ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Gminy Srokowo
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

VI Kadencja

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Protokół nr VI/2011 z VI posiedzenia Rady Gminy Srokowo w dniu 30.03.2011r. godz. 13:00 - 17:20

Informacja ogłoszona dnia 2011-04-28 08:50:31 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu

P R O T O K Ó Ł Nr VI)2011
z VI posiedzenia Rady Gminy Srokowo
w dniu 30 marca 2011r. godz. 13:00 – 17:20
Miejsce obrad - sala konferencyjna Urzędu Gminy w Srokowie.

Ad. pkt.1
Na podstawie art. 20 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r.o samorządzie gminnym Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński o godz. 13:00 otworzył VI sesję Rady Gminy Srokowo.

Przewodniczący Rady Gminy powitał Wójta Gminy Franciszka Andruszkiewicza, Skarbnik Gminy Małgorzatę Cwalina, Sekretarz Gminy Małgorzatę Chociełowską, Kierownika Rewiru Dzielnicowych Waldemara Tomaszewicza, Wysoką Radę, inspektora d)s Rady Gminy Teresę Gryczka, kierowników jednostek organizacyjnych gminy, panie i panów sołtysów, powitał wszystkie osoby uczestniczące w sesji.

Na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach aktualnie uczestniczy 14 radnych, a zatem obrady są prawomocne.
Nieobecna na sesji radna: Anna Stadnik.
Zgodnie z § 33 ust. 3 Statutu Gminy Srokowo, Rada Gminy na wniosek Przewodniczącego Rady powołała sekretarza sesji, którym została jednogłośnie (14 gł. za) radna Wiesława Pociej.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, ze zgodnie z § 45 pkt.2 Statutu Gminy sesja jest nagrywana i po udzieleniu głosu przez przewodniczącego należy mówić do mikrofonu.

Ad. pkt.2
Zatwierdzenie porządku obrad.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad radni otrzymali na piśmie.
Do porządku obrad Wójt Gminy Franciszek Andruszkiewicz zaproponował następujące zmiany:
- zdjęcie z porządku obrad pkt.11.2 – Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia zasad gospodarowania nieruchomościami, uzasadnienie – uchwała wymaga dopracowania, na komisjach w kwietniu radni otrzymają projekt uchwały do ponownej analizy,
- wprowadzenie podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia zadania z zakresu administracji rządowej dotyczącego utrzymania grobów i cmentarzy wojennych w 2011r.
Uzasadnienie – 23 marca 2011r. wpłynęło pismo od Wojewody Warmińsko – Mazurskiego z propozycją dotacji w kwocie 3 400 zł na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, dotyczące obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych. Uchwałę należy przekazać do 11 kwietnia 2011r.

Głosowanie – Rada Gminy jednogłośnie ( 14 gł. za) opowiedziała się za zaproponowaną zmianą w porządku obrad sesji.
Porządek obrad sesji po zmianach przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie VI sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przedstawienie porządku obrad – zgłaszanie wniosków o zmianę porządku obrad.
3. Informacja Wójta Gminy o działalności w okresie międzysesyjnym.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Analiza funkcjonowania Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej za 2010r.
6. Analiza funkcjonowania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2010r.
7. Analiza funkcjonowania Gminnego Ośrodka Kultury za 2010r.
8. Informacja finansowa i merytoryczna szkół w gminie za 2010r.
9. Realizacja Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2010r.
10. Raport Wójta Gminy Srokowo z wykonania Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w 2010r.w gminie Srokowo.
11. Podjęcie uchwał w sprawach:
11.1. ustalenia wysokości opłat za świadczenia udzielane przez Punkt Przedszkolny „Stokrotka” w Srokowie w roku szkolnym 2011)2012,
11.2. przyjęcia zadania z zakresu administracji rządowej dotyczącego utrzymania grobów i cmentarzy wojennych w 2011r.
11.3. zmiany uchwały XXXVIII)226)09 Rady Gminy Srokowo z dnia 30 października2009r. w sprawie przyjęcia regulaminu korzystania z kompleksu boisk „Moje boisko – Orlik 2012” przy Szkole Podstawowej i Gimnazjum Nr 1 w Srokowie,
11.4. wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego na 2012r.,
11.5. zmian w budżecie gminy Srokowo na 2011r,
11.6. przyjęcia sprawozdania finansowego za 2010r. z działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Srokowie.
12. Zapoznanie z protokołami z kontroli Komisji Rewizyjnej:
a) realizacja uchwał Rady Gminy Srokowo za 2010r.
b) kontrola GOK za 2010r.
13. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych Rady Gminy.
14. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Nr V)2011 z dnia 28 lutego 2011r.
15. Wolne wnioski, informacje, oświadczenia.
16. Zakończenie VI sesji Rady Gminy Srokowo.

Ad. pkt. 3
Informacja Wójta Gminy o działalności w okresie międzysesyjnym.

W okresie między sesjami od 31.01.2011r.- 30.03.2011r. Wójt wydał 7 zarządzeń. Informację odczytała inspektor Teresa Gryczka.

1. Zarządzenie Nr 18)11 z dnia 04.03.2011r. w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na wykonanie zadań publicznych Gminy Srokowo w 2011r. przez organizacje pozarządowe.
2. Zarządzenie Nr 19)2011 z dnia 04. 03. 2011r.w sprawie przyjęcia planu finansowego Urzędu Gminy Srokowo na 2011r. oraz planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Gminie Srokowo odrębnymi ustawami.
3. Zarządzenie Nr 20)11 z dnia 04.03.2011r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży w trybie bezprzetargowym lokalu użytkowego wraz z udziałem w gruncie stanowiącym własność gminy Srokowo. (Lokal użytkowy Nr 1A ul Piekarska 2 wraz z 14)100 cz. w działce nr 781)1).
4. Zarządzenie nr 21)11 z dnia 04.03.2011r. w sprawie powołania Komisji dokonującej zniszczenia oświadczeń o niekaralności złożonych w urzędzie Gminy Srokowo w związku z przygotowywaniem PSR 2010 i NSP 2011 przez kandydatów na rachmistrzów spisowych.
5. Zarządzenie nr 22)11 z dnia 04.03.2011r. w sprawie wskazania systemu wykonywania czynności kancelaryjnych oraz wyznaczenia koordynatora czynności kancelaryjnych.
6. Zarządzenie Nr 23)11 z dnia 18.03.2011r. w sprawie przyjęcia planu finansowego Urzędu Gminy Srokowo na 2011r. oraz planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych.
7. Zarządzenie Nr 24)11 z dnia 29.03.2011r. w sprawie wykonania budżetu gminy Srokowo za 2010r.

Do przedstawionej informacji nie było wniosków ani zapytań.

