ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Gminy Srokowo
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

VI Kadencja

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

P R O T O K Ó Ł Nr XIII)2011 z XIII posiedzenia Rady Gminy Srokowo w dniu 28 października 2011r. godz. 13:00 – 15:43 miejsce obrad – sala lustrzana Gminnego Ośrodka Kultury w Srokowie

Informacja ogłoszona dnia 2011-12-01 12:06:29 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu

P R O T O K Ó Ł Nr XIII)2011
z XIII posiedzenia Rady Gminy Srokowo
w dniu 28 października 2011r. godz. 13:00 – 15:43
miejsce obrad – sala lustrzana Gminnego Ośrodka Kultury w Srokowie.

Ad. pkt.1
Na podstawie art. 20 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r.o samorządzie gminnym Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński o godz. 13:00 otworzył XIII sesję Rady Gminy Srokowo.

Przewodniczący Rady Gminy powitał Wójta Gminy Srokowo, Panią Skarbnik i Panią Sekretarz Gminy, Wysoką Radę, Panią inspektor, przedstawiciela Izb Rolniczych Pana Romana Kuriatę, kierowników jednostek organizacyjnych gminy, panie i panów sołtysów, powitał wszystkie osoby uczestniczące w obradach sesji. Na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach aktualnie uczestniczy 10 radnych, co wobec ustawowego składu rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.

Zgodnie z § 33 ust. 3 Statutu Gminy Srokowo, Rada Gminy na wniosek Przewodniczącego Rady powołała sekretarza sesji, którym jednogłośnie ( 10 gł. „za”) został radny Franciszek Szepietowski.

Ad. pkt.2
Przedstawienie porządku obrad – zgłaszanie wniosków o zmianę porządku obrad.


Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad radni otrzymali na piśmie. Do porządku obrad nie wniesiono uwag ani wniosków.

Porządek obrad przedstawia się następująco:

1. Otwarcie XIII sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przedstawienie porządku obrad – zgłaszanie zmian w porządku obrad.
3. Informacja Wójta Gminy o działalności w okresie międzysesyjnym.
4. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działalności w okresie międzysesyjnym.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Analiza informacji o stanie mienia gminnego za trzy kwartały 2011r.
7. Analiza zobowiązań podatkowych za trzy kwartały 2011r.
8. Ocena informacji Wójta Gminy o stanie realizacji zadań oświatowych w gminie Srokowo w roku szkolnym 2010)2011.
9. Podjęcie uchwał w sprawach:
9.1. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej gminy Srokowo na lata 2011-2017,
9.2. zmian w budżecie gminy Srokowo na 2011r.
10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych Rady Gminy.
11. Wolne wnioski, informacje, oświadczenia.
12. Przyjęcie protokołu z XII sesji Rady Gminy z dnia 30.09.2011r.
13. Zamknięcie XIII sesji Rady Gminy Srokowo.

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 2 i przeszedł do realizacji pkt.3.

Ad. pkt.3
Informacja Wójta Gminy o działalności w okresie międzysesyjnym.


Wójt Gminy Franciszek Andruszkiewicz poinformował, że w okresie między sesjami od 30.09.2011r. do 28.10.2011r. wydał 2 zarządzenia:

1. Zarządzenie nr 54)11 z dnia 05.10.2011r. w sprawie przeprowadzenia kontroli zarządczej w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Srokowie. Skarbnik Gminy – w zakresie gospodarki finansowej i windykacji należności. Sekretarz Gminy – w zakresie spraw organizacyjnych i kadrowych.

2. Zarządzenie nr 55)11 z dnia 10.10.2011r. w sprawie zmiany budżetu Gminy Srokowo na 2011r.

Do przedstawionej informacji nie było wniosków ani zapytań. Informacja stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 3 i przeszedł do realizacji pkt.4.

Ad. pkt. 4
Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działalności w okresie międzysesyjnym.


Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński poinformował o działalności w okresie międzysesyjnym.

• Podczas pełnienia poniedziałkowych dyżurów przewodniczącego przyjął dwóch interesantów, mieszkańców Gminy Srokowo: jedną osobę wspólnie z Wójtem w sprawie sprzedaży działki zabudowanej w Srokowie, drugą osobę w sprawie szeregu usterek natury inwestycyjno – porządkowych na terenie Srokowa oraz stanu przygotowania gminy do okresu zimowego.

• W dniu 13.10.2011 r. uczestniczył w uroczystym apelu z okazji Święta Edukacji Narodowej w Gimnazjum nr 1 w Srokowie.

• W dniu 19.10 2011 r. wspólnie z Wójtem i Sekretarzem Gminy przyjęli delegację z Federacji Rosyjskiej z partnerskiego miasta Kurskaja Kosa w celu odnowienia kontaktów pomiędzy gminami. W trakcie spotkania zostały wymienione zaproszenia do odwiedzenia partnerskiego rejonu i nawiązania bliższych kontaktów, które w ostatnim czasie były praktycznie nieaktywne.

• W dniu 26.10.2011 r. brał udział w szkoleniu potencjalnych beneficjentów PO Ryby Os 4 .

• Otrzymał zaproszenie na spotkanie z Zarządem LGD 9, które odbędzie się 08 listopada w Gminnym Ośrodku Kultury w Srokowie. Tematem spotkania będzie omówienie materiałów przygotowanych na Walne Zebranie Członków LGD 9, które planowane jest na 22 listopada, w tym miedzy innymi wysokość składki Poinformował Radę, że od dnia 28.10.2011 r. rozpoczyna się kolejny etap Turnieju Piłki Siatkowej Samorządowców. W związku z tym Wójt Gminy Kętrzyn zaprasza do udziału w Turnieju Piłki Siatkowej Samorządowców, który odbędzie się 28.10.2011 r. o godz. 16.30 w hali sportowej Gimnazjum Gminnego w Karolewie. W turnieju mogą uczestniczyć radni obecnej i poprzedniej kadencji oraz wójtowie i burmistrzowie. W drużynie powinna być przynajmniej 1 zawodniczka.

Do przedstawionej informacji nie było zapytań. Informacja stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 4 i przeszedł do realizacji pkt. 5.

Ad. pkt. 5
Interpelacje i zapytania radnych.


Radna Czesława Gwóźdź złożyła zapytanie w imieniu wyborców, kiedy będzie grzana hala sportowa, ponieważ jest koniec października i prawdopodobnie nie było jeszcze palone.
W związku z brakiem dalszych interpelacji i zapytań Państwa Radnych Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt.5 i przystąpił do realizacji pkt.6 porządku obrad.

Godzina 13:20 - na salę obrad wchodzi radny Zenon Bachowski- stan rady 11 radnych.

Ad.pkt.6
Analiza informacji o stanie mienia gminnego za trzy kwartały 2011r.


Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński poinformował, że informacja sporządzona przez kierownika Referatu Gospodarki Terenowej była analizowana na posiedzeniach komisji. Przewodniczący Rady Gminy odczytał informację.

