, proponowane wydatki w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej wydatków z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych.
7. W planie wydatków bieżących, o których mowa w ust. 6 pkt. 3 wyodrębnia się w układzie działów, rozdziałów i paragrafów planowane kwoty wydatków bieżących, w szczególności:
1) wydatki jednostki budżetowej, w tym na:
a) wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
b) wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań,
2) dotacje na zadania bieżące,
3) świadczenia na rzecz osób fizycznych,
4) wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 2 i 3, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego,
5) wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, przypadające do spłaty w danym roku budżetowym, 6) obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego.
8. W planie wydatków majątkowych, o których mowa w ust. 6 pkt. 3 wyodrębnia się w układzie działów, rozdziałów i paragrafów planowane kwoty wydatków majątkowych, do których zalicza się wydatki na inwestycje i zadania inwestycyjne, w tym programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
9. Samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty gromadzące środki finansowe na wyodrębnionym rachunku dochodów własnych opracowują plany finansowe tych środków do 10 października każdego roku. 10. Projekty planów finansowych winny być opracowane na podstawie:
a) analizy czynników kształtujących wydatki oraz koszty w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem prognozy wzrostu cen oraz kosztów wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego,
b) przewidywanego stanu zatrudnienia w roku budżetowym,
c) wynagrodzeń przewidywanych na dany rok budżetowy.
11. Na podstawie wniosków budżetowych złożonych przez pracowników Urzędu i jednostek podległych, uwzględniając prognozę dochodów, przychodów i zestawienie obligatoryjnych wydatków sporządzonych przez Skarbnika Gminy, Wójt ustala projekt budżetu w formie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami i prognozą łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań oraz informacją o stanie mienia komunalnego i przedkłada Radzie Gminy oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 2
Projekt budżetu i materiały informacyjne towarzyszące projektowi budżetu.
1. Projekt budżetu gminy składa się z projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz tabelarycznych zestawień powiązanych z zapisami uchwały i określa:
1) zestawienie tabelaryczne prognozowanych dochodów gminy według źródeł ich pozyskania w układzie działów i rozdziałów oraz paragrafów klasyfikacji budżetowej, z tego dochody bieżące i majątkowe,
2) zestawienie tabelaryczne wydatków gminy w podziale na działy i rozdziały oraz paragrafy z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych. 2. W planie wydatków bieżących, o których mowa w ust. 1 pkt. b wyodrębnia się w układzie działów, rozdziałów i paragrafów planowane kwoty wydatków bieżących, w szczególności na: 1) wydatki jednostki budżetowej , w tym na:
a) wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
b) wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań,
2) dotacje na zadania bieżące,
3) świadczenia na rzecz osób fizycznych,
4) wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 2 i 3, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego,
5) wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, przypadające do spłaty w danym roku budżetowym, 6) obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego.
3. W planie wydatków majątkowych wyodrębnia się w układzie działów, rozdziałów i paragrafów planowane kwoty wydatków majątkowych, do których zalicza się wydatki na:
1) inwestycje i zadania inwestycyjne, w tym programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
2) zakup i objęcie akcji i udziałów,
3) wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego,
4) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu gminy,
5) przychody i rozchody budżetu gminy,
6) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
7) wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności oraz pozostałe środki pochodzące ze źródeł zagranicznych,
8) plany przychodów i wydatków samorządowych zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych i dochodów własnych jednostek budżetowych,
9) plany dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych odrębnymi ustawami,
10) plany dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej,
11) zestawienie planowanych dotacji udzielanych z budżetu, z podziałem na:
a) dotacje przedmiotowe
b) dotacje podmiotowe
c) dotacje celowe
12) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych,
13) upoważnienia dla Wójta do zaciągania zobowiązań:
a) na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków Unii Europejskiej oraz pozostałych środków ze źródeł zagranicznych,
b) z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,
14) upoważnienia dla Wójta do zaciągania kredytów oraz pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu gminy,
15) upoważnienia dla Wójta do dokonywania zmian w budżecie,
16) upoważnienia dla kierowników innych jednostek organizacyjnych do dokonywania przeniesień w planie wydatków,
4. W projekcie uchwały budżetowej określa się dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii w wysokości nie mniejszej niż dochody.
5. Projekt uchwały budżetowej może określać:
a) dochody i wydatki jednostek pomocniczych gminy,
b) rezerwy ogólne i celowe.
6. Projekt uchwały budżetowej może zawierać inne postanowienia wynikające z ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o finansach publicznych. 7. Wieloletnia prognoza finansowa będzie uchwalana przez Radę Gminy w formie odrębnej uchwały.
§ 3
Projekty planów finansowych jednostek organizacyjnych gminy
1.W terminie 7 dni od przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Gminy, Wójt przekazuje podległym jednostkom informację zawierającą kwoty dochodów i wydatków z wyodrębnieniem na dochody oraz wydatki bieżące i majątkowe, natomiast kierownikowi zakładu budżetowego informację niezbędną do opracowania projektu planu finansowego.
2.Jednostki i zakład budżetowy opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, lecz nie później niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy. Projekty planów finansowych sporządza się w szczegółowości: dział, rozdział i paragraf.
3.Wójt weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadza w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu kierownika jednostki budżetowej.
4.Zweryfikowane plany finansowe o których mowa w ust.3 stanowią podstawę gospodarki finansowej w okresie od 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej.
§ 4
Uchwalanie budżetu
1 Przewodniczący Rady Gminy niezwłocznie przesyła radnym przedłożony przez Wójta projekt uchwały budżetowej wraz z towarzyszącymi mu materiałami.
2 Komisje Rady w terminie do 5 grudnia każdego roku odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej.
3 Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie uchwały budżetowej zobowiązana jest do wskazania źródła jego sfinansowania.
4 Opinie poszczególnych komisji przedstawiane są Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego , która w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty otrzymania , formułuje ostateczną opinię o projekcie uchwały budżetowej i przedkłada ją Przewodniczącemu Rady.
5 Wójt Gminy po zapoznaniu się z opinią Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego przekazaną przez Przewodniczącego Rady wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej, przedkłada Radzie Gminy ostateczny projekt uchwały budżetowej.
6 Bez zgody Wójta Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu gminy.
7 Przewodniczący Rady w ustawowym terminie zwołuje sesję budżetową. Porządek obrad sesji budżetowej powinien zawierać : przedstawienie projektu budżetu wraz z jego uzasadnieniem przez Wójta Gminy , odczytanie opinii komisji Rady Gminy, odczytanie opinii Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego, odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej, dyskusja nad projektem uchwały budżetowej, głosowanie nad uchwałą budżetową.
8. Uchwalenie budżetu powinno nastąpić przed rozpoczęciem roku budżetowego, w szczególnie uzasadnionych przypadkach - nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.
9. Do czasu uchwalenia budżetu po rozpoczęciu roku budżetowego podstawą gospodarki finansowej gminy jest projekt budżetu przedłożony Radzie Gminy.
10. W terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej Wójt Gminy przekaże podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokość dotacji i wpłat do budżetu
§ 5
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Srokowo.
§ 6
Traci moc Uchwała Nr XXXVIII/155/05 Rady Gminy Srokowo z dnia 31 sierpnia 2005r w sprawie: procedury uchwalania budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
§ 7
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na stronie internetowej i Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Srokowo.


Przewodniczący Rady Gminy
Bogusław Staruch
« powrót do poprzedniej strony