Ad. pkt. 4
Interpelacje i zapytania radnych.


Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński odczytał odpowiedź Wójta Gminy na interpelację radnej Czesławy Gwóźdź złożoną na sesji 28.02.2011r. dotyczącą transportu uczniów szkół naszej gminy na konkursy i zawody sportowe. Wydatki na wyjazdy dzieci na konkursy i zawody sportowe zostały ujęte w budżecie gminy Srokowo na 2011r. Aby w przyszłości nie było wątpliwości jaka kwota przypada na poszczególną szkołę z kwoty ujętej w budżecie zostaną wyodrębnione wydatki w następującej wysokości do dyspozycji dla dyrektorów szkół:
Szkoła Podstawowa w Srokowie – 1 000 zł
Szkoła Podstawowa w Solance - 900 zł
Szkoła Podstawowa w Jegławkach -3 000 zł
Gimnazjum w Srokowie - 3 500 zł.
Przyznany limit nie może być dysponowany na inny cel. Niewykorzystane środki należy zwrócić na koniec roku do budżetu gminy.
Radna Czesława Gwóźdź prosiła o poinformowanie, według jakiego klucza były przyznawane poszczególne kwoty.
Wójt Gminy Franciszek Andruszkiewicz wyjaśnił, że takie zapotrzebowania złożyli dyrektorzy szkół.

Interpelacji lub zapytań radnych nie było.

Ad. pkt. 5
Analiza funkcjonowania Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej za 2010r.

Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję i w ramach dyskusji poprosił o przedstawienie opinii poszczególnych przewodniczących komisji.
Przewodnicząca Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego Lucyna Ładziak – z gospodarki mieszkaniowej przychody stanowią kwotę 237 669 zł, a należności 48 338 zł, i tu wskaźnik wynosi 4,92. Przychody z wodociągów, oczyszczalni ścieków, oczyszczania miasta są na kwotę 634 261 zł, a należności na kwotę 183 788 zł, wskaźnik wynosi 3,45, transport 238 470 zł , a należności 44 513 zł, średni wskaźnik z wszystkich działalności , czyli stosunek przychodów do należności wynosi 4,01. Ten wskaźnik jest bardzo wysoki, stanowi on 1)4 wartości przychodów rocznych, jest to sytuacja bardzo niekorzystna dla prawidłowego funkcjonowania jednostki. Występują bardzo duże zobowiązania, jest to kwota 229 771,12 zł. Wysoki stan zobowiązań powoduje powstawanie kosztów, odsetek od nieterminowych opłat i w skali roku jest to kwota 4 508 zł. Komisja zobowiązuje Kierownictwo do efektywniejszego ściągania należności oraz prosi o wprowadzenie dokumentu na ten rok o czasowej strukturze należności.

Radna Agnieszka Siewruk – członek Komisji Rewizyjnej odczytała opinię Komisji w której stwierdza się, że działalności związane z oczyszczaniem ścieków i oczyszczaniem miast generują straty. Na oczyszczaniu ścieków straty wynoszą 1925,18 zł, na oczyszczaniu miast straty wynoszą 13 944 zł. Na pozostałych działalnościach przychody pokrywają poniesione koszty. Wniosek: należy przeanalizować przyczynę generowania tak dużych strat z powyższych działalności. Komisja Rewizyjna stwierdziła również, że na wysokim poziomie utrzymują się należności z tytułu opłat przez użytkowników i wynoszą 276 640,31 zł, co daje około 25% rocznego przychodu w całej działalności Zakładu. Komisja zwróciła uwagę na bardziej skuteczne egzekwowanie należności. Komisja Rewizyjna przyjmuje informację z działalności ZGKiM w Srokowie za 2010r.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Infrastruktury Marek Wawer poinformował, że po analizie informacji ZGKiM należy zastanowić się nad tym. co zrobić z tym Zakładem, czy zostawić go na tych prawach, na których jest, czy np. przekształcić w spółkę handlową z udziałem własnym gminy, lub inne rozwiązania, które nie generowałyby tak dużych kosztów utrzymania. W takim stanie rzeczy Zakład wegetuje, sprzęt jest stary, straty nadal powstają i Zakład nie może prawidłowo funkcjonować. Komisja Rolnictwa składa wniosek o przeanalizowanie w jaki ewentualnie twór ten Zakład można byłoby przekształcić, żeby było to z korzyścią dla Zakładu jak i dla gminy.

Kierownik Zakładu Stanisław Kachniarz w odniesieniu do wypowiedzi przewodniczących komisji stwierdził, że Zakład nie przynosi strat. Należy przeanalizować sytuację zakładu od momentu powstania, czyli od 1995r., jaki został zakupiony sprzęt, żeby nie wyciągać tak pochopnych wniosków. Główny mankament Zakładu to zobowiązania odbiorców, jest to problem narastający, społeczeństwo ubożeje i problem się pogłębia. Łatwo jest powiedzieć efektywniej ściągać należności, tylko jak, wysyła się setki wezwań, wysyła się upomnienia przedsądowe, wpisuje się do Krajowego Rejestru Dłużników. Ostateczną drogą jest droga sądowa, po drodze są firmy windykacyjne. Po otrzymaniu nakazu sądowego na 16 dłużników tylko 2 osoby przyszły do Zakładu, jedna wpłaciła 50 zł ( ma zadłużenie 1500 zł), a jedna osoba poprosiła o rozłożenie na raty. Reszta spraw została przekazana do komornika, Zakład poniósł koszt pośrednictwa adwokackiego około 7 tys. zł, a zyskaliśmy około 500 zł. Na koniec lutego rzeczywiste zadłużenie wobec Zakładu wynosi 142 tys. zł i dotyczy 565 osób tj. 35% odbiorców Zakładu. Jest to problem bardzo poważny i negatywnie wpływa na funkcjonowanie Zakładu.
Co do przekształcenia Zakładu to trzeba dokładnie przeanalizować, nie rzucać haseł, są to zadania własne gminy niezależnie od tego czy to będzie spółka, czy zakład budżetowy. Można się zorientować jak to działa w innych gminach, miastach i jest na to czas, żeby radni się nad tym zastanowili.
Radny Marek Wawer powrócił do swej wypowiedzi, mówiąc, że ze ściągalnością dla zakładu jest i będzie problem. Jeżeli chodzi o sprzęt, to zima pokazała, jaki ten sprzęt jest, jeździły dwa ciągniki i przeważnie jeden ciągnął się z tyłu z lince. To nie jest dobre rozwiązanie na odśnieżanie, kiedy nie ma sprawnych ciągników. Jeżeli zakład nie ma pieniędzy na paliwo, to wiadomo, że nie stać go na zakup ciągnika do odśnieżania ulic. W nowym roku znowu Zakład będzie pracował na tym samym sprzęcie, co był, a liczyć na to, że będzie zima łagodniejsza nie można.
Kierownik Zakładu Stanisław Kachniarz – dlatego mówiłem, żeby przeanalizować całą sytuację od 1995r. od powstania Zakładu, jaki został zakupiony sprzęt, kto ma zakupić sprzęt, pytam kolegi radnego. Jeśli chodzi o odśnieżanie, to Zakład był tylko jednym z podmiotów, który odśnieżał. Jest to zadanie własne gminy, a zakład był jednym z podmiotów, które odśnieżały..
Przewodniczący Rady Gminy podsumowując dyskusję powiedział, że nad gospodarką komunalną już w kwietniu powinny zebrać się komisje, trzeba przedyskutować, oddzielić to, co jest związane z rolnictwem i to, co jest związane z gospodarką komunalną. Aktualny stan budzi niepokój.
Radny Szepietowski stwierdził, że każde nowe rozwiązanie jest godne uwagi, jeśli prowadzi do czegoś dobrego. Tak jak Pan kierownik powiedział, nie wystarczy rzucić hasło, trzeba wskazać konkretne rozwiązanie. Komisja Rolnictwa w połączeniu z Komisją Budżetu powinna przygotować konkretną propozycję restrukturyzacji i funkcjonowania tego zakładu. Przymierzając się do tego musimy pamiętać, że budżet na 2011r. został uchwalony. Zawsze jednak, kiedy rzuca się hasło daje się uzasadnienie, czysto merytoryczne, które pokazuje, że moje rozwiązanie w sposób przejrzysty jest lepsze, godne uwagi.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 14 radnych obecnych na sesji jednogłośnie (14 gł. ”za”) przyjęła sprawozdanie z funkcjonowania Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej za 2010.
(Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu).