Informacja o stanie mienia komunalnego za III kwartały 2011 r.

Na dzień 1 stycznia 2011 r. w posiadaniu gminy było 387 ha gruntów sklasyfikowanych jako: - użytki rolne – 56 ha, lasy, zakrzaczenia – 12 ha, drogi – 271 ha, nieużytki – 11 ha, użytki kopalne – 8 ha i pozostałe 29 ha.

W roku 2011 sprzedano następujące nieruchomości:
1/ Działkę nr 631/2 o pow. użytkowej 0.0738 ha w Srokowie, w drodze przetargu nieograniczonego dla p. Kazimierza Bitowta, za kwotę 5.050 zł.
2/ Działkę nr 102/2 o pow. 0.0223 ha w Sińcu, w drodze bezprzetargowej, na polepszenie warunków zagospodarowania działki sąsiedniej, dla p. Łaty Wacława, za kwotę 1.074 zł.
3/Lokal mieszkalny Nr 1 w budynku Nr 10 i Nr 11 przy Placu Rynkowym w Srokowie, wraz z 10/100 cz. udz. w dz. nr 816/5 o pow.0.0336 ha, na rzecz najemcy p. Danuty Kowalewskiej, za kwotę 7.820 zł.
4/ Działkę nr 868/4 o pow.0.0133 ha i dz. nr 869/4 o pow.0.0091 ha w Srokowie, w drodze bezprzetargowej, na polepszenie warunków zagospodarowania działki dla p. Zenona Wawer, za kwotę 4.897 zł.
5/Działkę położoną w Wyskoku, oznaczoną numerem 74/1 o pow.0.1342 ha, zabudowaną budynkiem gospodarczym, w drodze przetargu za kwotę 16.000 zł dla. p. Ryszarda Czuczko.
6/Działkę letniskową położoną w Leśniewie, nr 46/92 o pow. 0.1295 ha, w drodze przetargu dla p. Lidii Zawadzkiej-Głos za kwotę 37.340 zł.
7/Działkę nr 37/6 o pow.0.0364 ha, zabudowaną budynkiem gospodarczym i dz. nr 37/7 o pow. 0.1112 ha, zabudowaną budynkiem mieszkalnym w Jankowicach, na rzecz najemcy, dla p. Kupryś Jarosław, za kwotę 13.800zł.
Ze sprzedaży nieruchomości uzyskaliśmy wpływy w wysokości 86 tys. złotych.
Do końca roku sprzedamy jeszcze:
1/Lokal mieszkalny w Srokowie dla najemcy p. Stanisława Witkowskiego.
2/Lokal mieszkalny w Solance dla najemcy p. Jacka Droździela.
3/Lokal mieszkalny w Wilczynach, dla najemcy p. Julii Tymoczko.
4/Lokal mieszkalny w Sińcu, dla najemcy p. Józefy Dzienis.
5/Lokal mieszkalny w Srokowie, dla najemcy p. Marii Barańskiej.
Za w/w nieruchomości wpłynie około 30 tys. zł.
Pod przepompownię ścieków wykupimy w Leśniewie od p.Moniki Połeć działkę nr 46/107 o pow. 0.0059 ha za kwotę 500,-zł oraz od p. Krzysztofa Połeć działkę nr 46/109 o pow. 0.0456 ha za kwotę 3.980,-zł.

W wieczyste użytkowanie mamy przekazane około 1 ha gruntów. Gmina posiada 6 akcji po 1.000,- zł Warmińsko-Mazurskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego w Olsztynie, 30 akcji po 100,- zł Warmińsko- Mazurskiego Rynku Hurtowego S.A. w Olsztynie oraz kwotą 27.000,- zł jesteśmy udziałowcami w Funduszu Poręczeń Kredytowych przy Związku Gmin „Barcja” w Kętrzynie.

Dyskusji brak.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 11 radnych obecnych na sesji jednogłośnie ( 11 gł. „za”) przyjęła informację o stanie mienia gminnego za trzy kwartały 2011r.
( Informacja stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 6 i przeszedł do realizacji pkt.7.

Ad. pkt. 7
Analiza zobowiązań podatkowych za trzy kwartały 2011r.


Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński poinformował, że informacja była analizowana na posiedzeniach komisji.

Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina powyższą informację odczytała, dodając swój komentarz w niektórych punktach. Dochody z mienia Gminy – zaplanowane zostały w kwocie 296 150 zł. wykonano 213 962,11 zł. tj. 72,25%. Realizacja ich wygląda następująco:
- sprzedaż - 181 116,24 zł tj. 72,45% planowanych dochodów
- dzierżawa - 31 116,69 zł. tj. 77,79 % - „-
- użytkowanie - 1 445 zł. tj. 222,31 % - „ -
- odsetki – 57,70 zł tj. 11,54 % - „ -
- pozostałe dochody - 200zł tj. 4% - „ -

We wrześniu br. ze względu na małe zainteresowanie nabywców na działki nad j. Rydzówka zmniejszono plan sprzedaży z mienia o 150 000 zł. Dochodów w br. z wynajmu sali remizy OSP nie było. Wpływy z tytułu udziału mieszkańców Gminy w budowie wodociągów za III kwartały 2011 rok wyniosły 2 989,18 zł, tj.18,92 % zaplanowanej kwoty. Dochody z opłaty planistycznej – na plan 50 000 zł wykonane nie było (egzekucja komornicza należnej opłaty w kwocie 13464 zł.- przypis sprzed 3 lat). Czynsz za obwody łowieckie 4 618,16 tj. 77 % planu.

Na łączny plan dochodów z tytułu podatków i opłat od osób fizycznych i prawnych - dział 756 dochodów w kwocie 2 867 476 zł. wykonano 1 439 804,55 zł, tj. 50,2%. Szczegółowo przedstawia się to następująco:

1. Podatki od osób prawnych – Plan 596 700 wykonanie 336 870,95 zł tj. 56,45% w tym z:
- podatku rolnego – plan 180 000- wykonanie 96 165,75 zł. tj. 53,25 % planu,
- podatku od nieruchomości - plan 250 000 – wykonanie 159 832, zł tj. 63 ,93 % planu,
- podatku leśnego - plan 150 000 - wykonanie 63 877,20zł. tj.42 58% planu,
- podatku od środków transportowych - plan 16 200 – wykonanie 15 825 zł, tj. 97 ,69% planu,
- odsetek od podatków i opłat -plan 500, wykonania nie było,
- rekompensata utraconych dochodów wykonanie 756zł- bez planu,
- pozostałe dochody - 415 zł - nie było planu.

2. Podatki i opłaty od osób fizycznych, plan 1 616 000 wykonanie 1102 930,60 zł tj.68,25% :
- podatek rolny – plan 1 000 000 - wykonanie 586 084,50 zł tj. 58,61%,
- podatek od nieruchomości – plan 500 000 – wykonanie 333 552,59 zł tj.66,71 %,
- podatek leśny – plan 5 000 wykonanie – 3 989,96 zł tj. 79,80%
- podatek od środków transportowych - 30000 plan – wykonanie 19 602 zł, tj. 65,34%
- podatek od czynności cywilnoprawnych- plan - 50 000, wykonanie 25 716,13 zł, tj. 51,43%
- podatek od spadków i darowizn – plan 15 000, wykonanie 4 734 zł, tj. 31,56%,
- wpływy z opłaty targowej – plan 12 000 -wykonanie 10 000 zł. tj. 83,33%,
- odsetki i opłata prolongacyjna plan 4000 wpłata 2340zł. tj.58,50 % planu,
- karta podatkowa – plan 10 000 zł – wykonanie 1508,58 zł tj. 15,09 % planu (przypis na 30 09 2011r – stanowi kwotę 4 542 zł
- zaległość wymagalna 3 033,42zł), - odsetki od zaległości na plan 14 500 wykonano 2 943,60zł. tj. 20,30 % planu,
- opłaty i podatki z lat ubiegłych( za psy) - 93 zł – brak planu.

Pozostałe: dochody z tytułu poboru opłaty skarbowej wyniosły 11 578,44zł na plan 20 000. Stanowi to 57,89 % planu.

Wpływy z tytułu udziałów Gminy w dochodach stanowiących dochody budżetu państwa tj. z podatku dochodowego od osób fizycznych za 2011r. na plan 899 277 – wyniosły 624 030 zł. tj. 69,39% % planu. Natomiast udziały w podatku od osób prawnych wyniosły 61 370,46 zł, na plan 50 000 tj. 122,74 %.

Opłata za pozwolenie na sprzedaż alkoholi na plan 42 500 wykonanie -41 756,94 zł. tj. 98,25 % planu.

Skutki obniżenia przez Radę Gminy górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy wynoszą 126 227 zł. w tym:

-pod od nieruchomości os. fiz. 102 014 zł , os prawne 11090 zł,
-podatek od środków transportowych os fiz. 10 125 zł, os. prawne- 2998zł.

Skutki udzielonych ulg i zwolnień za okres sprawozdawczy tj za III kwartały 2011r , wynoszą 33 465 zł i dotyczą podatku od nieruchomości (zwolnienie jednostek budżetowych i zakładu budżetowego, gminy Srokowo).

Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie ustawy Ordynacja Podatkowa za okres sprawozdawczy wynoszą 41 192 zł., w tym:

- umorzenie zaległości podatkowych – odsetki osoby fizyczne – 943zł natomiast kwotę 2 206 zł z tytułu łącznego zobowiązania. Umorzenie stanowią 0,17% przypisu podatków,

- kwotę 38 043 zł odroczono z terminem płatności poza okres sprawozdawczy i rozłożono na raty w tym: podatek rolny (osoby fizyczne) – 36 836 zł., odsetki ( os. fiz.) – kwota – 452 zł., opłata prolongacyjna (os. fiz.) - 755 zł.

Zastosowano ulgi ustawowe: inwestycyjną – 32 545zł., z tytułu kupna ziemi – 95 378zł., oraz wieku lasów na kwotę –89 676 zł. Łącznie ulgi te stanowiły kwotę 217 599 zł.Z uchwał Rady Gminy tj. z tytułu odłogowania gruntów 812 zł. Dokonano odpisów na kwotę 20 434 zł.– dotyczyły one obrotu ziemią. Ulgi te nie podlegają refundacji z budżetu państwa. Wymagalne należności w Urzędzie Gminy według tytułów podatkowych na dzień 30. 09. 2011 stanowiły kwotę 306 517,51 zł. i przedstawiały się następująco:

- w podatkach od osób prawnych – 123,25zł w podatku od nieruchomości 19 zł w podatku rolnym -104,25zł, podatkach od osób fizycznych: w podatku rolnym – 193 671,97zł, w podatku od nieruchomości – 67 907,42 zł, w podatku od środków transportowych – 16061,70 zł, w podatku leśnym– 703,60. zł, opłata prolongacyjna – 101 zł, opłata planistyczna – 13 464 zł( dotyczy jednej osoby – sprawa u komornika), z tytułu budowy przyłączy wodociągowych - 9735zł, opłata za czynsze od lokali użytkowych - 1406,15 zł, użytkowanie wieczyste – 310 zł, karta podatkowa – 3033,42zł.

Nadpłaty na koniec września 2011r. wyniosły- 26 364,27 zł.

Dyskusja.

Radna Agnieszka Siewruk – zapytała się Skarbnik, jak ocenia, czy wykonanie 52% wpływów z podatków może zachwiać budżetem gminy, jak to wyglądało w poprzednich latach, czy sytuacja się pogorszyła, czy jest to normalne?

Skarbnik Gminy odpowiedziała, że już zachwiało budżetem. W poprzednich latach żyło nam się bardzo dobrze, ponieważ mieliśmy zawsze bezpieczną rezerwę, aktualnie gmina funkcjonuje na zasadzie tylko tego, co wpływa na bieżąco. Jeśli jest jakieś zachwianie we wpływach podatków to jest jeszcze gorzej. Budżet był zaplanowany na większe kwoty z tytułu sprzedaży, niestety plan sprzedaży mienia nie został zrealizowany. Budżet to jest plan i wydatkowanie może nastąpić tylko z tego co zostanie, jeżeli nie ma dochodów nie ma wydatków. Pani Kołaszewska, która zajmuje się podatkami i ich ściągalnością robi wszystko w tym zakresie, żeby były one ściągalne. Ponadto Skarbnik poinformowała o zaległościach w łącznym zobowiązaniu podatkowym od osób fizycznych wg stanu na dzień 30.09.2011r. Jest to 308 podatników na kwotę 262 282,99 zł, w tym 7 podatników, u których jest małe prawdopodobieństwo ściągalności tych podatków.

od 5.000,00 zł do 6.000,00 zł 1 podatnik na kwotę - 5.949,00 zł
od 7.000,00 zł do 8.000,00 zł 3 podatników na kwotę - 21.558,00 zł
od 8.000,00 zł do 9.000,00 zł 1 podatnik na kwotę - 8.874,80 zł
od 10.000,00 zł do 15.000,00 zł 1 podatnik na kwotę - 11.968,30 zł
od 100.000,00 do 140.000,00 zł 1 podatnik na kwotę - 110.715,80 zł
Pozostałe zaległości:
do 10,00 zł - 13 podatników na kwotę - 79,10 zł
do 500,00 zł - 235 podatników na kwotę - 31.203,05 zł
od 500,00 zł do 1.000,00 zł 24 podatników na kwotę - 16.264,49 zł
od 1.000,00 zł do 2.000,00 zł 16 podatników na kwotę - 20.830,10 zł
od 2.000,00 zł do 3.000,00 zł 9 podatników na kwotę - 21.017,25 zł
od 3.000,00 zł do 4.000,00 zł 4 podatników na kwotę -13.823,10 zł.

Radny Zenon Bachowski – mam proste pytanie, czy nie można wcześniej wejść na ich np. ziemię, żeby spłacili te zaległości, a nie czekać, aż będą coś sprzedawali. Po tych grupach podatników widać, że np. 9 podatników ma zaległości od 2001 – 2010r.

Skarbnik Gminy – to jest właśnie tych 7 podatników, o których mówiłam, w przypadkach gdzie istnieje niebezpieczeństwo, że podatnik może nie spłacić podatków, hipoteka jest zakładana na początku roku na całoroczne zobowiązania, żeby te podatki gdzieś nam nie umknęły. Mamy tylko możliwość hipotecznego zabezpieczenia zaległości, nie mamy możliwości sprzedaży tej nieruchomości, chyba, że komornik.

Radny Zenon Bachowski – to trzeba robić postępowanie przez komornika, wiadomo, że pieniądze są nam potrzebne, a my czekamy 10,15 lat.

Skarbnik Gminy – nie byłabym skłonna do takich szybkich decyzji, żeby komornik sądowy dokonywał licytacji nieruchomości. Ceny ustalone przy licytacji przez komornika są tak niskie, że nasze zobowiązania, które są na dalszej pozycji przed budżetem państwa, pracownikami, mogłyby spowodować, że gmina nie odzyskałaby tych zaległości. Przy sprzedaży takiej nieruchomości nabywca musi wybrać z urzędu zaświadczenie do ksiąg wieczystych o zaległościach i tak jest, że nabywca spłaca te zaległości.

Dalszej dyskusji brak.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 11 radnych obecnych na sesji jednogłośnie ( 11 gł. „za”) przyjęła informację w sprawie zobowiązań podatkowych za trzy kwartały 2011r.

( Informacja stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 7 i przeszedł do realizacji pkt.8.


Ad. pkt. 8
Ocena informacji Wójta Gminy o stanie realizacji zadań oświatowych w gminie Srokowo w roku szkolnym 2010-2011.


Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński poinformował, że Informacja była również analizowana na posiedzeniach komisji. Poprosił Sekretarz Gminy o przedstawienie informacji.

Dyskusja.

Sekretarz Gminy Małgorzata Chociełowska – informacja była przedstawiana na posiedzeniach komisji. Najszersze informacje uzyskała przewodnicząca Komisji Edukacji i Spraw Społecznych Czesława Gwóźdź. W informacji, jaką dostali radni są dane o ilości dzieci, liczbie nauczycieli uczących w szkołach, podnoszących kwalifikacje, dożywianie oraz zostały załączone wyniki sprawdzianów. Informacja jest przedstawiana od 2009r., kiedy to ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty z 19 marca 2009r.wprowadziła obowiązek jej przedstawiania. Jest to informacja za poprzedni rok szkolny. Uczniów w 4 szkołach i w punkcie przedszkolnym mamy 437, nauczycieli we wszystkich szkołach 55, z dożywiania korzystało w Szkole Podstawowej w Srokowie – 88 dzieci, w Solance – 65, w Jegławkach – 62 i w Gimnazjum- 138. W bieżącym roku szkolnym, podobnie jak w latach poprzednich dowóz uczniów do szkół podstawowych i gimnazjum był organizowany na koszt gminy. Najdłuższa trasa dowożenia to Kałki- 17 km, najkrótsza to Leśniewo – 3 km. 70% uczniów Gimnazjum jest dowożonych do szkoły, do Szkoły Podstawowej w Srokowie 30 uczniów – 33,9%, w Solance 62 uczniów, w Jegławkach – 42 uczniów. Wyniki sprawdzianów przedstawiają się zadawalająco, oddaję głos przew. Komisji Edukacji i Spraw Społecznych.

Przew. Komisji Edukacji i Spraw Społecznych Czesława Gwóźdź – rozwinę może bardziej to, co powiedziała Sekretarz Gminy. Jak wszyscy zauważamy, ilość dzieci bardzo maleje, w Szkole Podstawowej w Srokowie – 115 uczniów, w Solance – 69 uczniów, w Jegławkach – 52 i w Gimnazjum 154 uczniów. Klasy „0” napawają optymizmem, bo w Srokowie jest 25, w Solance 13, w Jegławkach 9 uczniów. Najmniejszą szkołą jest szkoła w Jegławkach. Nie wiem czy to ma wpływ na osiągane wyniki, bo w ostatnim roku Szkoła Podstawowa w Jegławkach osiągnęła najwyższy średni wynik ze sprawdzianu w klasach szóstych. Można by było dyskutować i była taka dyskusja na komisji, że te sprawdziany, które wykonują uczniowie, tak Gimnazjum jak i szkoły podstawowej, jakby nie odzwierciedlają stanu wiedzy uczniów. Na pewno na różnych forach również się o tym mówi, że testy – i tak nauczyciele mówią o tym, że testy są często nieprzemyślane. Niemniej jest to jakiś wskaźnik do porównania z innymi szkołami w powiecie, szkołami w województwie i w kraju. Tak, że mimo, braków w opracowywanych testach to jednak wskaźniki mówią same za siebie i nie byłabym taka sceptyczna jak niektórzy radni, że nasze szkoły jakby niedostatecznie przygotowują uczniów.

Jeśli idzie o punkty, które przedstawili dyrektorzy, dają one obraz, jaki jest stan oświaty gminnej. Jest mały niedosyt, jeśli chodzi o dowożenie, bo uczniowie z terenu powinni przynajmniej raz w tygodniu odjeżdżać nieco później, aby skorzystać z zajęć pozalekcyjnych. Był taki wniosek, żeby był to jeden dzień w tygodniu, konkretnie czwartek. Niemniej w Jegławkach dojeżdża do SP – 42 uczniów, podobnie jest w SP w Solance, dojeżdża 62 uczniów na 69, w Gimnazjum dojeżdża 70% uczniów. Mówi się o wyrównywaniu szans uczniów w terenie, na wsiach, mam wielkie wątpliwości, czy uczniowie dojeżdżający, którzy szybko po zajęciach lekcyjnych biegną do autobusu, muszą odjeżdżać i nie mogą brać udziału w zajęciach dodatkowych. Jest to wątpliwe wyrównywanie szans. Jeśli idzie o kadrę zdecydowana większość nauczycieli to nauczyciele dyplomowani, niewielu mamy stażystów, nauczycieli kontraktowych. Wydaje mi się, że kadrę mamy dobrze przygotowaną, nauczyciele mają po dwa, trzy ukończone kierunki.
Koszty utrzymania szkół, im mniejsza szkoła tym koszty utrzymania są większe, najmniej kosztuje Gimnazjum, bo jest szkołą najliczniejszą. Dyrektorzy szkół przygotowali bardzo szczegółową informację na temat stanu oświaty, informacje te dają obraz jak bogata, jak trudna i skomplikowana jest praca nauczycieli i różnych zespołów ( np. poloniści, przyrodnicy). Dyrektorzy przedstawili również sukcesy szkół, osiągnięcia w sporcie.

Skarbnik Gminy do informacji przedstawiła kilka cyfr. Gmina Srokowo otrzymuje na utrzymanie szkół subwencje oświatowe w kwocie 2 920 000 zł, subwencja na dziecko wynosi 8 274 zł rocznie. Koszt utrzymania dziecka w Szkole Podstawowej w Srokowie – 7 280 zł, w Jegławkach – 13 329,60 zł, w Solance – 9 392 zł, w Gimnazjum – 6 438 zł. Gimnazjum jest szkołą najliczniejszą ma 154 uczniów, Solanka – 69, Jegławki – 52, Szkoła Podstawowa w Srokowie - 115 dzieci. Są to kwoty bez środków własnych gminy.

Przewodniczący Rady Gminy – mam pytanie do Pani Skarbnik, na komisji przedstawiała Pani dopłaty na jedno dziecko w poszczególnych szkołach, czy jest to Pani w tej chwili podać. Jest u nas taki drugi ważny element, że nie osiągamy dopłaty do klas, jeśli nie mamy w nich 18 dzieci.

Skarbnik Gminy – podałam Państwu subwencję na dziecko, nie podawałam kosztów własnych gminy Gdyby szkołom dać środki według subwencji na dziecko to np. szkole w Jegławkach starczyłoby na 5 m-cy na utrzymanie szkoły. Mniejsze szkoły pochłaniają pieniądze większych szkół.

Radny Franciszek Szepietowski odniósł się do przedstawionej przez dyrektorów informacji. Stwierdził, że powinna ona być usystematyzowana w taki sposób, żeby ten, który chce dać jakiś przekaz jak i ten, który go słucha miał możliwość logicznego zrozumienia. Żeby ocenić informację, musimy postawić pytanie, jakie to były zadania oświatowe? Bo bez tej wiedzy dyskusja będzie pusta. W dobrze zorganizowanej oświacie i dobrze dowodzonej głównym celem oświatowym jest niewątpliwie nauczanie naszych dzieci, inwestowanie w nich, co konsekwencją jest nasze wspólne, lepsze życie. Miernikiem w gimnazjum są testy gimnazjalne czy w podstawówce sprawdziany szóstoklasistów, czy one są dobrze skonstruowane czy źle, zostawmy to na marginesie, ale obowiązkiem rady pedagogicznej i każdego dyrektora jest poddanie tych wyników szerokiej analizie i zastanowieniu się, co z tego wynika, dlaczego wyniki są takie a nie inne i co dyrektor może czy powinien zrobić, żeby iść w tym kierunku do przodu. Informacja nie zawiera postawionych celów, czy były pisane programy naprawcze, brak oceny dyrektora wyników nauczania, jak on to widzi.

Radna Czesława Gwóźdź- posiadam informację od dyrektorów szkół jak prowadzony jest proces dydaktyczny w szkołach, jakie środki naprawcze, jakie wnioski z każdego działu, jaka organizacja procesu wychowawczo – opiekuńczego, współpraca ze środowiskiem lokalnym, jakie wnioski z tego wypływają, wnioski do pracy w roku szkolnym 2011, o edukacji wczesnoszkolnej w klasach IV-VI. Bardzo bogaty materiał i chyba Pan Szepietowski po prostu nie doczytał. O tym było mówione na komisjach.

Radna Czesława Gwóźdź uzupełniła swoją wcześniejszą wypowiedź o informację z jednej ze szkół, jaką dostarczyli dyrektorzy.

Skarbnik Gminy poinformowała o kwotach, jakie dopłaca gmina do każdej szkoły:

Szkoła Podstawowa w Srokowie powinna dostać subwencję – 861 229 zł, dostaje 1 121 234 zł, dopłata – 260 005 zł,
Szkoła Podstawowa Jegławki – powinna dostać subwencję 389 425 zł, otrzymuje 759 789 zł, dopłata - 370 363 zł,
Szkoła Podstawowa w Solance – powinna otrzymać subwencji 516 737 zł, otrzymuje 814 tys. zł, dopłata – 300 773 zł,
Gimnazjum – winno dostać 1 023 298 zł, otrzymuje 907 799 zł, doplata245 498 zł.

Radna Czesława Gwóźdź – jak sama nazwa wskazuje samorząd jest organem prowadzącym szkoły, razi mnie słowo „dopłacamy”, jest to zadanie gminy prowadzenie szkół, udziałem gminy jest taka czy inna kwota, a nie dopłacanie. Jeśli subwencji nie starcza tzn., że swój udział dodaje gmina.

Skarbnik Gminy – dopłacanie jest słowem właściwym, dlatego, że udział gminy zgodnie ze wszystkimi wytycznymi powinien wynosić do 25%, jeśli jest powyżej, tzn., że w gminie jest źle zorganizowana oświata w gminie.

Radna Lucyna Ładziak – skoro stwierdzamy, że oświata jest źle zorganizowana, może należy to wszystko podsumować, jeszcze raz przygotować liczby, zastanowić się nad nowym rokiem, może wspólnie z dyrektorami, nauczycielami i w swoim gronie, żeby to wszystko było jak najlepiej.

Radny Bogusław Staruch – postępujący niż demograficzny generuje większe koszty, jako radny chciałbym dowiedzieć się, niekoniecznie w tej chwili, o przemyśleniach organu prowadzącego nad dalszym losem naszej oświaty w gminie. Czy przewiduje reorganizację, bo koszty z dnia na dzień będą wyższe. Będą rozważania nad budżetem na przyszły rok i jest to czas i odpowiednia chwila, żeby naszą oświatę w gminie przereformować, uczynić ją bardziej sprawniejszą organizacyjnie.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 11 radnych obecnych na sesji jednogłośnie ( 11 gł. „za”) przyjęła informację Wójta Gminy o stanie realizacji zadań oświatowych w gminie Srokowo w roku szkolnym 2010)2011.

Informacja stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt.8 i ogłosił 20 –min przerwę.


Przerwa w obradach - godz. 14:22 – 14:43.

Po przerwie Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do realizacji pkt.9.1

Ad. pkt. 9.1
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Srokowo na lata 2011-2017.


Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina przedstawiła pokrótce projekt uchwały. Zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej polegają na zwiększeniu kwoty budżetu gminy ogółem, w związku z decyzjami Wojewody Warmińsko-Mazurskiego o podjętych zmianach w dotacjach celowych dla Gminy Srokowo. Wykaz przedsięwzięć nie ulega zmianie.

Dyskusji brak.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Paweł Iwaniura odczytał projekt uchwały Nr XIII)60)11 z dnia 28.10.2011r.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 11 radnych obecnych na sesji 11 głosami „za” jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIII)60)11 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Srokowo na lata 2011-2017.

(Uchwała Nr XIII)60)11 stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 9.1. i przeszedł do realizacji pkt.9.2.


Ad. pkt. 9.2
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Srokowo na 2011r,


Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina przedstawiła projekt uchwały.

Zmiany w dochodach dotyczą wprowadzenia do budżetu decyzji Nr FK 1972011r. z dnia 11 października 2011r, Nr FK 209/2011 z dnia 14 października 2011 i FK 215/2011 z dnia 20 października 2011r oraz decyzji FK 225/2011 z dnia 26 października 2011r Wojewody Warmińsko Mazurskiego ustalające kwoty dotacji celowych na zadania własne zwiększające środki na zasiłki stałe o kwotę 5 509 zł. i zasiłki okresowe o kwotę 60 857zł, dotacji na zadania z zakresu świadczeń rodzinnych - 341 171zł, na składki na ub. zdrowotne za osoby pobierające świadczenia pielęgnacyjne, na dodatki dla pracowników socjalnych w GOPS, na dodatki do świadczeń pielęgnacyjnych - 14 800 zł, na zwrot podatku akcyzowego -311 431,66zł oraz przyznania środków w kwocie 79 134 zł na pomoc socjalną uczniom- stypendia socjalne.

Zmniejszenie dotyczą : Decyzja Wojewody Nr FK 187/2011 z 4 października 2011, zmniejszająca plan dotacji na wyprawkę szkolną o kwotę 5 634 zł. Kwoty przyznane po stronie dochodów są również wprowadzone po stronie wydatków w takich samych wartościach.

Zmiany dotyczą również wprowadzenia:
- wniosku Dyrektora Szkoły Podstawowej w Jegławkach dotyczące przeniesienia planu wydatków na wynagrodzeniach i pochodnych pomiędzy działami w tej szkole,
- wniosku Dyrektora Szkoły Podstawowej w Solance dotyczące przeniesienia środków między rozdziałami na wynagrodzenia związane z dodatkowym zatrudnieniem za pracownika przebywającego na urlopie zdrowotnym,
- wprowadzenia wniosku Sekretarza Gminy o przeniesienie pomiędzy paragrafami wydatków na przeprowadzenie wyborów do Sejmu i Senatu na kwotę 120,60 oraz przeniesienia środków pomiędzy działami na zabezpieczenie środków na przeprowadzenie awansu zawodowego a także korekta błędnie ustalonego paragrafu w dziale 921 rozdz. 92109 - winno być 6059 było 6050.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zenon Bachowski odczytał projekt uchwały Nr XIII)61)11 z dnia 28.10.2011r.

Dyskusji brak.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 11 radnych obecnych na sesji 11 głosami „za” jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIII)61)11 w sprawie zmian w budżecie gminy Srokowo na 2011r.

(Uchwała Nr XIII)61)11 stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 9.2 i przeszedł do realizacji pkt.10.


Ad. pkt. 10
Odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych.


Wójt Gminy Franciszek Andruszkiewicz w odpowiedzi dla radnej Czesławy Gwóźdź odpowiedział, że od 2 listopada br. znajdzie jakieś rozwiązanie w tej sprawie.

Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński odczytał odpowiedź Wójta Gminy skierowaną do Pani Agnieszki Siewruk na zapytanie złożone na poprzedniej sesji, a dotyczące regulaminu na używanie samochodu dla osób niepełnosprawnych.
 
Pani
Agnieszka Siewruk
Radna Gminy Srokowo
Nasz znak:SK.1510.19.2011                                                             Srokowo 5 października 2011 r.

W odpowiedzi na wniosek - zapytanie złożone przez Panią na Sesji Rady Gminy w dniu 30 września 2011 r. w sprawie regulaminu korzystania z samochodu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych informuję, że Urząd Gminy Srokowo nie posiada powyższego regulaminu, ponieważ przepisy prawa oświatowego regulują obowiązki organów gmin związane z dowozem uczniów niepełnosprawnych do najbliższej szkoły (art.17 ust.3a ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.)
Aktualnie samochodem przystosowanym do przewozu osób niepełnosprawnych jest dowożonych i odwożonych dwóch uczniów do szkoły w Kętrzynie.
Dodatkowo codziennie na zlecenie GOPS są dowożone osoby niepełnosprawne na zajęcia terapeutyczne do Węgorzewa, które nie są obciążane kosztami dowozu.
Stawki za przejazd oraz czas postoju reguluje Zarządzenie Wójta Nr 2/2006 z dnia 23 stycznia 2006 r.: za 1 km stawka 1,20 zł, za 1 godzinę postoju - 20 zł.
W indywidualnych sprawach należy zwrócić się z wnioskiem do Kierownika GOPS lub Wójta Gminy, którzy podejmują decyzje w sprawie wynajmu samochodu.

Radna Agnieszka Siewruk - czy taki regulamin był w gminie?
Sekretarz Gminy – nie ma takiego ustawowego obowiązku, żeby taki regulamin był. Zasięgnęłam też informacji w sąsiednich gminach, nie mają takich regulaminów.

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 10 i przeszedł do realizacji pkt.11.

Ad. pkt. 11
Wolne wnioski, informacje, oświadczenia.

Informacja dotycząca złożonych oświadczeń majątkowych przez radnych.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że zgodnie z art. 24h ust. 12 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym podmiot dokonujący analizy oświadczeń majątkowych w terminie do 30 października każdego roku przedstawia radzie gminy informację o:
- osobach, które złożyły oświadczenia majątkowe lub złożyły je po terminie,
- nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach majątkowych,
- działaniach podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w analizowanych oświadczeniach majątkowych.
Następnie przedstawił pismo Wojewody Warmińsko – Mazurskiego stwierdzające, że jego oświadczenia majątkowe jako Przewodniczącego Rady Gminy zostało złożone w terminie określonym, ustawą. Pismo Urzędu Skarbowego w Kętrzynie w sprawie weryfikacji oświadczeń majątkowych radnych złożonych na początek VI kadencji i w)g stanu na dzień 30.12.2010r. zawiera stwierdzone nieprawidłowości w 4 przypadkach. Nieprawidłowości te radni uzupełnią składając stosowne informacje w Urzędzie Skarbowym.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał pismo Zarządu Oddziału ZNP w Srokowie, które wpłynęło do Wójta Gminy Srokowo z wiadomością do Przewodniczącego Rady Gminy. A oto jego treść:

Zarząd Oddziału ZNP w Srokowie zaniepokojony jest działaniami organu prowadzącego szkoły. Sprawa dotyczy łamania ustawy KN-la, art.49.1, który brzmi „Tworzy się specjalny fundusz na nagrody dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze:

1/ w budżecie organu prowadzącego szkoły w wysokości, co najmniej 1% planowanych rocznych wynagrodzeń osobowych, z przeznaczeniem na wypłaty nagród organów prowadzących szkoły i dyrektorów szkół”...

W budżecie Gminy Srokowo na 2011 rok uchwalonym 28.02.2011 r. w dziale 801 Oświata i Wychowanie istnieje zapis „Przewidziane są również środki...” pkt 6 na pozostałą działalność, w tym na nagrody dla nauczycieli i pochodne od nagród 29 684,00 zł. /w tym 20% tj. kwota 5936,00 zł. do momentu rozdysponowania przez Wójta zaplanowana jest w Urzędzie Gminy/”.

Powyższe zapisy nie są respektowane. Dyrektorzy szkół 13 X.2011 r., wraz z życzeniami z okazji DEN, otrzymali informację, że z powodu trudnej sytuacji finansowej gminy w bieżącym roku szkolnym nie otrzymają zasilenia na wypłatę zaplanowanych w budżetach szkół nagród.

Informacja ta wzbudziła wielkie emocje i przede wszystkim rozgoryczenie nauczycieli i pracowników, którym wg ustalonych procedur nagrody przyznali dyrektorzy szkół. Takie działania nie mobilizują do bardziej wytężonej pracy i choć wszyscy pracują nie dla nagród, to jednak oczekują poważnego traktowania.

Forma, w jakiej potraktowano w tym roku szkolnym nauczycieli nagrodzonych jest daleka od jakichkolwiek norm moralnych.

Zarząd Oddziału postuluje, aby konta szkół zostały zasilone środkami finansowymi z przeznaczeniem na wypłatę należnych i przyznanych nagród.

W przypadku negatywnego załatwienia powyższej sprawy zostanie skierowany do Państwowej Inspekcji Pracy w Olsztynie wniosek o stwierdzenie zgodności decyzji organu prowadzącego z przepisami prawa w tym zakresie.

Z poważaniem Zarząd Oddziału ZNP

Dyskusja.

Skarbnik Gminy – nie został złamany żaden przepis z Karty Nauczyciela, ponieważ został zaplanowany w budżecie 1% na nagrody dla nauczycieli, podobnie jak w każdej jednostce zaplanowano pulę na nagrody dla pracowników. O tym, że nie ma pieniędzy dyrektorzy szkół bardzo dawno wiedzieli, ponieważ posiłkowali się nawet funduszem socjalnym, żeby zapłacić ZUS w terminie. Z dyrektorami były wcześniejsze rozmowy, że prawdopodobnie nagród nie będzie, a 12.10.11 i telefonicznie poinformowałam dyrektorów, że nagród nie będzie, bo po prostu nie ma pieniędzy. Ustaliliśmy z dyrektorami, że rano dyrektorzy otrzymają to na piśmie. A więc, nie było to złośliwe, było to ustalone z dyrektorami na naradzie. Nagroda jest rzeczą uznaniową i może być przyznana, jeżeli są na to pieniądze i jeśli ktoś na nią zasługuje. W pierwszej kolejności należy wypłacić wynagrodzenia i ZUS, a nagrody mogą być wypłacone wówczas, jeśli są ku temu przyczyny i dodatkowa rzecz najważniejsza, że są na to pieniądze.

Radny Zenon Bachowski – mam pytanie, dlaczego jest tak dziwne traktowanie, część zakładów może wypłacić, część nie, albo płacimy wszystkim, albo nie płacimy nikomu. Gospodarka komunalna dostała, GOK też prawdopodobnie dostał.

Skarbnik Gminy – pracownicy Urzędu Gminy na Dzień Samorządu nie otrzymali żadnych nagród. O tym, że pracownicy ZGKiM otrzymali nagrody dowiedzieliśmy się od komisji doraźnej po kontroli, dla GOK nie przekazywałam żadnych środków na ten cel.

Pani Oryńczak Iwanna –nauczyciel Gimnazjum w Srokowie - jeśli można odnieść się do słów Pani Skarbnik, przykro słyszeć, że nie zasłużyliśmy na nagrody, za tyle ile serca wkładamy w naszą pracę. Powiedziała Pani, że są to nagrody uznaniowe, ale wtedy, kiedy się na nie zasługuje. To skąd te nagrody Kuratorium, skąd te wyróżnienia. Są tu obecni rodzice, którzy wiedzą jak wielkie jest nasze zaangażowanie w pracę. Teraz dodatkowo będziemy musieli prowadzić zajęcia wyrównawcze, korygujące, kolejne zajęte wieczory i nasz wolny czas. Dyrektorzy na pierwszej radzie przedstawiają kandydatów do zatwierdzenia, jest to koniec sierpnia – początek września. A więc przykro, jeśli w przeddzień święta dowiadujemy się o takiej sytuacji, że brakuje pieniędzy. W ościennych gminach czy miastach nauczyciele są traktowani bardziej po „ludzku”, bo jeżeli nawet przyszłoby pismo, że z chwilą, kiedy będą jakiekolwiek środki, będzie konto zasilone, a nie po prostu nie dostaniecie. Takie pisma w ościennych gminach były. Całe grono pedagogiczne jest mocno zbulwersowane. Przecież nie tyle chodzi o pieniądze, co o sposób, w jaki nauczyciele są traktowani i to w dniu ich święta.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że pisma o podobnej treści wystosowały również Szkoła Podstawowa w Solance, Jegławce, Srokowie i Gimnazjum.

Skarbnik Gminy – przepraszam, jeśli to tak zabrzmiało, mówiłam o kryteriach przyznawania nagród, ogólnie a nie konkretnie o jakiejś szkole, czy nauczycielach.

Pani Oryńczak Iwanna – nie ma na sesji dyrektorów, ale dyrektor nie przyzna żadnej nagrody, jeżeli na radzie nie udowodni i nie poda, za co dany nauczyciel ma otrzymać nagrodę. To nie jest jedna i ta sama osoba.

Radny Franciszek Szepietowski – my jako rada nie możemy się za wiele w tym temacie wypowiadać, niewiele mamy instrumentów sprawczych, co do tego zdarzenia, które miało miejsce między organem prowadzącym a nauczycielami. My jako rada uchwalamy budżet roczny, przyjmujemy sprawozdania z wykonania budżetu, śledzimy dochody budżetu. Te nagrody od X lat wpisały się w tradycję szkoły i Święto Edukacji, tradycja ta powinna być w jakiś sposób pielęgnowana jako wdzięczność za poświęcenie i szczere podejście do pracy. Nie orientuję się w wymiarze tych pieniędzy, ale czy są to tak potężne kwoty, na które nas nie stać? Jest jakiś taki ogólny ferment, jak tu słyszałem, skoro ja nie dostałem, to i ty nie dostaniesz, tym wolno, tym nie wolno. Panie Wójcie, na oświacie chyba się nikt nie zawiódł i nie zawiedzie, dać te nagrody, chociaż później, oni z pokorą to przyjmą, chociaż może już na to nie liczą, niech temat nie istnieje.

Pani Alina Król – nauczyciel Szkoły Podstawowej w Solance– żeby zakończyć temat nauczycieli i temat nagród, to może powiem za poetą, że „ Takie będą losy Rzeczypospolitej, jakie ich młodzieży chowanie”. A młodzieży chowanie w naszej gminie i stosunek do nauczycieli i do tego, co my robimy, nie zawsze jest dobrze przyjmowany i rozumiany przez społeczeństwo, najbardziej przykre jest to, że przez ludzi, którzy powinni rozumieć, przez organ prowadzący. Nie chodzi naprawdę o te marne grosze, ale chodzi o wieloletnią tradycję tego święta. Nauczyciele zostali tak potraktowani, w dniu, w którym dyrektor wręczał dyplomy wyróżniające za pracę nauczycielom z podziękowaniem, powiedział, że niestety, to tylko dyplom. Nie chodzi o to, że nauczyciele cieszą się tymi nagrodami, ale jest to jakaś pewna satysfakcja z tego, co się robi, że dyrektor docenia mnie w mojej pracy, że widać osiągnięcia.

Radna Czesława Gwóźdź – żeby było jasne, nagrody nie są dla wszystkich pracowników, to są trzy najwyżej cztery osoby, co roku w szkole. Nagrody dyrektorów dotyczą nauczycieli, którzy szczególnie się wyróżniają. Są jeszcze nagrody wójtów, kuratorów, starostów, burmistrzów i ministra. Przykro jest słuchać, że w Kętrzynie nie otrzymali i nie robią z tego problemu. Dzwoniłam i rozmawiałam z prezesem ZNP w Kętrzynie, nagrody były i nie należy posiłkować się niesprawdzonymi informacjami. Nie jestem biegła w prawie, ale kontaktowałam się z Olsztynem i powiedziano mi, że zostało złamane prawo - Karta Nauczyciela, która jest ustawą, na podstawie art.49 tejże ustawy zostały zaplanowane pieniądze w budżecie gminy i nie zostały zrealizowane.

Skarbnik Gminy – po raz wtóry powtarzam, że zgodnie z tym artykułem zostały zaplanowane pieniążki w budżecie, a ich realizacja zależy od realizacji dochodów.

Radna Lucyna Ładziak – chciałabym się upewnić, czy dobrze zrozumiałam, czy te nagrody to jest 1% od rocznego funduszu płac, czy jest regulamin czy Karta Nauczyciela o tym mówi?

Skarbnik Gminy – Karta Nauczyciela.

Radna Lucyna Ładziak – są to środki zaplanowane, a niezrealizowane, czyli można ich porównać do funduszu sołeckiego, środki zaplanowane a niezrealizowane ze względu na ich brak.

Skarbnik Gminy – tak samo w każdej jednostce planuje się fundusz nagród, ani szkoły ani nauczyciele nie stanowią wyjątku, ustawa o pracownikach samorządowych przewiduje również odpis z funduszu płac na nagrody corocznie i już od dwóch lat nagrody nie były wypłacane.

Przewodniczący Rady Gminy – należy przyjrzeć się tej sprawie, bo jeśli nauczyciele odwołają się do Państwowej Inspekcji Pracy to wygrają i będzie przykro. Dobrze byłoby do tej sytuacji nie dopuścić, należy dotrzeć do nagrodzonych nauczycieli, niech poczekają, nie chcemy chyba mieć poklasku w województwie. W tym roku na Dzień Nauczyciela byłem zaproszony do Gimnazjum, bardzo źle się czułem, wręczam, mówię o nagrodach, osiąganych wynikach, gratuluję, była to bardzo niezręczna sytuacja, nie chciałbym nigdy w życiu być w takiej sytuacji. Przeanalizujmy sytuację, Pani Skarbnik proszę głęboko przemyśleć całą sprawę.

Skarbnik Gminy – przekazałam Państwu informację z realizacji podatków i opłat lokalnych, realizacja dochodów własnych – 50,2%, jak możemy zrealizować w całości budżet, nie idą w ogóle fundusze sołeckie, też denerwują się mieszkańcy sołectw, proszę o trochę zrozumienia. Pracownicy Urzędu zrozumieli. Sprawozdanie za 9 m-cy przewodnicząca Komisji Budżetu otrzymała i na pewno zauważyła, że znalazły się w nich po raz pierwszy zobowiązania wymagalne - 412 tys. zł, są to rzeczy obligatoryjne.

Radny Franciszek Szepietowski – czym jest ten budżet, który my uchwalany, jest planem, niemniej jednak normalne życie, normalne gospodarzenie pieniędzmi powinno przewidywać już na początku roku, że na coś mnie nie będzie stać. Nie jest ujmą dla samorządu czy organu wykonawczego, jeżeli jest określona sytuacja, ale mam wrażenie, że u nas pewne rzeczy finansowe są od przypadku do przypadku. Jeżeli tak jest to jest niedobrze. Apeluję, żeby w przyszłym roku nie było takich sytuacji.

Skarbnik Gminy – od sierpnia 2009r. zmieniły się zupełnie zasady finansowania, od tego czasu dochody równoważą się z wydatkami, zachwianie sprzedaży o 300 tys. zł obniżyły dochody i automatycznie wypada 300 tys. zł po stronie wydatków.

Radna Czesława Gwóźdź – chcę dodać, że takie zdarzenie miało miejsce po raz pierwszy, zgodnie z informacją z Olsztyna jesteśmy jedynym takim przypadkiem, że nauczyciele nie otrzymali nagród.

Radny Bogusław Staruch poinformował, że Komisja Rewizyjna dokonała kontroli w Szkole Podstawowej w Srokowie i Gimnazjum, zgodnie z planem pracy komisji a protokół zostanie odczytany na sesji listopadowej.

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 11 i przeszedł do realizacji pkt.12.

Ad. pkt. 12
Przyjęcie protokołu z sesji Nr XII z dnia 30.09.2011r.


Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński poinformował, że protokół z sesji z dnia 30.09.2011r. był do wglądu w biurze Rady Gminy oraz był wyłożony na pół godziny przed sesją na sali obrad.

Stwierdził, iż zapoznał się z protokołem, odzwierciedla on wiernie przebieg sesji.
Wniosków ani uwag do protokołu nie było.

W chwili zarządzenia głosowania na sali obrad obecnych było 11 radnych.
Protokół Nr XII z dnia 30.09.2011r. został przyjęty jednogłośnie (11 gł. „za”), bez uwag.

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt.12 i przeszedł do realizacji pkt.13.

Ad. pkt. 13
Zakończenie XIII sesji Rady Gminy Srokowo.


Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński wobec wyczerpania porządku obrad – o godz. 15:43 zamknął obrady XIII zwyczajnej sesji Rady Gminy Srokowo.

Obrady sesji prowadził: Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński
Protokół sporządziła: Inspektor Teresa Gryczka

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Srokowo
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Mariusz Daćko
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2011-12-01
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Teresa Gryczka
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2011-12-01 10:57:14
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Mariusz Daćko
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2011-12-01 12:06:29
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Mariusz Daćko
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2016-02-10 12:09:56
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
821 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony