Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Gminy Srokowo
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2012-09-27 09:11:11 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr - brak tytułu

P R O T O K Ó Ł Nr XXIII)12
z obrad XXIII sesji Rady Gminy Srokowo
z dnia 29 sierpnia 2012r.
miejsce obrad – sala lustrzana Gminnego Ośrodka Kultury w Srokowie.

Ad. pkt.1
Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński o godz. 13:00 otworzył obrady XXIII sesji Rady Gminy Srokowo VI kadencji (2010-2014). Powitał Wójta Gminy Srokowo, Skarbnik Gminy i Sekretarz Gminy, radcę prawnego, Wysoką Radę i Panią inspektor, przewodniczącego Zarządu Międzygminnego Związku - Gospodarka Odpadami Pawła Lachowicza, kierowników jednostek organizacyjnych gminy, panie i panów sołtysów, powitał wszystkie osoby uczestniczące w posiedzeniu sesji. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach aktualnie uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji -listy obecności radnych oraz gości i sołtysów stanowią załączniki nr 1, 2 i 3 do niniejszego protokołu. Nieobecni radni: Anna Stadnik i Wiesława Pociej. Zgodnie z § 33 ust. 3 Statutu Gminy Srokowo, Rada Gminy na wniosek Przewodniczącego Rady Gminy powołała sekretarza sesji, którym został jednogłośnie (13 gł. „za”) radny Bogusław Staruch.

Ad. pkt.2

Przedstawienie porządku obrad – zgłaszanie wniosków o zmianę porządku obrad.
Do porządku obrad Wójt Gminy zaproponował wprowadzenie dodatkowego punktu: Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Mazurskiego Związku Międzygminnego – Gospodarka Odpadami. Rada Gminy jednogłośnie (13 gł. „za”) opowiedziała się za wprowadzeniem powyższego punktu do porządku obrad jako pkt. 8.5. Przewodniczący Rady Gminy zaproponował omówienie tego punktu po pkt. 5 porządku obrad. Rada Gminy przyjęła jednogłośnie propozycję Przewodniczącego Rady Gminy.
Porządek obrad sesji po zmianach przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie XXIII sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przedstawienie porządku obrad – zgłaszanie zmian w porządku obrad.
3. Informacja Wójta Gminy Srokowo o działalności w okresie międzysesyjnym.
4. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działalności w okresie międzysesyjnym.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Informacja z wykonania budżetu gminy Srokowo za I półrocze 2012r.
7. Informacja z wykonania budżetu szkół za 6 m-cy 2012r. oraz przygotowanie szkół do nowego roku szkolnego2012)2013.
8. Podjęcie uchwał w sprawach:
8.1. zmiany uchwały Nr XX/110/08 z dnia 30 maja 2008 roku Rady Gminy Srokowo w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Srokowo,
8.2. wyznaczenia podmiotu właściwego do realizacji zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodzin,
8.3. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Srokowo na lata 2012-2018,
8.4. zmiany budżetu gminy Srokowo na 2012r,
8.5. przyjęcia zmian Statutu Mazurskiego Związku Międzygminnego – Gospodarka Odpadami.
9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne wnioski, informacje, oświadczenia.
11. Przyjęcie protokołu z XXII sesji Rady Gminy z dnia 31.07.2012r.
12. Zamknięcie XXIII sesji Rady Gminy Srokowo.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 2 i przeszedł do realizacji pkt.3.

Ad.pkt.3
Informacja Wójta Gminy o działalności w okresie międzysesyjnym.

Wójt Gminy Franciszek Andruszkiewicz poinformował, że w okresie między sesjami od 31.07. 2012r.do 29 .08.2012r. wydał 4 zarządzenia:
1. Zarządzenie nr 29/12 z dnia 31 lipca 2012r. w sprawie przedłożenia informacji z wykonania budżetu gminy Srokowo za I półrocze 2012r.
2. Zarządzenie nr 30/12 z dnia 01 sierpnia 2012r. w sprawie uchylenia zarządzenia nr 9/10 Wójta Gminy Srokowo z dnia 16 marca 2010r. w sprawie zmiany składu Gminnej Rady Sportu oraz Zarządzenia nr 30/08 Wójta gminy Srokowo w sprawie powołania Gminnej Rady Sportu.
3. Zarządzenie nr 31/12 z dnia 08 sierpnia 2012r. w sprawie realizacji ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
4. Zarządzenie nr 32/12 z dnia 13.08.2012r. w sprawie powołania komisji stałej ds. ustalania szkód i szacowania strat powstałych w wyniku zdarzeń noszących znamiona klęski żywiołowej.
Radny Bogusław Staruch poprosił o informację, jakie zmiany zostały wprowadzone Zarządzeniem nr 30)12 w Radzie Sportu.
Wójt Gminy poinformował, że zarządzenie to uchyla zarządzenie powołujące Radę Sportu.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 3 i przeszedł do realizacji pkt.4.

Ad. pkt. 4
Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działalności w okresie międzysesyjny
m.
Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński złożył informację o działalności w okresie międzysesyjnym:
• w związku z tym, że był to okres letni na dyżurach poniedziałkowych nie było interesantów,
• 14 sierpnia 2012r. uczestniczył na wspólnym posiedzeniu komisji stałych rady w celu omówienia materiałów sesyjnych,
• dwukrotnie spotkał się z młodzieżą odnośnie sportu w gminie, szczególnie grupy młodzieżowej piłkarzy, którzy mają kłopoty finansowe, chodzi o kwotę 400 zł na badania lekarskie, rozgrywki rozpoczynają się już w niedzielę –2 września br. drużyna ta ma rozegrać swój pierwszy mecz. Przewodniczący prosił radnych o wsparcie finansowe dla piłkarzy. Do przedstawionej informacji nie było zapytań. Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 4 i przeszedł do realizacji pkt. 5.

Ad. pkt. 5
Interpelacje i zapytania radnych.

Przewodniczący Rady Gminy złożył interpelację do Wójta Gminy: jest problem rodziny z Chojnicy, jest to rodzina 17-osobowa w tym osoby niepełnosprawne, mieszka w mieszkaniu o pow. 70 m2, po byłym PGR. Istnieje możliwość poprawienia dla nich warunków, jest obok w sąsiednim budynku pustostan do zagospodarowania. Prosił Wójta o zajęcie się tym tematem.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 5 i przeszedł do realizacji pkt.8.5.

Ad.pkt. 8.5.
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia zmian Statutu Mazurskiego Związku Międzygminnego – Gospodarka Odpadami.

Przewodniczący Zarządu Międzygminnego Związku - Gospodarka Odpadami Paweł Lachowicz złożył krótkie sprawozdanie na temat działalności Związku. Zgodnie z aktualnie obowiązującym statutem prowadzone są dwa działania, budowa zakładu i rekultywacja składowisk i odpadów komunalnych. Na terenie Mazurskiego Związku jest 15 ha składowisk, z czego połowę udało się już zrekultywować. Składowisko w Srokowie jest też w tym programie. W tym roku Związek składał wniosek o dofinansowanie, ze skutkiem pozytywnym, 80% dofinansowania. W Srokowie wysypisko jest jeszcze eksploatowane i nie było sensu go zamykać, żeby dostać dofinansowanie, zostały 4 składowiska i Srokowo będzie w ostatniej turze, takie dofinansowania jeszcze będą, bo na ochronę środowiska przeznaczone są znaczne pieniądze. Budowa Zakładu – firma, która została wyłoniona w drodze przetargu unijnego złożyła ofertę poniżej 30% oferty kosztorysowej, okazało się jednak, że firma złożyła wniosek o upadłość likwidacyjną. W czerwcu br. została z tą firmą budowlaną rozwiązana umowa i został ogłoszony przetarg na drugiego wykonawcę. Wykonawcę wyłoniono i już został przekazany plac budowy. Planowany termin zakończenia to czerwiec 2013r. Drugi wykonawca buduje kompostownię, tam idzie wszystko w sposób zorganizowany i we wrześniu boksy kompostowe zostaną oddane. Odnośnie zmian w statucie – są to takie same zmiany, jakie zostały wprowadzone ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminie na początku 2012r. Rząd zdecydował, że tzw. podatek śmieciowy przekaże samorządom. Równocześnie z podatkiem śmieciowym przeniósł też na samorządy kary za nieprzestrzeganie wymogów dotyczących poziomów odzysku, recyklingu i składowania frakcji organicznej. W naszym zakładzie, gdzie będzie to raportowane jest dobra sytuacja, bo nie będą frakcje organiczne trafiać na składowisko i będą dobre poziomy odzysku, ale wszystkie inne gminy, które nie wywiążą się z tego obowiązku będą płacić kary. Nasz kraj już płaci kary, ponieważ nie została wdrożona duża dyrektywa unijna, rząd ma 3 – letnie opóźnienie i płaci codziennie 50 tys. euro kary, płaci również kary za nieograniczenie ilości odpadów biodegradowalnych kierowanych na składowisko. Zakład w Spytkowie będzie składować 30%, będzie to frakcja popiołowa, której nie da rady przetworzyć. Na składowisko nie będzie można kierować frakcji, która jest palna, powyżej 6 MJ ( megadżuli) papiery, folie, odpady organiczne powyżej 6% zawartości węgla organicznego i mokry powyżej 10%. To oznacza, że na składowisko nie może trafiać to, co trafiało do tej pory, tradycyjne składowiska stracą rację bytu i centralnie jest rozporządzenie o rodzajach odpadów, które mogą być składowane, które obowiązywało w 2007r., ale zostało jeszcze przedłożone z powodu nie wdrożenia dyrektywy i ostatecznym terminem jest styczeń 2013r. Zmiany w statucie są to dokładnie takie zmiany, które są w ustawie i mają na celu przekazanie do Mazurskiego Związku obowiązku, jaki został przekazany na gminy po to, żeby realizować go wspólnie, by mieć jednakową stawkę dla wszystkich mieszkańców. Ma to też na celu ograniczenie kosztów funkcjonowania systemu. Jest tam bardzo dużo nowych obowiązków, należy zbierać opłaty, windykować, karać, należy wprowadzić pojemniki do selektywnej zbiórki w każdej nieruchomości, punkty dobrowolnego gromadzenia odpadów, musi być prowadzona informacja i edukacja ekologiczna. Wspólne prowadzenie tego działania pozwoli na jednolity system, w jednakowy sposób odpady będą sortowane, dzielone i zbierane. Został uchwalony wojewódzki plan gospodarki odpadami. Nasze województwo zostało podzielone na 8 regionów, nasz region to region północno – wschodni i włączono do nas Bisztynek, gminę wiejską Kętrzyn, miasto Kętrzyn, gminę Reszel i gminę Barciany. W tej chwili mamy wspólny region, chociaż nie ponosimy wspólnych kosztów tej budowy. Zakład w Spytkowie jest wskazany jako zakład regionalny. Jeśli zakład będzie przyjmował odpady od pozostałych uczestników, którzy nie inwestowali w budowę tego zakładu, to na tym nie stracimy, a skorzystamy, te nadwyżki finansowe, które przyjdą z innych śmieci, będzie można w postaci dopłaty dla mieszkańców, obniżyć koszty funkcjonowania na jednego mieszkańca na terenie funkcjonowania związku. Mażany poprzez Wojewodę złożyli odwołanie od decyzji Sejmiku Woj. Warmińsko – Mazurskiego wskazującej Spytkowo, zamykając szansę rozwoju Mażan. Wojewoda decyzję uchylił, ale Marszałek Województwa będzie się odwoływał.
W dyskusji zabrali głos:
Radny Franciszek Szepietowski powiedział, m.in., że kierunek, który obrała nasza gmina jest słuszny i powinniśmy się tego trzymać, przypisani jesteśmy do tego regionu, ponieśliśmy udział w tej inwestycji i w perspektywie mamy zabezpieczoną właściwą, dobrze zorganizowaną gospodarkę śmieciową. Radny zapytał się, jak będą traktowane gminy, które nie wniosły udziału w inwestycji, wycofały się ze Związku i powróciłyby korzystać z tego składowiska, jak będzie rozliczany ich udział w inwestycji, bo wszystkie gminy takie koszty ponoszą, czy jest planowane jakieś rozwiązanie, jakie będzie zróżnicowanie w cenie śmieci?
Pan Paweł Lachowicz – sprawa partycypowania w kosztach jest możliwa, ale taki scenariusz jest daleki do realizacji. Spółka, która będzie przyjmować odpady może osiągać zyski i te zyski mogłyby zostać przeznaczone na dopłaty dla mieszkańców z gospodarki odpadami. I to byłaby taka korzyść, której nie mieliby ci, którzy nie inwestowali.
Radna Lucyna Ładziak - chciałam zapytać konkretnie o Mażany, które leżą blisko naszego ostatniego sołectwa, chciałam zapytać Pana jak np. lata pamiętamy, kiedy tych odpadów było wożone bardzo dużo i był dookoła bardzo nieprzyjemny zapach a teraz to się zmieniło. Czy te przepisy, jeżeli ono będzie miało pozwolenie i będzie istniało to jak to wpłynie na ilość tych odpadów przywożonych tutaj i na nasze środowisko?
Pan Paweł Lachowicz - plan gospodarki odpadami podzielił całe województwo na obszary, w których działają regionalne instalacje wytwarzania odpadów komunalnych. One już nie składają odpadów organicznych, które wydzielają ten uciążliwy zapach ze składowiska. Jest dodatkowy przepis, który mówi, że poza regionami odpadów nie można już wozić, stąd protest Mażan, nie będzie można przywozić odpadów komunalnych z Olsztyna, Ełku czy z innych województw. Samo składowisko nie będzie mogło funkcjonować w takiej postaci jak do tej pory, przepisy na to nie pozwalają. Musi być do tego sortownia, kompostownia, samo składowisko nie może być w regionie. Marszałek Województwa w regionie północno – wschodnim wskazał jedną instalację, która może przyjmować odpady komunalne, to realizowana inwestycja w Spytkowie. Mażany nie miałyby racji bytu, tam nie trafiałyby odpady, należałoby to składowisko zrekultywować po zamknięciu, co jest wysokim kosztem. Koszt rekultywacji to około 1 mln zł na 1 ha.
Sołtys wsi Siniec Renata Mendala zapytała się, w jaki sposób nasza gmina przygotowuje się do segregacji śmieci, bo jest z tym problem. Skoro buduje się taki nowoczesny zakład to należy przygotować i nauczyć mieszkańców, żeby w przyszłości gmina nie płaciła kar.
Pan Paweł Lachowicz – selektywna zbiórka odpadów jest procesem kosztownym, plan jest taki, że w zabudowie jednorodzinnej będzie podział na odpady suche i mokre. Jest to tzw. system dualny. W gospodarstwach wiejskich, gdzie jest przydomowy kompostownik i będzie deklaracja, że wszystkie odpady organiczne będą tam trafiały, to wtedy będzie tańszy odpad. Za odpady mieszane będą opłaty wyższe. W zabudowie wielorodzinnej, w gminie wiejskiej i miejskiej będą takie ogródki, przy których będą stały pojemniki na selektywną zbiórkę – papier, szkło, plastikowe butelki i na odpady organiczne. Główna moc selekcji będzie w zakładzie w Spytkowie.
Dalszej dyskusji brak.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Paweł Iwaniura odczytał projekt uchwały Nr XXIII)117)12 w sprawie przyjęcia zmian Statutu Mazurskiego Związku Międzygminnego – Gospodarka Odpadami. Rada Gminy w obecności 13 radnych – 13 głosami „za”, 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. ”wstrzymujących” – podjęła uchwałę nr XXIII/117/12 w sprawie „Przyjęcia zmian Statutu Mazurskiego Związku Międzygminnego – Gospodarka Odpadami”. Zał. nr 4
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 8.5. i ogłosił 15 – minutową przerwę.
Godz. 13:59 – 14:15 – przerwa w obradach.
O godz. 14:03 radny Józef Pawłusewicz zwalnia się u Przewodniczącego Rady i opuszcza salę obrad – stan rady 12 radnych.
O godz. 14:10 radna Marzena Stolarczyk zwalnia się u Przewodniczącego Rady i opuszcza salę obrad – stan rady 11 radnych.
O godz. 14:15 Przewodniczący Rady wznawia obrady i przystępuje do realizacji punktu 6 porządku obrad.

Ad.pkt.6
Informacja z wykonania budżetu gminy Srokowo za I półrocze 2012r.

Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina przedstawiła pokrótce wykonanie budżetu gminy Srokowo za I półrocze 2012r.
Dyskusja.
Przewodniczący Rady Gminy prosił o wyjaśnienie, co jeszcze sprzedamy do końca tego roku z mienia gminnego? Czy będą to niepotrzebne hydrofornie z ogrodzeniami w Sińcu, Skandławce, Wikrowie?
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że przygotowywana jest sprzedaż kilku mieszkań dla lokatorów oraz jest w trakcie wyceny hala po byłym POM-ie, która posiada już pełną dokumentację do sprzedaży.
Wójt Gminy poinformował, że hydrofornie oprócz hydroforni w Sińcu są przygotowywane do sprzedaży. W Sińcu hydrofornię trzeba traktować jako zastępcze źródło zasilania wody w razie zagrożenia czy skażenia ujęcia w Solance. Musi być studnia zastępcza. Podobnie jest ze Skandławką, która jest źródłem zastępczym dla Srokowa. W Wikrowie jest przygotowywana dokumentacja do sprzedaży hydrofornii.
Radna Czesława Gwóźdź prosiła o poinformowanie, na jakim etapie realizacji są 3 projekty wymienione w sprawozdaniu, ratusz, place zabaw i materiały promocyjne?
Skarbnik Gminy poinformowała, że w I półroczu realizowano 5 projektów, 2 z Kapitału Ludzkiego i zostały one zrealizowane. Plac zabaw na ul. Lipowej zrealizowany, pozostało ogrodzenie. Materiały promocyjne – projekt jest w trakcie, materiały związane z mapą interaktywną i mapą papierową przekazane zostały do drukarni. Projekt będzie realizowany do 31 października br. Ratusz jest odebrany i przygotowany jest wniosek o płatność. Całość inwestycji to wartość 412 658 zł.
Dalszej dyskusji brak.
Rada Gminy w obecności 11 radnych – 11 głosami „za”, 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. ”wstrzymujących” – przyjęła informację z wykonania budżetu gminy Srokowo za I półrocze 2012. Zał. nr 5.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 6 i przeszedł do realizacji pkt.7.

Ad. pkt. 7
Informacja z wykonania budżetu szkół za 6 m-cy 2012r. oraz przygotowanie szkół do nowego roku szkolnego 2012)2013.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że informacja była tematem posiedzenia wspólnego komisji rady oraz wyjaśnił nieobecność na sesji dyrektorów szkół. Sesja zbiegła się z naradą dyrektorów w Kuratorium Oświaty w Olsztynie.
Dyskusja.
Radna Czesława Gwóźdź odniosła się do informacji finansowej szkół i stwierdziła, że finanse były bardzo okrojone i ostrożnie wydawane. Np. na wyposażenie świetlic nie wydano żadnego grosza, na pomoce dydaktyczne w trzech szkołach wydano około 1000 zł, w Jegławkach w ogóle nie wydano nic na pomoce naukowe. Zaznaczyła, że w I półroczu zostały wypłacone zaległe nagrody za poprzedni rok, było to wynikiem kontroli PIP. Zakup energii w Jegławkach – 90,5% i Solance- 96%, wykorzystanie bardzo wysokie.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że wydatki w I półroczu były ograniczone z tego względu, że w związku z likwidacją szkół planowane były odprawy, ponad 300 tys. zł oraz nagrody jubileuszowe i trzynastki za okres 8 m-cy, które muszą być wypłacone do 30 sierpnia 2012r. Jeśli chodzi o pomoce naukowe, to każda ze szkół podstawowych otrzymała z projektu na pomoce naukowe kwotę 30 tys. zł. Informacja finansowa mówi tylko o środkach własnych, każda ze szkół podstawowych otrzymała w tym roku bardzo dużą pomoc na zakup pomocy naukowych, była to kwota 30 tys. zł.
Radna Czesława Gwóźdź nadmieniła, ze nauczyciele skarżyli się na niską jakość tych pomocy, nie przemyślane zakupy i z góry narzucone.
Skarbnik stwierdziła, że te pomoce naukowe zamawiali nauczyciele i dyrektorzy i nikt im niczego nie narzucał. W kilku przypadkach faktycznie mogły być zamienniki, ale to nauczyciele wybierali i zamawiali.
Pani Renata Mendala sołtys wsi Siniec zapytała się, czy to prawda, że w szkole w Solance matematyki ma uczyć ktoś bez kwalifikacji? Zbliża się początek roku i rodzice chcieliby wiedzieć, kto będzie uczył ich dzieci. Aplikant radcowski Dariusz Bączek wyjaśnił, że rada gminy nie ma dyspozycji ani możliwości nakazania dla dyrektora, kogo ma zatrudnić. Dyrektor szkoły ma obowiązek zatrudnić nauczyciela, który ma kwalifikacje zgodnie z ustawą o systemie oświaty i na sesji rady nie ma potrzeby poruszania tego tematu. Jest to kompetencja dyrektora szkoły, który powinien być świadomy konsekwencji w przypadku zatrudnienia osoby bez kwalifikacji do nauczania matematyki.
Radna Iwona Szkudlarek – czy to prawda, że dzieci z Silca będą uczęszczać do szkoły w Srokowie a nie do Solanki?
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że to rodzic decyduje, do której szkoły chodzi dziecko, tylko wtedy gmina nie ma obowiązku dowożenia.
Wójt Gminy odpowiedział, że nie może odpowiadać za dyrektora, którego na sesji nie ma. 03 września br. będzie spotkanie z dyrektorami szkół na temat arkuszy organizacyjnych, dowożenia, funkcjonowania szkół i ten temat zostanie wyjaśniony.
Radny Zenon Bachowski – organem prowadzącym szkoły jest gmina i nie ma osoby odpowiedzialnej za oświatę ze strony gminy. Nie musi być dyrektorów na sesji, taka osoba powinna być zorientowana w sprawach funkcjonowania szkół. Dyrektorów może nie być, a szkoła musi istnieć dalej.
Wójt Gminy wyjaśnił, że robienie zespołu administracyjnego dla dwóch szkół uważa za niecelowe wydawanie pieniędzy dla osoby, która by koordynowała pracę 2 dyrektorów. Dzisiaj tak się złożyło, że nie ma dyrektorów, pojechali do Olsztyna, dopóki sesja się zakończy dyrektorzy dojadą, bo spotkanie się skończyło i są w trakcie podróży do Srokowa. Zostawmy tematy nurtujące oświatę na koniec i przejdźmy do następnych spraw. Wrócimy do nich jak wrócą osoby, które decydują w tej sprawie. Utworzenie etatu inspektora d)s oświaty nie jest potrzebne, ale jeśli będzie wniosek to utworzymy taki etat.
Radny Bogusław Staruch poinformował, że osobę odpowiedzialną z ramienia Wójta za oświatę określa regulamin organizacyjny Urzędu Gminy i jest to pani sekretarz gminy.
Pani Luszczyk zwróciła się z prośbą o informację w kwestii dowożenia dzieci. Szkoła w Jegławkach została zlikwidowana i w związku z tym miał być zakupiony dodatkowy pojazd dowożący dzieci do szkoły w Srokowie. Miały być przeprowadzone symulacje, w jakich to godzinach dzieci miałyby być dowożone, czas dojazdu miał się skrócić, dzieci miały później wyjeżdżać z domu.
Przewodniczący Rady odpowiedział, że do tego tematu radni wrócą w wolnych wnioskach, jak będą dyrektorzy szkół.
Dalszej dyskusji brak.
Rada Gminy w obecności 11 radnych – 11 głosami „za”, 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. ”wstrzymujących” – przyjęła informację z wykonania budżetu gminy Srokowo za I półrocze 2012. Zał. nr 6.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 7. i przeszedł do realizacji pkt.8.

Ad.pkt.8
Podjęcie uchwał w sprawach:

8.1. zmiany uchwały Nr XX/110/08 z dnia 30 maja 2008 roku Rady Gminy Srokowo w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Srokowo.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt uchwały był tematem posiedzenia komisji Rady Gminy w dniu 14 sierpnia 2012r. Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
Sekretarz Gminy Małgorzata Chociełowska poinformowała, że Wydział Prawny i Nadzoru Wojewody badając statuty gmin pod względem zgodności z prawem zausterkował treść § 51 ust 1 pkt 5 i 6 Statutu Gminy Srokowo uzasadniając niezgodne z przepisami prawa oddanie kompetencji inicjatywy uchwałodawczej:
- Kapitule Honorowych Wyróżnień Gminy Srokowo, w przypadku nadawania honorowych wyróżnień Gminy Srokowo oraz Zebraniu wiejskiemu.W odpowiedzi na pismo Wójt poinformował Wojewodę, że na najbliższej sesji Rady Gminy Srokowo, która prawdopodobnie zostanie zwołana w trzeciej dekadzie sierpnia 2012 roku, złoży projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminy Srokowo. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono. Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zenon Bachowski odczytał projekt uchwały Nr XXIII)113)12. Rada Gminy w obecności 11 radnych – 11 głosami „za”, 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. ”wstrzymujących” – podjęła uchwałę nr XXIII/113/12 w sprawie „ Zmiany uchwały Nr XX/110/08 z dnia 30 maja 2008 roku Rady Gminy Srokowo w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Srokowo”. Zał. nr 7
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 8.1. i przeszedł do realizacji pkt.8.2.

8.2. wyznaczenia podmiotu właściwego do realizacji zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodzin.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt uchwały był tematem posiedzenia komisji Rady Gminy w dniu 14 sierpnia 2012r. Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
Sekretarz Gminy Małgorzata Chociełowska poinformowała, że zgodnie z art. 10 ust. 1 organ stanowiący gminy wyznacza podmiot do realizacji zadań własnych gminy, zawartych w ustawie z dnia 09 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Model i kierunki działania, jakie pomieścił ustawodawca w w/w ustawie to nowe rozwiązania, które przekształcają obecnie funkcjonujący system wsparcia rodziny i przerzucają je od 1 stycznia 2012r. na samorządy gminne. To zadanie będzie na pewno generować koszty dla budżetu gminy, zadaniem rady jest podjęcie uchwały w tej sprawie. Jest propozycja, aby przekazać prowadzenie spraw w zakresie wspierania rodziny i systemie pieczy zastępczej do realizacji Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Srokowie.
Dyskusji brak.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Paweł Iwaniura odczytał projekt uchwały Nr XXIII)114)12.
Rada Gminy w obecności 11 radnych – 11 głosami „za”, 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. ”wstrzymujących” – podjęła uchwałę nr XXIII/114/12 w sprawie „Wyznaczenia podmiotu właściwego do realizacji zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodzin”. Zał. nr 8
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 8.2. i przeszedł do realizacji pkt.8.3.

8.3. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Srokowo na lata 2012-2018.
Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina przedstawiając projekt uchwały poinformowała, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej polegają na zmianie kwoty budżetu gminy ogółem, w związku ze zwiększeniem dochodów i wydatków w budżecie gminy oraz przyjęciem do realizacji zadania inwestycyjnego pn.: wykonanie monitoringu w miejscowości Srokowo. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono. Wiceprzewodniczący
Rady Gminy Paweł Iwaniura odczytał projekt uchwały Nr XXIII)115)12.
Rada Gminy w obecności 11 radnych – 11 głosami „za”, 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. ”wstrzymujących” – podjęła uchwałę nr XXIII/115/12 w sprawie „ Zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Srokowo na lata 2012-2018”. Zał. nr 9
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 8.3. i przeszedł do realizacji pkt.8.4.

8.4. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Srokowo na 2012r.
Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina przedstawiła projekt uchwały.
Dochody - Zwiększenie dochodów związanych z przyjęciem dotacji celowych po stronie dochodów Gminy na podstawie:
- decyzji Wojewody Warmińsko - Mazurskiego Nr FK- 136/2012 z dnia 8 sierpnia 2012r o kwotę 2 794 zł na opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne,
- decyzji Wojewody Warmińsko - Mazurskiego Nr FK- 139/2012 z dnia 14 sierpnia 2012r o kwotę 65 614 zł z przeznaczeniem na wypłaty zasiłków okresowych w części gwarantowanej przez budżet państwa, oraz kwotę 39 195 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie wypłat zasiłków stałych.

Zmniejszenie dochodów - na podstawie
-decyzji Wojewody Warmińsko -Mazurskiego Nr FK- 136/2012 z dnia 8 sierpnia 2012r o kwotę 2 794 zł z zadania świadczenia rodzinne.
Wydatki- Zwiększenie związanych z przyjęciem dotacji celowych po stronie wydatków Gminy w dziale 852
Pomoc społeczna - na podstawie:
- decyzji Wojewody Warmińsko - Mazurskiego Nr FK- 136/2012 z dnia 8 sierpnia 2012r o kwotę 2 794 zł na opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne w dziale 852 rozdz. 85213,
- decyzji Wojewody Warmińsko - Mazurskiego Nr FK- 139/2012 z dnia 14 sierpnia 2012r o kwotę 65 614 zł ( w rozdziale 85214) z przeznaczeniem na wypłaty zasiłków okresowych w części gwarantowanej przez budżet państwa, oraz kwotę 39 195 zł ( w rozdz. 85216) z przeznaczeniem na dofinansowanie wypłat zasiłków stałych, oraz wniosku Kierownika GOPS o przeniesienie środków w rozdz. 85212 ( zadania zlecone ) zmniejszenie planu na płace o 13 000 zł z jednoczesnym zwiększeniem na materiały o 2 000 zł i zakup usług o 11 000 zł, a także zwiększenie planu środków na składki ZUS w rozdz. 85219 z jednoczesnym zmniejszeniem planu środków na płacach o 2 600 zł i ZFN o kwotę 189, 25 zł. W dziale 010 -rolnictwo - na zadania w zakresie wpłat dla Izb Rolniczych kwota 15 000 zł, - w dziale transport i drogi - zwiększenie środków na wynagrodzenia, ZUS i FP prac interwencyjnych i robót publicznych - 21 125 zł, w dziale bezpieczeństwo publiczne przyjęcie do budżetu zadania inwestycyjnego- monitoring miejscowości Srokowo -18 000zł oraz zwiększenie środków o 10 000 zł na akcje gaśniczo-ratownicze, w dziale 801 zwiększenie środków w : - Szkole Podst. w Solance na: wypłatę tzw. "trzynastek " dla odchodzących na emeryturę nauczycieli -16 600zł (rozdz. 80101), oraz 700 zł w dziale oddziały przedszkolne rozdz. 80103 ( ZUS-200 zł. i ZFN-500zł ), przeniesienie środków z materiałów i wyposażenia na energię kwotę 3 500 zł w rozdz. 80101, - w Szkole Podst. w Jegławkach w rozdz. 80101 na: wypłatę tzw. "trzynastek" dla odchodzących na emeryturę nauczycieli – 9 200 zł oraz ZUS ( 1 400 zł) i FP( 240 zł), - w Szkole Podst. w Srokowie zwiększenie środków w rozdz. 80101 na paragrafie 4170 wynagrodzenia bezosobowe - na zawarcie umów zleceń o 1000 zł (remont łazienek) podróże służbowe (w związku z utworzeniem filii) – 1000 zł, zabezpieczenie środków na zastępstwo nauczycielki, która "poszła" na 2 miesiące na urlop zdrowotny- 10 840 zł ( płace -9200zł ZUS -1400 zł, FP 240 zł),- w Gimnazjum( rozdz. 80110) utworzenie paragrafu 4170 w związku z realizacją remontu łazienek na kwotę 2 000 zł, zatrudnienie nauczyciela w związku z przejściem nauczycielki biologii na roczny urlop zdrowotny -15 490 zł w tym płace 12200 zł, z US-2 200 zł, FP - 300zł dod. mieszk. i wiejski -790 zł, - w Urzędzie Gminy - zwiększenie środków na zakup paliwa i materiałów do remontów autobusów -w rozdziale - dowożenie dzieci - o kwotę 50 000 zł, - dział 921 – rozdz. 92109 zwiększenie środków na organizację imprez kulturalnych ( Inauguracja Dni Kultury Ukraińskiej) - kwota 5 000 zł. oraz zwiększenie środków na energię elektryczną w świetlicach o kwotę 4 000 zł.

Dyskusja.
Radna Lucyna Ładziak prosiła o wyjaśnienie przyczyny zwiększenia środków GOPS na zakup usług 11 tys. zł. Kierownik GOPS wyjaśniła, że jest to prowizja dla banku Reszel Filia Srokowo za prowadzenie rachunku, 4 zł za przelew, 250 przelewów m-cznie i jest to wysoki koszt, dlatego na usługach musi być zabezpieczona kwota i to dość wysoka. Dzięki oszczędnościom w płacach możemy je przenieść. W planie nie było uwzględnionych aż tylu świadczeniobiorców biorących na konta, więcej było w kasie. Jeśli nie wykorzysta się tych kwot w tym rozdziale zostaną przeniesione na zasiłki.
Przewodniczący Rady i radni zwrócili uwagę na wysoki koszt przelewów, czy nie należy przejść na przelewy elektroniczne?
Kierownik GOPS obiecała przeanalizować temat.
Radna Lucyna Ładziak - w Urzędzie Gminy zwiększenie środków na zakup paliwa i materiałów do remontów autobusów - w rozdziale - dowożenie dzieci - o kwotę 50 000 zł, czy więcej pójdzie na paliwo czy na remonty i czy wszystko będzie już wyremontowane?
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że na przełomie czerwca - lipca był dokonywany remont autobusu, przystosowujący go do dowożenia dzieci i zwiększamy środki na koszty tego remontu wcześniej nie planowane oraz na remont jeszcze jednego autobusu i na paliwo do autobusów. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zenon Bachowski odczytał projekt uchwały Nr XXIII)116)12.
Rada Gminy w obecności 11 radnych – 11 głosami „za”, 0 gł. „przeciwnych” i 0 gł. ”wstrzymujących” – podjęła uchwałę nr XXIII/116/12 w sprawie „ Zmian w budżecie gminy Srokowo na 2012r.”. Zał. nr 10
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 8.4. i przeszedł do realizacji pkt. 9.

Ad.pkt.9
Odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych
.
Wójt Gminy Franciszek Andruszkiewicz odpowiedział na zapytanie Przewodniczącego Rady Gminy informując, że znany jest mu problem mieszkaniowy tej rodziny. Na temat tego mieszkania rozmawiał z administratorem ANR, który obiecał, że rozpozna sprawę wynajmu czy pośrednictwa gminy w temacie wynajmu tego mieszkania dla tej rodziny, obiecał dać odpowiedź do dzisiaj i tej odpowiedzi nie ma. W tym mieszkaniu była sekretarz gminy, kierownik GOPS, temat jest znany dla Urzędu i GOPS, jeśli uda się tę sprawę załatwić będą potrzebne środki na remont.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 9 i przeszedł do realizacji pkt.10.

Ad. pkt. 10
Wolne wnioski, informacje, oświadczenia.

Sołtys wsi Siniec Renata Mendala zapytała się, czy w związku z ponownie składanym w październiku projektem na świetlice w Sińcu i Jankowicach, nie straci ważności kosztorys? Wyraziła nadzieję, że tym razem wniosek zostanie złożony w terminie i w przyszłym roku oczekiwany remont świetlicy nastąpi. Świetlice są bardzo potrzebne do działania, efekty już są, ze strony Urzędu niestety jest ich bardzo mało.
Skarbnik Gminy odpowiedziała, że od 8 – 31 października jest nowy nabór na małe projekty i odnowę wsi poprzez LGD, wniosek ten zostanie złożony. Do tego momentu trzeba uaktualnić kosztorys na świetlice, ponieważ jego ważność wygasa po pół roku. W związku z tym na pewno zostanie poniesiony dodatkowy koszt. S
alę obrad opuszcza radna Agnieszka Siewruk – stan rady 10 radnych.
Radna Lucyna Ładziak zwróciła się z zapytaniem do Wójta, czy po dyskusji, jaka odbyła się na posiedzeniu komisji, opracował jakieś zmiany prawne, organizacyjne lub inne dotyczące ZGKiM w Srokowie. Jak pomóc np. z windykacją, tej pracy jest dużo ponieważ jest dużo odbiorców świadczeń, czy są jakieś plany co do Zakładu i jak poprawić sytuacje bieżącą, żeby tych należności było mniej. Pytanie do Skarbnik – czy nie widzi błędu w rozliczeniu środków, weszły one w przychody i koszty.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że w tych rozliczeniach nie ma błędu.
Wójt Gminy wyjaśnił, że spotka się z kierownikiem ZGKiM po 1 10. br. na temat zmian w zakładzie. Odnośnie windykacji może należy utworzyć nowy etat, ale trudno to oszacować. Na następnej sesji będą konkrety. Poinformował, ze Pan mecenas miał przygotowane pewne rozwiązania, ale niestety uległ wypadkowi i na następnej sesji wrócimy do tematu.
Radna Czesława Gwóźdź zapytała się czy coś ruszyło z przygotowaniem dokumentacji na plażę gminną?
Wójt Gminy stwierdził, że odpowiedź jest trudna, bo gmina nie jest przygotowana ani dokumentacyjnie, ani nie znamy ścieżki finansowej. Przez PO Ryby w październiku można złożyć wniosek i jeżeli zdążymy do tego terminu przygotować wniosek, będziemy go realizować. Temat jest aktualny i będzie przygotowywany. Chodzi o plażę w Leśniewie na tzw. Cyplu.
Sołtys wsi Siniec – jakie są postępy odnośnie dokumentacji na kanalizację w Sińcu, kiedy zostanie ukończona i czy planowane są już jakieś środki?
Wójt Gminy odpowiedział, że do końca września będzie kompletna dokumentacja łącznie z pozwoleniem na budowę, analizujemy skąd ewentualnie możemy otrzymać wsparcie. Znamy przybliżoną wartość zadania, ale nie mamy szczegółów i nie możemy nigdzie wystąpić, bo nie mamy jeszcze opracowania. Przy opracowaniu budżetu na 2013r. to zadanie będzie brane pod uwagę.
Radna Iwona Szkudlarek ponownie prosiła o sprawdzenie lamp w Kosakowie, które w 50% są uszkodzone i nie świecą.
Wójt Gminy odpowiedział, ze awaria lampy koło Pana Łuszcza była usuwana przez Pana Turzańskiego.
Wójt Gminy obiecał, że awarie będą usunięte.
Radna Lucyna Ładziak – w budżecie jest zaplanowane na oświetlenie 15 tys. zł, gdyby właściciele garaży z Solanki zwrócili się z prośbą o postawienie lampy, to czy jeszcze w tym roku byłoby to do wykonania?
Wójt Gminy – jeśli wiąże się to z postawieniem słupa musimy zacząć od dokumentacji, jest wymagane pozwolenie na budowę, jeżeli słupa nie trzeba to jest to sprawa do zrealizowania w tym roku.
Sołtys Regina Wieczorek – drzewo na ogrodzenie placu zabaw przy ul. Lipowej zostało darowane przez Nadleśnictwo i jest aktualnie przygotowywane w celu postawienia ogrodzenia. Druga sprawa, 20.10. 2012r. mieszkanka naszej gminy pani Pelc obchodzi 100 - lecie urodzin, dobrze byłoby gdyby to obejść uroczyście wspólnie z GOK i gminą.
Pani Luszczyk prosiła o informację dotyczącą dojazdu dzieci do szkół. Rodzice szczególnie chcieliby wiedzieć, o której godzinie rano dzieci mają czekać na autobus. I czy w szkole będzie opieka dla dzieci przyjeżdżających wcześniej?
Wójt Gminy – dzieci trzeba dowieźć i tak jak zwykle w poprzednim okresie były dowożone w tych samych miejscach i w tym samym czasie 3 września trzeba dzieci wysłać. Już 4 września będzie zmiana, informacja będzie u wychowawców klas. Rano będą dwa autobusy, po południu będzie odwoził jeden autobus, ale będzie robił 2 kursy. Młodsze dzieci będą wcześniej odwożone, Gimnazjum będzie odwożone później po zakończonych zajęciach. Żeby umożliwić młodzieży gimnazjalnej korzystanie z zajęć pozalekcyjnych ich odjazd można opóźnić. Jeśli chodzi o opiekę w szkole – dyżurni nauczyciele są od godz. 7:00 a nawet wcześniej i dzieci przywożone do szkoły mają zapewnioną opiekę, ma być bezpiecznie.
Godz. 15:49 salę obrad opuszcza radny Franciszek Szepietowski – stan rady 9 radnych.
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił wnioski i informacje, które wpłynęły do biura rady:
1. Do Rady Gminy wpłynął wniosek od dyrektora Szkoły Podstawowej w Srokowie w sprawie pensum dla kierownika szkoły w Solance filii Szkoły Podstawowej w Srokowie. Temat został wyjaśniony, powierzenie stanowiska kierownika filii nastąpi po uprzednim opracowaniu regulaminu i statutu nowej jednostki.
2. 13..08.2012r. wpłynęła odpowiedź z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie Rejon Dróg Wojewódzkich w Kętrzynie w sprawie usunięcia uszkodzonych gałęzi drzew rosnących w ciągu drogi powiatowej nr 1725 Barciany – Srokowo oraz wykonania remontu drogi powiatowej Brzeźnica – Wysoka Góra. Gałęzie usuwane są sukcesywnie, w miarę możliwości finansowych. Remont cząstkowy nawierzchni planowany jest jesienią br. Aktualnie zostaną zlikwidowane największe ubytki, zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego.
3. 13.08.2012r. wpłynął wniosek Pani Renaty Mendala – sołtys wsi Siniec o zaplanowanie w budżecie na 2013r. 40 tys. zł na opracowanie dokumentacji zabytkowego parku w Sińcu w celu prowadzenia dalszych prac w parku. Wniosek został skierowany do Wójta Gminy.
4. Poinformował, że planowany jest wyjazd do Spytkowa w celu obejrzenia powstającej inwestycji. Propozycje terminu wyjazdu należy zgłaszać do biura rady.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 10 i przeszedł do realizacji pkt.11.

Ad. pkt. 11
Przyjęcie protokołu z sesji Nr XXII z dnia 31 lipca 2012r.

Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński poinformował, że protokół z sesji z dnia 31.07.2012r. był do wglądu w biurze Rady Gminy oraz był wyłożony na pół godziny przed sesją na sali obrad. Stwierdził, iż zapoznał się z protokołem, odzwierciedla on wiernie przebieg sesji. W chwili zarządzenia głosowania na sali obrad obecnych było 9 radnych. Protokół Nr XXII z dnia 31.07.2012r. został przyjęty bez uwag, większością głosów, 7 „za”, 0 gł. „przeciw”, 2 gł. „wstrzymujących się” (radni nieobecni na XXII sesji).
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt.11 i przeszedł do realizacji pkt.12.

Ad. pkt. 12
Zakończenie XXIII sesji Rady Gminy Srokowo.
Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński
wobec wyczerpania porządku obrad o godz.17:00 zamknął obrady XXIII sesji Rady Gminy Srokowo. Zgodnie z § 45 ust.2 Statutu Gminy Srokowo przebieg sesji został zarejestrowany, a zapis jest przechowywany do czasu przyjęcia protokołu przez radę.

Protokół obejmuje 10 załączników. Zał. Nr 1, 2, 3, 6 - biuro Rady Gminy,
zał. Nr 4, 5, 7, 8, 9, 10 - http) bip. warmia. mazury.pl/ Srokowo gmina wiejska/akty/14/typ 

Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński
Protokół sporządziła: Teresa Gryczka