Ad. pkt. 6
Analiza funkcjonowania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Srokowie za 2010r.


Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję i w ramach dyskusji poprosił o przedstawienie opinii poszczególnych przewodniczących komisji.
Przewodnicząca Komisji Edukacji i Spraw Społecznych Czesława Gwóźdź przedstawiła pozytywną opinię o pracy GOPS w Srokowie. Pomocą jest objętych 299 rodzin, 115 osób pobiera zasiłek pielęgnacyjny. Przewodnicząca przytoczyła niektóre dane ze sprawozdania, najczęstsze przyczyny odmowy przyznawania świadczeń z pomocy społecznej oraz inne niematerialne działania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Srokowie. Podsumowując stwierdziła, że praca Ośrodka jest bardzo szeroka, a pracownicy wkładają dużo serca w swoją pracę.
Wiceprzewodnicząca Komisji Rewizyjnej Wiesława Pociej odczytała pozytywną opinię Komisji o pracy GOPS. Opinia stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Infrastruktury Marek Wawer w imieniu Komisji wyraził pozytywną opinię na temat pracy GOPS, jedynie można ubolewać nad tym, że aż tak dużo ludzi musi korzystać z tej pomocy, jest to 24% mieszkańców naszej gminy.
Kierownik GOPS Halina Renc podziękowała za pozytywne opinie i powiedziała, że Ośrodek będzie pozyskiwał środki typowo ministerialne. Są w trakcie współpracy w Powiatowym Urzędem Pracy odnośnie realizacji projektu aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych, z naszej gminy będzie uczestniczyło 10 osób. Pojawią się nam nowe zadania, czyli piecza zastępcza, to jest rodziny zastępcze z terenu naszej gminy, spokrewnione.
Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński zwrócił się z zapytaniem, czy jest możliwa współpraca z ZGKiM w zakresie dodatków mieszkaniowych, czy te dodatki nie mogłyby pokryć należności niektórych rodzin.
Kierownik GOPS – osoby składające wnioski o dodatek mieszkaniowy muszą spełniać pewne warunki, jeśli je spełnią i otrzymają dodatek i jeśli posiadają zaległości w ZGKiM czy Agencji, to dodatek w całości jest przekazywany na pokrycie tych zaległości. Dodatki mieszkaniowe są stosunkowo niskie, ponieważ nie ma nigdzie tzw. kotłowni wspólnych, każdy rozlicza się indywidualnie zgodnie z ryczałtem na dane mieszkanie. Pomimo, że dodatki są, nie pokrywają one w całości zaległości, a rodziny nie dopłacają tej różnicy.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 14 radnych obecnych na sesji jednogłośnie (14 gł. ”za”) przyjęła sprawozdanie z funkcjonowania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Srokowie za 2010r.
( Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu).

Ad.pkt.7
Analiza funkcjonowania Gminnego Ośrodka Kultury za 2010r.


Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję i w ramach dyskusji poprosił o przedstawienie opinii poszczególnych przewodniczących komisji. Przewodnicząca Komisji Edukacji i Spraw Społecznych Czesława Gwóźdź stwierdziła, że obserwując od wielu lat działalność GOK, można zaobserwować, że co roku GOK daje poszerzoną ofertę dla mieszkańców gminy. Istnieje Klub Seniora, Klub szachowy, fitness dla pań, zajęcia taneczne dla dzieci i dorosłych, zajęcia teatralne i muzyczne. Dom Kultury współpracuje ze szkołami, odbywają się zajęcia rytmiczne w zerówkach, powinno to być poszerzone o przedszkole. W Bibliotece zatrudniona jest pani pełna zapału, pomysłów, było już kilka akcji np. „Książka na życzenie”, „Uwolnij książkę”, zorganizowane zostały wystawy okolicznościowe, konkursy. Można jeszcze rozszerzyć o wieczory baśni, bardzo lubiane przez dzieci, spotkania ze znanymi ludźmi, pisarzami, żeby zachęcić do częstszego odwiedzania biblioteki.
Przewodnicząca Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego Lucyna Ładziak - komisja analizowała sprawozdanie z działalności i zwróciliśmy uwagę na rachunek zysków i strat, bo GOK robi pełen bilans i rachunek wyników. W tym roku wynik finansowy jest ujemny, jest to kwota 12 528 zł. Porównując dane z 2 lat, bardzo wzrosły aktywa trwałe i fundusz statutowy, wzrost o 29 tys. zł materiałów i energii, usług obcych o 10 tys. zł, może Pan dyrektor wyjaśni ten wzrost.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Bogusław Staruch - w tym miesiącu dokonaliśmy planowanej kontroli GOK i nie stwierdziliśmy naruszenia dyscypliny finansowej. W trakcie kontroli przeprowadziliśmy rozmowę z panią bibliotekarką, która przedstawiła swoją wizję rozwoju biblioteki, wyraziła chęć dokształcania się, z panią instruktor d)s muzyki, która wyrażała się dobrze o swoim miejscu pracy. Pozytywnie oceniamy pracę GOK-u. Odnośnie wyposażenia, w instrumenty i urządzenia, jest wystarczające, w sprawach typowo profesjonalnych dyrektor czy pracownicy użyczają swoje instrumenty, na przyszłość należy się nad tym zastanowić, żeby takie instrumenty zakupić do Domu Kultury.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Infrastruktury Marek Wawer – na posiedzeniu komisji analizowaliśmy sprawozdanie GOK, gdzie znajduje się spory wachlarz propozycji zajęć, bo każdy może znaleźć coś dla siebie. Wyrażam pozytywną opinię na temat działania GOK za 2010r.
Dyrektor GOK Janusz Januszewski – dziękuję za analizę i opinie. Wyjaśniam skąd tak powiększył się majątek, w ubiegłym roku zostało zlikwidowane Muzeum Etnografii i Sztuki i dzieła sztuki, czyli obrazy i eksponaty z Muzeum zostały przejęte przez Dom Kultury. Jeżeli chodzi o wynik strat, to bardziej księgowa nazwa, nie są to straty, wydatki oczywiście wzrosły. Planując budżet na ten rok czy poprzedni mamy określony procent, o ile ten budżet możemy sobie podwyższyć, a życie jest życiem. Dom Kultury funkcjonuje w dosyć szerokiej skali, aczkolwiek można zrobić jeszcze więcej. Energia elektryczna pochłania dużo więcej niż w zamierzeniach ze względu na wzrost cen. Część kosztów się zwraca przy wynajęciu Sali widowiskowej na uroczystości weselne, jest oddzielny licznik na tę salę, część opłat pokrywamy z dochodów własnych.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 14 radnych obecnych na sesji jednogłośnie (14 gł. ”za”) przyjęła sprawozdanie z funkcjonowania Gminnego Ośrodka Kultury w Srokowie za 2010r.
( Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu).
Ad. pkt. 8
Informacja finansowa i merytoryczna szkół w gminie za 2010r.

Dyskusja.

Przewodnicząca Komisji Edukacji i Spraw Społecznych Czesława Gwóźdź – zgodnie z wypracowanym schematem dyrektorzy przedstawili obszerne informacje, dodatkowo panowie dyrektorzy byli zaproszeni na posiedzenie komisji, była bardzo gorąca dyskusja. Przewodnicząca pokrótce omówiła informacje dyrektorów poszczególnych szkół. Informacje stanowią załączniki do protokołu.
Przewodnicząca Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego Lucyna Ładziak – na wspólnym posiedzeniu Komisji Finansów i Komisji Edukacji szczególną uwagę poświęciliśmy dla Pana dyrektora Szkoły Podstawowej w Srokowie, który poinformował o awarii pieców c.o., które domowym sposobem zostały naprawione. Komisja Finansów wystosowała ustny wniosek do Wójta Gminy Srokowo o szczegółową analizę stanu centralnego ogrzewania w szkole w Srokowie, przeanalizowania zmiany ogrzewania na ogrzewanie gazowe i zakończenie problemów w tym zakresie. W pozostałych szkołach warunki bytowe są bardzo dobre. Komisja zwróciła również uwagę na wydatki na opłacanie godzin ponadwymiarowych i zastępstw w poszczególnych szkołach.. Ogólna kwota to 236 633 zł. Czy można w jakiś sposób te kwoty wyeliminować, żeby one były mniejsze.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Bogusław Staruch – komisja analizując finanse szkół, stwierdziła zachowaną pełną dyscyplinę, nie naruszono dyscypliny finansowej. Analizując informacje można zauważyć duże różnice pomiędzy szkołami w wydatkowaniu środków na energię, środki czystości i inne. Kolejna pozycja to wydatki na godziny ponadwymiarowo, w tym temacie powinni się wypowiedzieć fachowcy. Informacja merytoryczna z działalności szkół nie jest rzetelna, nie jest prawdziwa. Jest taka metoda analityczna o nazwie SWOT. Ta metoda cechuje się tym, że w oparciu o 4 kryteria, strony silne, strony słabe, zagrożenia i szanse przedstawia się informację. W przedstawianych informacjach jest tylko strona silna. Zachęcam w przyszłości nad zastanowieniem się nad taką analizą. Kolejna sprawa to chciałbym Panów dyrektorów, nie wszystkich, zachęcić do tego, że jak sporządzają informację, żeby w tej końcowej części pochylił się nad nią polonista.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Infrastruktury Marek Wawer – najważniejsza rzecz, jeśli chodzi o szkoły, to dobre wyniki nauczania. Jeśli chodzi o szkoły podstawowe, osoby dojeżdżające do Srokowa, należy zastanowić się nad rejonizacją szkół. Szkoła w Jegławce i szkoła w Srokowie mają inne warunki do nauki, w Jegławce na 1 nauczyciela przypada mała grupa uczniów, odwrotnie jest w Srokowie. Należy poruszyć sprawę ogrzewania w szkole w Srokowie, nie może być tak, żeby było kilkanaście stopni ciepła w klasach podczas lekcji w okresie zimowym.
Dyrektor Józef Łastówka w odpowiedzi na pytanie o wydatki za nadgodziny wyjaśnił, że najpierw była taka polityka, żeby zabrać nauczycielom nadliczbówki, ale Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowało system, który daje nauczycielowi zarobić. Jeżeli zabierzemy nadliczbówki, to będziemy płacić za nic, za darmo. Możemy zatrudnić nowych nauczycieli na te nadliczbówki, ale wtedy w każdej kategorii zatrudnienia będziemy płacić, a naszą polityką na dzień dzisiejszy jest to, żeby zejść z dopłat w każdej kategorii zaszeregowania. Płaciliśmy dosyć dużo, jesteśmy na dobrej drodze, żeby w ogóle zejść z dopłat, a można zejść tylko dając nauczycielowi zarobić tyle, ile Ministerstwo sobie zaprogramowało.

O SWOT – my przedstawiamy analizę, a komisje merytoryczne powinny pochylić się i znaleźć te słabe strony w szkole i mocne, my się chwalić nie będziemy, jeśli chcecie Państwo pokażemy te strony, ale myślę, że jeśli ktoś analizę czytał powinien wyciągnąć wnioski.

Dyrektor Gimnazjum Dariusz Kowalski – w uzupełnieniu chciałbym dodać, że w tym roku po przeliczeniu wszystkich dopłat w kategorii nauczycieli mianowanych, otrzymali oni 2 625 zł dopłat, z racji tego, że nie mają godzin nadliczbowych. Dlatego musimy szukać, żeby dać godziny nadliczbowe, żeby gmina nie ponosiła żadnych strat z tego tytułu. Za rok 2009 zapłaciliśmy prawie 42 tys. zł. dopłat, za ubiegły rok 28 tys. zł, szukamy rozwiązań, żeby tych dopłat nie było w ogóle.
Dyrektor SP w Srokowie Bogusław Kozicki –Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło algorytm finansowy, jaką średnią miesięczną poszczególny nauczyciel musi osiągnąć. Przykład: nauczyciel mianowany, wynagrodzenie zasadnicze wynosi 2383 zł to według Ministerstwa ta grupa powinna zarobić średnio 2 700 zł. Tę różnicę nauczyciel musi nadrobić godzinami nadliczbowymi. Jest taki dylemat, albo dać godziny nadliczbowe, żeby tę średnią osiągnął i na koniec roku nie dopłacać, albo tych godzin nie dać i na koniec roku dokonać dopłaty, tzw. czternastki. Druga sprawa chciałbym Państwu podziękować, że sprawa tych pieców drgnęła, nie wnikam w to, jakie to ogrzewanie będzie, zróbmy tak, żeby było lepiej i żeby ten temat już nie wracał.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 14 radnych obecnych na sesji jednogłośnie (14 gł. ”za”) przyjęła informację finansową i merytoryczną szkół w gminie za 2010r.
( Informacje stanowią załączniki do protokołu).
Przerwa w obradach – 15 min.
Po przerwie w obradach Przewodniczący Rady Gminy powitał Panią Annę Milkiewicz-Zaręba, dziennikarkę Regionalnej Rozgłośni Polskiego Radia Olsztyn, która nagrywała posiedzenie rady.

Ad. pkt. 9
Realizacja Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2010r.


Sekretarz Gminy Małgorzata Chociełowska pokrótce przedstawiła realizację programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2010r.
Dyskusji brak.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 14 radnych obecnych na sesji jednogłośnie (14 gł. ”za”) przyjęła informację z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2010r.
( Informacja stanowi załącznik do protokołu).

Ad. pkt. 10
Raport Wójta Gminy Srokowo z wykonania Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w 2010r.w gminie Srokowo.


Sekretarz Gminy Małgorzata Chociełowska pokrótce przedstawiła raport Wójta Gminy Srokowo z wykonania Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, który w 2010r. Program był powierzony do realizacji kierownikowi GOPS w Srokowie, który przy współpracy z Gminną Komisją d)s Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i dyrektorami szkół prowadził profilaktyczną działalność informacyjną, edukacyjną i szkoleniową. Wydatki w 2010r. wyniosły 6 068 zł, w tym na doposażenie świetlic środowiskowych 660 zł, nagrody w konkursach 3282 zł, artykuły biurowe 1086 zł, seminarium 920 zł.

Dyskusji brak.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 14 radnych obecnych na sesji jednogłośnie (14 gł. ”za”) przyjęła raport Wójta Gminy Srokowo z wykonania Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w 2010r. w gminie Srokowo.
 
( Informacja stanowi załącznik do protokołu).

Ad. pkt. 11.1.
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia udzielane przez Punkt Przedszkolny „Stokrotka” w Srokowie w roku szkolnym 2011)2012,


Sekretarz Gminy Małgorzata Chociełowska przedstawiła projekt uchwały. Temat był szeroko dyskutowany na komisjach, po posiedzeniach komisji zostały przygotowane dwa projekty uchwał, Komisja Rewizyjna i Komisja Rolnictwa proponowały stawkę 2,00 zł, Komisja Edukacji i Komisja Finansów 2,20 zł. Została przygotowana kalkulacja, która nie zawiera kosztów utrzymania obiektu, tzn. ogrzewania, remontów, zakupu materiałów, jedynie koszty opieki dzieci. Przy maksymalnej obsadzie dzieci w punkcie przedszkolnym, czyli 24, przy 9 godzinnym pobycie dziecka, godzina wynosi 3,29 zł. Obecnie dzieci w przedszkolu jest 14, w związku z tym koszt dzienny wynosi 50,83 zł, stawka godzinowa 5,65 zł.

Dyskusja.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Bogusław Staruch powiedział, że podtrzymuje stanowisko Komisji Rewizyjnej co do stawki 2,00 zł)godz.
Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina wyjaśniła, że przygotowana kalkulacja obejmuje wyłącznie wynagrodzenia 2 nauczycieli i 2 opiekunów, w tej kwocie 5,65 zł przy 14 dzieciach, nie ma kosztów utrzymania obiektu. Łącznie koszt roczny wynosi 131 650 zł od 1.09.2011r.czyli z planowanym 7% wzrostem płac dla nauczycieli. Korzystne byłoby gdyby było więcej dzieci na 9 – godzinny pobyt. Gmina płaci 5,65 zł za godzinę, rodzicom jest przedstawiona kalkulacja na 2,00 zł i 2,20 zł. Gmina ponosi koszty utrzymania obiektu plus dodatkowo dopłaca do każdej godz. 3,30 zł.

Radna Czesława Gwóźdź zwróciła uwagę na zapis pkt. VI – opłaty nie pobiera się w czasie przerw w pracy punktu przedszkolnego określonych przez MEN, a jeśli dziecko 2 tyg. choruje, jest to spory okres, bo opłata nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka, czy nie należy tego uściślić?

Skarbnik Gminy wyjaśniła, że gmina ponosi cały czas koszty, nie ma przerw w wypłacie dla nauczycieli czy opiekunów.

Radna Agnieszka Siewruk przedstawiła dla porówniania stawki, które obowiązują w innych przedszkolach, np. w Węgorzewie 120 zł, w Giżycku 120 zł, w Korszach 132 zł, w Kętrzynie w przedszkolu niepublicznym 130 zł.

Sekretarz Gminy przypomniała, że aktualnie rada nie zajmuje się sprawą regulaminu lecz stawką godzinową w punkcie przedszkolnym na rok szkolny 2011)2012.

Radny Marek Wawer odniósł się do proponowanych stawek, jeżeli byłaby to stawka 2,00 zł, średnio miesięcznie 74 godziny dodatkowo, to wyjdzie około 148 zł na m-c, płatne przez 10 m-cy. Jeżeli byłaby stawka 2,20 zł, to będzie koszt około 163 zł)m-c. Pierwszeństwo w przyjęciu dzieci do punktu mają dzieci na 9 godz. I dobrze byłoby, żeby było ich jak najwięcej. Gminie też powinno zależeć na tym, żeby ta opieka była, bo wiadomo, że są to dzieci raczej rodziców pracujących. Jeżeli ograniczymy możliwość pobytu dzieci w punkcie w Srokowie, to zwiększy się liczba osób, która będzie swoje dzieci umieszczała w innych przedszkolach, co gmina też dofinansowuje. Parę lat temu były to znaczne kwoty dokładane do opieki nad dziećmi w innych przedszkolach, czyli możemy trochę to sobie zredukować. Jeżeli chodzi o dwie opiekunki, to przedszkole nie pracuje 16 godz.

Dyrektor Bogusław Kozicki – w tej chwili pracuje 1 opiekunka, która pracuje po 10 godzin, dodatkowe godziny będę oddane w formie urlopu.

Radny Franciszek Szepietowski – ta kalkulacja, która opiewa na 5,65 zł jest dość wymowna, nasze działania powinny iść w tym kierunku, żeby ta gmina nie była tak bardzo obciążona tymi kosztami. Inne przedszkola w okolicy przedstawione przez panią radną mają takie a nie inne stawki, chciałoby się zapytać jaka jest ich liczebność, jak te koszty stałe u nich się rozkładają?

Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński przystąpił do przegłosowania stawki godzinowej w punkcie przedszkolnym w okresie od 1.09.2011-30.06.2012r. w kwocie 2,00 zł.

Radca prawny Ryszard Bielański wyjaśnił, że jeśli mamy dwie stawki, to głosujemy nad wnioskiem, stawką najdalej idącą. O tym czy głosujemy z góry nad stawką 2,00 zł czy 2,20 zł decyduje Przewodniczący Rady, który ogłasza głosowanie. Jeśli przegłosuje stawkę 2,00 zł i ona przejdzie, to wyczerpuje to materię sprawy i nie ma potrzeby głosowania nad stawką 2,20 zł.

Głosowanie – Rada Gminy w obecności 14 radnych 10 głosami „za”, przy 2 głosach przeciwnych i 2 głosach wstrzymujących przyjęła stawkę 2,00 zł.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zenon Bachowski odczytał projekt uchwały Nr VI)23)11 z dnia 30.03.2011r.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 14 radnych obecnych na sesji 13 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę nr VI)23)11 w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia udzielane przez Punkt Przedszkolny „Stokrotka” w Srokowie w roku szkolnym 2011)2012 większością głosów.
( Uchwała Nr VI)23)11 stanowi załącznik do protokołu).

Przewodniczący Rady Gminy w tym punkcie odczytał odpowiedź dla Pani Anety Wereda, która skierowała na poprzedniej sesji zapytania do przewodniczącego rady.
Odpowiedź stanowi załącznik do protokołu.
Dyrektor Bogusław Kozicki odczytał odpowiedź dla Pani Anety Wereda na pytania, które były w jego kompetencji.
Odpowiedź stanowi załącznik do protokołu.

Ad.pkt.11.2.
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia zadania z zakresu administracji rządowej dotyczącego utrzymania grobów i cmentarzy wojennych w 2011r.


Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina poinformowała, że gmina wnioskowała o ujęcie w budżecie Wojewody środków na utrzymanie grobów i cmentarzy wojennych w 2011r. Wojewoda przysłał projekt porozumienia, ale żeby to porozumienie zrealizować, Rada Gminy musi przyjąć dotację do budżetu gminy i przyjąć to zadanie do realizacji. Są to środki w kwocie 3400 zł.

Dyskusji brak.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zenon Bachowski odczytał projekt uchwały Nr VI)24)11 z dnia 30.03.2011r.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 14 radnych obecnych na sesji jednogłośnie ( 14 głosami „za”) podjęła uchwałę nr VI)24)11 w sprawie przyjęcia zadania z zakresu administracji rządowej dotyczącego utrzymania grobów i cmentarzy wojennych w 2011r.
 
( Uchwała Nr VI)24)11 stanowi załącznik do protokołu).

Ad. pkt. 11.3.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały XXXVIII)226)09 Rady Gminy Srokowo z dnia 30 października2009r. w sprawie przyjęcia regulaminu korzystania z kompleksu boisk „Moje boisko – Orlik 2012” przy Szkole Podstawowej i Gimnazjum Nr 1 w Srokowie.


Sekretarz Gminy Małgorzata Chociełowska poinformowała, że wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały, w której wprowadzono zmianę w pkt.8 ppkt.1 regulaminu, polegająca na wprowadzeniu obuwia sportowego „korki lane”, aby zawodnicy mogli grać w tym obuwiu na sztucznej trawie. Wiceprzewodniczący
Rady Gminy Zenon Bachowski odczytał projekt uchwały Nr VI)25)11 z dnia 30.03.2011r. 

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 14 radnych obecnych na sesji jednogłośnie ( 14 głosami „za”) podjęła uchwałę nr VI)25)11 w sprawie zmiany uchwały XXXVIII)226)09 Rady Gminy Srokowo z dnia 30 października2009r. w sprawie przyjęcia regulaminu korzystania z kompleksu boisk „Moje boisko – Orlik 2012” przy Szkole Podstawowej i Gimnazjum Nr 1 w Srokowie
 
( Uchwała Nr VI)25)11 stanowi załącznik do protokołu).

Ad. pkt. 11.4.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego na 2012r.


Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina – od dwóch lat rady gmin mają kompetencje do wyrażania zgody lub nie wyrażania zgody na wyodrębnienie środków na fundusze sołeckie w ramach budżetu gminy.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał pismo z Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie terminu podjęcia powyższych uchwał. Pismo stanowi załącznik do uchwały.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Paweł Iwaniura odczytał projekt uchwały Nr VI)26)11 z dnia 30.03.2011r.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 14 radnych obecnych na sesji jednogłośnie ( 14 głosami „za”) podjęła uchwałę nr VI)26)11 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego na 2012r.
 
(Uchwała Nr VI)26)11 stanowi załącznik do protokołu).

Ad. pkt.11.5.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Srokowo na lata 2011-2017.


Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina przedstawiła projekt uchwały.
Dyskusji brak.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Paweł Iwaniura odczytał projekt uchwały Nr VI)27)11 z dnia 30.03.2011r.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 14 radnych obecnych na sesji jednogłośnie ( 14 głosami „za”) podjęła uchwałę nr VI)27)11 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Srokowo na lata 2011-2017.
 
(Uchwała Nr VI)27)11 stanowi załącznik do protokołu).

Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Srokowo na 2011r,

Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina przedstawiła projekt uchwały.

Dyskusji brak.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zenon Bachowski odczytał projekt uchwały Nr VI)28)11 z dnia 30.03.2011r.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 14 radnych obecnych na sesji jednogłośnie ( 14 głosami „za”) podjęła uchwałę nr VI)28)11 w sprawie zmian w budżecie gminy Srokowo na 2011r.
 
(Uchwała Nr VI)28)11 stanowi załącznik do protokołu).

Z posiedzenia sesji o godz. 15:57 wyszedł radny Józef Pawłusewicz. Stan rady 13 radnych.

Ad. pkt.11.6.
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego za 2010r. z działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Srokowie.


Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina poinformowała, że zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz ustawą o prowadzeniu działalności kulturalnej organ powołujący instytucję kultury zatwierdza sprawozdania finansowe tej instytucji.

Dyskusji brak.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Paweł Iwaniura odczytał projekt uchwały Nr VI)29)11 z dnia 30.03.2011r.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 14 radnych obecnych na sesji jednogłośnie ( 14 głosami „za”) podjęła uchwałę nr VI)29)11 w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego za 2010r. z działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Srokowie.
 
(Uchwała Nr VI)29)11 stanowi załącznik do protokołu).

Przerwa w obradach – 15 min. - 16:00 – 16:15
Z posiedzenia sesji wyszedł radny Dariusz Olszewski – stan rady 12 radnych.

Ad. pkt. 12
Zapoznanie z protokołami z kontroli Komisji Rewizyjnej:


Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Bogusław Staruch odczytał protokół nr 1)2011 z dnia 18 lutego 2011r. w sprawie kontroli realizacji uchwał Rady Gminy Srokowo za 2010r.

Głosowanie – Rada Gminy przyjęła protokół wraz z wnioskami jednogłośnie ( 12 głosami „za”).

Wiceprzewodnicząca Komisji Rewizyjnej Wiesława Pociej odczytała protokół nr 2)2011 z kontroli przeprowadzonej w GOK Srokowo.

Głosowanie – Rada Gminy przyjęła protokół wraz z wnioskami jednogłośnie ( 12 głosami „za”).

Ad. pkt. 13
Odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych.


Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński poinformował, że w pkt. 4 nie było zapytań ani interpelacji.

Ad. pkt. 14
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.


Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z sesji z dnia 28 lutego 2011r. był do wglądu w biurze Rady Gminy oraz był wyłożony na pół godziny przed sesją na sali obrad.
Uwag lub wniosków do protokołu nie było.

W chwili zarządzenia głosowania na sali obrad obecnych było 12 radnych. Protokół został przyjęty jednogłośnie, bez uwag.

Ad. pkt. 15
Wolne wnioski, informacje, oświadczenia.


Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Bogusław Staruch poddał pod dyskusję temat przesyłania radnym materiałów sesyjnych pocztą elektroniczną, trzeba dokonać rozpoznania tematu.
Sprawa kolejna - radni są zainteresowani, w jakich terminach odbywają się posiedzenia innych komisji.
Inspektor Teresa Gryczka poinformowała, że o terminach posiedzeń innych komisji radni będą informowani.

Radca Ryszard Bielański – w Statucie nie mówi się, jaką drogą mają być dostarczone materiały, a więc nie wymaga to zmian w Statucie. Jest to wola rady, jeśli radni wyrażą zgodę, to nie ma przeszkód do zrealizowania tej propozycji.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że sprawę pozostawia do następnej sesji, radni winni się zastanowić nad tym tematem.
Głosowanie – radni jednogłośnie opowiedzieli się za taką propozycją.

Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński poinformował, że do Rady Gminy wpłynęła skarga przesłana zgodnie z właściwością z Samorządowego Kolegium Odwoławczego z Olsztyna Pana Mieczysława Pachołka, zam. w Szczeciniaku na działalność Wójta Gminy Srokowo.

Rada Gminy w obecności 12 radnych obecnych na Sali obrad, większością głosów - 9 głosów „za” przy 2 głosach „przeciwnych” i 1 głosie „wstrzymującym” zleciła przeprowadzenie kontroli zasadności tej skargi Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.

Radna Agnieszka Siewruk poprosiła radcę prawnego o podanie podstawy prawnej, że nie można podawać do publicznej wiadomości komu umorzono lub odroczono podatki.

Radca prawny wyjaśnił, że jawna jest informacja ogólna, ile jest takich odroczeń czy umorzeń, natomiast nie można to utożsamiać z konkretnym nazwiskiem i adresem, wynika to z ustawy o ochronie danych osobowych. Nie mam jej przed sobą i na następnej sesji szczegółowo Panią poinformuję. Od strony praktycznej ma to też logiczne uzasadnienie, bo nie można upubliczniać komu Wójt umorzył, ile, są to bardzo trudne sprawy. Raz do roku Wójt ma obowiązek złożenia informacji na temat umarzania, odraczania i rozkładania na raty zobowiązań podatkowych.

Radny Zenon Bachowski – to było na posiedzeniu komisji i Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie wolno, bo jest ochrona danych, jest to zapisane w protokole.
Skarbnik Gminy poinformowała, że Wójt raz do roku ogłasza na tablicy ogłoszeń wykaz osób, którym umorzył, odroczył, rozłożył na raty podatki i opłaty lokalne.
Radna Czesława Gwóźdź – Starostwo realizuje projekt „Profesjonalny urzędnik”, jest też tam gmina Srokowo, ilu pracowników z naszej gminy brało w nim udział? 

Sekretarz Gminy wyjaśniła, że projekt został już zrealizowany w 2010r. z Urzędu Gminy brało udział 8 pracowników, którzy otrzymali certyfikaty.

Pan Daniel Doktór – mieszkaniec Wyskoku – na początku mam prośbę do Przewodniczącego Rady, chciałbym prosić o udostępnienie protokołów sesji rady z dnia 30.09.2010r. i 12.10.2010r.
Mam pytanie do Pana Wójta, chciałbym poprosić Pana Wójta o przybliżenie radnym tej kadencji teraz, nie na piśmie, sprawy wysypiska śmieci w Srokowie i jak Pan Wójt ma zamiar rozwiązać kwestię grożącej gminie kary za użytkowanie wysypiska bez wymaganych pozwoleń?

Wójt Gminy Franciszek Andruszkiewicz – kara została naliczona w wysokości 48 tys. zł, jesteśmy w trakcie załatwiania umorzenia tej kary.

Radca Ryszard Bielański w odniesieniu do pierwszego wniosku Pana Doktóra stwierdził, że wszystkie dokumenty rady są jawne i Przewodniczący winien udostępnić protokoły do wglądu.

Pan Daniel Doktór – ja poruszyłem kwestę odśnieżania Wyskoku i szukania pieniędzy przy tak nierozważnych decyzjach Pana Wójta mamy karę. Chciałem się odnieść do odpowiedzi Pana Wójta na moje zapytanie na sesji w dniu 31 stycznia 2011r. na temat rozbicia tam bobrowych, na temat harmonogramu odśnieżania. Na poprzedniej sesji również zadałem dwa pytania. Jeśli Pan Przewodniczący wyrazi zgodę to odczytam to pismo.

Przewodniczący Rady Gminy – temat odśnieżania i odpowiedź Wójta znamy. Jeśli jest Pan z tej odpowiedzi niezadowolony to radca prawny wyjaśni procedurę postępowania.

Radca prawny Ryszard Bielański – ja merytorycznie się nie ustosunkuję, czy ta uwaga jest słuszna czy nie, natomiast mogę mówić na temat procedury. Jeżeli mieszkaniec złożył zapytanie do Pana Wójta i Pan Wójt udzielił odpowiedzi i jeżeli ta odpowiedź Pana nie satysfakcjonuje to proszę złożyć skargę na Wójta, wówczas dopiero rada może w trybie art. 229 pkt. 3 KPA zająć się tą sprawą. Jeżeli zdaniem Pana uchwała rady byłaby niesłuszna to przysługuje Panu skarga do Wojewody. Nie ma potrzeby odczytywania odpowiedzi pana Wójta.

Przewodniczący Rady Gminy – prosiłem na sesji, żeby złożył Pan na piśmie wniosek o sprawie z 2009r., taki wniosek nie wpłynął. Ja z Panem umawiałem się dwa razy, trzy tygodnie temu i drugi raz w ten poniedziałek na 15 –tą. Nie przyjechał Pan, dałem Panu dalece idące możliwości wyjaśnienia. Sprecyzujmy, Panie Doktór, jeśli chciałby Pan się dogadać, szczerze, po ludzku to jesteśmy otwarci. Jeśli Pan chce na piśmie, to proszę składać na piśmie. Jesteśmy młodą radą, chcemy wszystko wyjaśniać, po to radni zostali wybrani, żeby rozwiązywać problemy. Niech Pan się przyzna szczerze, czy chce się Pan z nami dogadać, czy nie?

Pan Daniel Doktór - przeprosiłem Pan za moją nieobecność i wyjaśniłem, że pracuję w takim miejscu, że w żadnej polskiej sieci nie ma zasięgu, samochód utopił mi się w bagnie. Gdy dotarłem do miejsca, gdzie mogłem się z Panem skontaktować, prawda, była godzina 16-ta. Poinformowałem, że nie mogę dotrzeć, przeprosiłem. To kwestia wyjaśnienia tamtej sprawy, jeszcze raz Pana Przepraszam, bo wiem, że umówieni byliśmy na 15-tą. Specjalnie zwalniałem się u Pana Nadleśniczego na to spotkanie. Szedłem 7 km na piechotę, żeby uzyskać zasięg, stąd ta godzina spóźnienia, bo miałem zamiar poinformować Pana wcześniej. Uważam za lekceważące ze strony Pana Wójta, że pismo jest datowane 16 marca, co i tak jest po terminie, list został wysłany dopiero 21 marca. Pytanie dotyczyło zupełnie innej kwestii. Poruszyłem sprawę odśnieżania i ogrzewania szkoły. Jest to też temat do dyskusji, skoro pan Wójt będąc na sesji, wysłuchawszy mojego pytania i głosów z sali, które potwierdziły, że szkoła jest nie ogrzewana, po 2 tygodniach odpisuje, że nic na temat nie wie. To jest jakieś nieporozumienie.

Przewodniczący Rady Gminy doprecyzował i powiedział, że Pana Wójta na sesji 28 lutego 2011r. nie było, dlatego poprosił Pana Doktóra o złożenie zapytań do Wójta na piśmie.

Pan Daniel Doktór- prosiłem o przedstawienie harmonogramu odśnieżania na przyszły rok, jakie mamy rozwiązania w razie awaryjnych kwestii. Bo Pan Wójt wiedział od 28 dni, że Wyskok był nie odśnieżany, mam informację, że od trzech dni. Pan Wójt posiadł informację, że od trzech dni sołtys nie mógł odśnieżać, to co Pan Wójt zrobił przez 25 dni, żeby miejscowość Wyskok była odśnieżona?

Wójt Gminy Franciszek Andruszkiewicz – jak Państwo wiecie były kłopoty ze sprzętem, do Wyskoku nie był odśnieżona droga powiatowa, w związku z tym w jaki sposób można było dotrzeć do miejscowości Wyskok, żeby samą miejscowość odśnieżyć? Poprosiłem Pana Czuczko, żeby swoim sprzętem odśnieżył, zobowiązał się, że ten temat załatwi. Wyciągnął samochód Pana Szadziewskiego do asfaltu i poinformował mnie, że Pana samochód również został wyciągnięty do asfaltu. Nie dał rady odśnieżyć, posłałem wynajęty sprzęt z Niedział.

Pan Daniel Doktór – jest sołtys wsi Wyskok i może się wypowiedzieć, czy droga powiatowa do Wyskoku była odśnieżona, czy nie? Bo jeżeli nie była, to Pan Wójt ma rację, ale jeżeli była to Pan Wójt mógł wysłać ciągnik.

Sołtys wsi Wyskok Małgorzata Balukiewicz powiedziała, że droga do Wyskoku była odśnieżana, nie była jeszcze wtedy sołtysem.

Wójt Gminy Franciszek Andruszkiewicz – żeby była świadomość, to ta droga powiatowa nie kończy się koło stodoły Pana Czuczki, tylko idzie drogą brukową, aż do granicy.

Pan Daniel Doktór – droga powiatowa rozdwaja się przy cmentarzu, na dwie wstążki, jedna idzie brukiem do granicy poza stodołę pana Czuczki, druga idzie pod szkołę w Wyskoku. Pług gminny mógł swobodnie przejechać.

Radny Franciszek Szepietowski postawił wniosek o zakończenie dyskusji w tym temacie, bo przybiera ona obrót jakiejś rozprawy sądowej. Procedura postępowania jest jasna i temat jest zamknięty.

Sołtys wsi Siniec Renata Mendala złożyła wniosek o zabezpieczenie dachu na świetlicy w Sińcu oraz ustawienie kosza na śmieci koło przystanku w Sińcu.

Wójt Gminy Franciszek Andruszkiewicz- nie dysponuję pracownikami interwencyjnymi, będą dopiero w maju, a śmietnik to sprawa ZGKiM, nie jestem w posiadaniu informacji, czy takie śmietniki są.

Ad. pkt. 16
Zakończenie VI sesji Rady Gminy Srokowo.

O godz. 17:20 prowadzący obrady Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński wobec wyczerpania porządku obrad - zamknął obrady VI zwyczajnej sesji Rady Gminy Srokowo.

Obrady sesji prowadził: Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński

Protokół sporządziła: Inspektor Teresa Gryczka

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Srokowo
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Mariusz Daćko
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2011-04-28
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Teresa Gryczka
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2011-04-28 07:53:29
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Mariusz Daćko
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2011-04-28 08:50:31
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Mariusz Daćko
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2016-02-10 12:05:58
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1043 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony