ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Gminy Srokowo
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

VI Kadencja

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

P R O T O K Ó Ł Nr XVII)2012 z posiedzenia Rady Gminy Srokowo w dniu 28 lutego 2012r. godz. 13:00 – 17:20 miejsce obrad – sala lustrzana Gminnego Ośrodka Kultury w Srokowie.

Informacja ogłoszona dnia 2012-04-02 15:55:54 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu

P R O T O K Ó Ł Nr XVII)2012
z posiedzenia Rady Gminy Srokowo
w dniu 28 lutego 2012r. godz. 13:00 – 17:20
miejsce obrad – sala lustrzana Gminnego Ośrodka Kultury w Srokowie.

Ad. pkt.1
Na podstawie art. 20 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r.o samorządzie gminnym Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński o godz. 13:00 otworzył XVII sesję Rady Gminy Srokowo.
Przewodniczący Rady Gminy powitał Panią Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, Wysoką Radę, Panią inspektor, kierowników jednostek organizacyjnych gminy i dyrektorów szkół, panie i panów sołtysów, powitał wszystkie osoby uczestniczące w obradach sesji. Na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach aktualnie uczestniczy 12 radnych, co wobec ustawowego składu rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Nieobecni radni: Wiesława Pociej, Marzena Stolarczyk, Marek Wawer. Lista obecności radnych, zaproszonych gości i sołtysów stanowią zał. Nr 1, 2, 3 do protokołu. Zgodnie z § 33 ust. 3 Statutu Gminy Srokowo, Rada Gminy na wniosek Przewodniczącego Rady powołała sekretarza sesji, którym jednogłośnie ( 12 gł. „za”) został radny Paweł Iwaniura.

Ad. pkt.2
Przedstawienie porządku obrad – zgłaszanie wniosków o zmianę porządku obrad.


Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad radni otrzymali na piśmie.
Sekretarz Gminy Małgorzata Chociełowska z upoważnienia Wójta Gminy zaproponowała zdjęcie z porządku obrad pkt.3 i przeniesienie na następną sesję oraz wprowadzenie do porządku obrad sesji 3 projektów uchwał:
1.Upoważnienia dyrektora Gimnazjum Nr 1 w Srokowie do reprezentowania Gminy Srokowo Gminy Srokowo przy realizacji projektu pn.”e- edukacj@ w Gimnazjum Nr 1 w Srokowie – kompetencje nauczycieli do kształcenia multimedialnego” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4 oraz w sprawie udzielenia pełnomocnictwa do zatwierdzania w)w projektu.
2. Przystąpienie do realizacji projektu pn.„ e-edukacj@ w Gimnazjum Nr 1 w Srokowiekompetencje nauczycieli do kształcenia multimedialnego” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
3.Ustalenia wysokości ekwiwalentu dla członka OSP, który uczestniczył w działaniu ratowniczo – gaśniczym lub szkoleniu.

Radny Franciszek Szepietowski stwierdził, że Sekretarz Gminy nie ma uprawnień, aby wprowadzić do porządku obrad projekty uchwał, jeśli rada to przyjmie to sesja będzie nieważna. Upoważnienie Wójta nie ma tu żadnego znaczenia.

Radna Czesława Gwóźdź odniosła się do pkt. 10 porządku obrad, w którym jest podjęcie uchwały w sprawie regulaminu funduszu zdrowotnego dla nauczycieli zatrudnionychw szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Srokowo. Projekt tej uchwały nie został przedstawiony związkom zawodowym w celu zaopiniowania.
Skarbnik Gminy wyraziła opinię, że uchwała ta nie wymagała konsultacji ze związkami zawodowymi, są wyroki sądów w tej sprawie.
Radna Czesława Gwóźdź powiedziała, ze nie jest pewna na 100%, ale były już takie sytuacje, kiedy okazało się, że prawo było po innej stronie. Jeśli rada podejmie tę uchwałę, to związek być może zaskarży ją do Wojewody. Ta uchwała nie jest taka pilna do podjęcia, bo rozpatrywanie wniosków planuje się na koniec roku.
Radny Bogusław Staruch prosił, żeby przed podjęciem tej uchwały zasięgnąć opinii prawnej odnośnie konsultacji ze związkami zawodowymi, żeby uchwała nie została uchylona.
Radna Lucyna Ładziak zapytała się, dlaczego na sesji nie jest obecny radca prawny Urzędu?
Przewodniczący Rady Gminy odnosząc się do przedstawionych uwag powiedział, że projekt uchwały w sprawie regulaminu funduszu zdrowotnego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Srokowo jest zaparafowany przez radcę prawnego i zostanie wprowadzony pod obrady sesji. Sesja miała się odbyć w środę, została przeniesiona na wtorek, bo Sekretarz w środę ma szkolenie, radca prawny nie mógł uczestniczyć w dzisiejszej sesji, bo jest w Miłakowie i nie będzie w stanie zdążyć na naszą sesję. W oczekiwaniu na Wójta Gminy, który miał pilny wyjazd do Olsztyna i spóźni się na sesję Przewodniczący Rady Gminy poprosił sołtys wsi Siniec Panią Renatę Mendala o prezentację multimedialną „Wydarzenia i imprezy integracyjne w sołectwie Siniec w czasie pełnienia funkcji sołtysa”. Po zakończeniu prezentacji Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do realizacji projektu porządku obrad przesłanego do radnych, bez zmian.

Porządek obrad przedstawia się następująco:
1. Otwarcie XVII sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przedstawienie porządku obrad – zgłaszanie zmian w porządku obrad.
3. Informacja Wójta Gminy o działalności międzysesyjnej.
4. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działalności w okresie międzysesyjnym.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Informacja o wpływach z podatków i opłat lokalnych za 2011r.
7. Promocja Gminy Srokowo w 2012r.
8. Informacja na temat dostępnych funduszy zewnętrznych i perspektyw ich pozyskania w 2012r.
9. Realizacja podjętych uchwał Rady Gminy w 2011r.
10. Podjęcie uchwał w sprawach:
10.1. regulaminu funduszu zdrowotnego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach dla których organem prowadzącym jest Gmina Srokowo,,
10.2. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Srokowo na lata 2012-2018,
10.3. zmiany budżetu gminy Srokowo na 2012r,
10.4. ustalenia wysokości ekwiwalentu dla członka OSP, który uczestniczył w działaniu ratowniczo – gaśniczym lub szkoleniu.
11. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
12. Wolne wnioski, informacje, oświadczenia.
13. Przyjęcie protokołu z XVI sesji Rady Gminy z dnia 03.02.2012r.
14. Zamknięcie XVII sesji Rady Gminy Srokowo.

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 2 i przeszedł do realizacji pkt.4.

Ad. pkt. 4
Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działalności w okresie międzysesyjnym.


Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński poinformował o działalności w okresie międzysesyjnym. W tym czasie przyjął 2 interesantów, w sprawie sposobu zagospodarowania nieruchomości rolnych w obrębie miejscowości Bajory Wielkie, gm. Srokowo oraz wyjaśnień w sprawie stwierdzenia zasiedzenia przez Sąd Rejonowy nieruchomości zabudowanej, położonej w miejscowości Łęknica gm. Srokowo, będącej własnością ANR Barciany. Uczestniczył w posiedzeniach komisji Rady Gminy. Do przedstawionej informacji nie było zapytań.

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 4 i przeszedł do realizacji pkt.

6. Ad.pkt.6
Informacja o wpływach z podatków i opłat lokalnych za 2011r.


Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński poinformował, że informacja była tematem posiedzeń komisji Rady Gminy.
Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina przedstawiła informację. Dochody własne Gminy tworzą min. podatki i opłaty lokalne od osób fizycznych i prawnych, dochody z mienia Gminy, opłata skarbowa, opłata prolongacyjna, karta podatkowa i inne. Realizacja tych podatków na dzień 31 12 2011r przedstawiała się następująco: dochody z mienia Gminy – zaplanowane zostały w kwocie 296 150 zł, wykonano 261 055, 83 zł. tj. 88,15%. Największy dochód uzyskaliśmy ze sprzedaży mienia gminy - 217 177 zł tj. 86,87% planowanych dochodów. We wrześniu br. ze względu na małe zainteresowanie nabywców na działki nad j. Rydzówka zmniejszono plan sprzedaży mienia gminy o 150 000 zł. W bieżącym roku nie wynajmowano sali remizy OSP a więc dochodów z tego tytułu nie było. Wpływy z tytułu udziału mieszkańców Gminy w budowie wodociągów za 2011 rok na plan 15 800 wyniosły 7 463,75 zł, tj.47,23 % zaplanowanej kwoty. Dochody z opłaty planistycznej – na plan 50 000 zł wykonane nie było (egzekucja poprzez komornika należnej opłaty w kwocie 13464 zł.- przypis sprzed 3 lat- realizacja z powodu bardzo dużego zadłużenia podatnika raczej mało prawdopodobna ). Wykonanie wpływów z tytułu czynszu za obwody łowieckie to kwota 4 618,16 co stanowi 77 % planu. Na łączny plan dochodów z tytułu podatków i opłat od osób fizycznych i prawnych – cały dział 756 w kwocie 3 244 777 zł. wykonano 2 790 424, 04 zł, tj. 85,99%.
Szczegółowo przedstawia się to następująco:
Podatki od osób prawnych – plan 596 700 zł wykonanie 442 223,20 zł tj. 4,11 % w tym z:
- podatku rolnego – plan 180 000- wykonanie 130 428 zł. tj.72,46 % planu
- podatku od nieruchomości - plan 250 000 – wykonanie 209 769 zł tj. 83,91 %
- podatku leśnego - plan 150 000 - wykonanie 85 030,20zł. tj.56,68% planu
- podatku od środków transportowych - plan 16 200 – wykonanie15 825 zł tj. 97,69% planu
- odsetek od podatków i opłat -plan 500, wykonania nie było
- rekompensata utraconych dochodów wykonanie 756zł- bez planu
- pozostałe dochody ( rozliczenia z lat ubiegłych) wykonanie -415 zł - bez planu

Podatki i opłaty od osób fizycznych - plan 1 616 000 zł, wykonanie - 1301 115,57 zł tj.80,5 % :
- podatek rolny – plan 1 000 000 - wykonanie 756 314,30 zł tj. 75,63%
- podatek od nieruchomości – plan 500 000 – wykonanie 443 551,88 zł tj.88,71%
- podatek leśny – plan 5 000 wykonanie – 4 943,96 zł tj.98,88%
- podatek od środków transportowych - 30 000 plan – wykonanie 24 458 zł, tj. 81,53%
- podatek od czynności cywilnoprawnych- plan - 50 000, wykonanie 42 205,13zł, tj. 84,41%
- podatek od spadków i darowizn – plan 15 000, wykonanie 5 086 zł, tj. 33,91%,
( przypis na 31 12 2011r to kwota 15 072zł – zaległość wymagalna 9 986 zł),
- wpływy z opłaty targowej – plan 12 000 -wykonanie 12 975 zł. tj.108,12 %
- odsetki i opłata prolongacyjna plan 4000 wpłata 4 391zł. tj.109,78 % planu
- karta podatkowa – plan 10 000 zł – wykonanie 2706,30 zł tj. 27,1 % planu
( przypis na 31 12 2011r – stanowi kwotę 7466 zł - zaległość wymagalna 4759,70zł)
- odsetki od zaległości na plan 14 500 wykonano 4 391 zł. tj. 30,28 % planu
- opłaty i podatki z lat ubiegłych( za psy) - 93 zł – bez planu

Pozostałe dochody:
- z tytułu poboru opłaty skarbowej wyniosły 14 199,44zł na plan 20 000. Stanowi to 71 % planu. Wpływy z tytułu udziałów Gminy w dochodach stanowiących dochody budżetu państwa tj. z podatku dochodowego od osób fizycznych za 2011r na plan 899 277 – wyniosły 914 611 zł. tj. 101,7% % planu.
Realizacja po raz pierwszy powyżej planu podanego przez Min. Finansów. Natomiast udziały w podatku od osób prawnych wyniosły 76 517,89 zł. na plan 50 000 tj. 153,03 %. Opłata za pozwolenia na sprzedaż alkoholi na plan 42 500 zł wykonanie -41 756,94 zł. tj 98,25 % planu. Skutki obniżenia przez Radę Gminy górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy to znaczy za 2011r wynoszą 167479 zł. w tym: 
-pod od nieruchomości os. fiz. 136 525 zł,
os prawne 14 814 zł,
podatek od środków transportowych os fiz. 12 143 zł,
os. prawne- 3 997 zł.

Skutki udzielonych ulg i zwolnień za okres sprawozdawczy tj. za 2011r, wynoszą 44 620 zł i dotyczą podatku od nieruchomości (zwolnienie jednostek budżetowych i zakładu budżetowego, gminy Srokowo). Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie ustawy Ordynacja Podatkowa za okres sprawozdawczy wynoszą 26 214 zł., w tym:
- umorzenie – 6 813 zł, w tym zaległości podatkowych tzn. odsetki od podatków od osób fizycznych – 943zł i kwota 5 870 zł. z tytułu łącznego zobowiązania. Umorzenie podatku stanowi 0,47% przypisu łącznego zobowiązania,
- kwotę 19 401 zł to odroczenia z terminem płatności poza okres sprawozdawczy lub rozłożony podatek na raty, w tym:
podatek rolny (osoby fizyczne) – 18 677 zł., odsetki ( os. fiz.) kwota – 143 zł, opłata prolongacyjna (os. fiz.)- 581 zł.

Zastosowano ulgi ustawowe: inwestycyjną – 32 046 zł., z tytułu kupna ziemi – 96 660 zł oraz wieku lasów na kwotę – 90 204 zł.
Łącznie ulgi te stanowiły kwotę 218 910 zł. Z uchwał Rady Gminy tj. z tytułu odłogowania gruntów 812 zł. Dokonano odpisów na kwotę 27 038 zł.– dotyczyły one obrotu ziemią. Ulgi te nie podlegają refundacji z budżetu państwa. Należności z tytułu dochodów jednostki budżetowej Urząd Gminy jako organu podatkowego na dzień 31 12 2011r wynoszą 285 330,56 zł w tym należności wymagalne stanowiły kwotę 282 219,73 zł. Należności wymagalne wg tytułów dłużnych przedstawiają się następująco:

- w podatkach od osób prawnych: 0,30 zł w podatku leśnym oraz 200 zł w podatku rolnym, w podatkach od osób fizycznych:
w podatku rolnym – 194 804,81 zł,
- w podatku od nieruchomości – 55 935,68 zł,
w podatku od środków transportowych – 9 704 zł,
w podatku leśnym– 750,60 zł,
opłata za psa – 101 zł,
opłata planistyczna – 13 464 zł( dotyczy jednej osoby – sprawa u komornika).

Z tytułu budowy przyłączy wodociągowych- 5300 zł, opłata za czynsze od lokali użytkowych - 1 639,82 zł. Nadpłaty na koniec roku 2011r. wyniosły – 42 207,21 zł.

Dyskusji brak.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 12 radnych obecnych na sesji jednogłośnie ( 12 gł. „za”) przyjęła informację o wpływach z podatków i opłat lokalnych za 2011r. ( zał. nr 4)

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 6 i przeszedł do realizacji pkt.7.

Ad. pkt. 7
Promocja Gminy Srokowo w 2012r.


Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński poinformował, że informacja była analizowana na posiedzeniach komisji.

Sekretarz Gminy Małgorzata Chociełowska poinformowała, że na promocję gminy w 2012r. w budżecie przeznacza się kwotę 48 835 zł, w tym:
na zadania zlecone stowarzyszeniom - 2 000 zł,
na publikację biuletynu gminy w Gazecie Olsztyński- 6 - 3 000 zł,
fundusz sołectwa Siniec na zakup materiałów do wykonania tablic informacyjnych – 1000 zł,
złożony wniosek w ramach PROW, Oś Lider na „Małe projekty”, wnioskowana kwota to 25.000 zł,
z przeznaczeniem na wykonanie:
• mapy „Gmina Srokowo”: format A2 składana 4+4, na awersie mapa z siatką GPS i planem Srokowa, na rewersie informacje promocyjne o zasobach kulturowych Gminy + zdjęcia najważniejszych atrakcji i wydarzeń -3000 szt.
• opracowanie Informatora o Gminie Srokowo (60 stron)
• przetłumaczenie tekstu informatora w liczbie 7000 szt. na jęz. niemiecki, angielski i rosyjski
• mapa Interaktywna Gminy, na której zostanie zamieszczonych około 30 atrakcyjnych obiektów.

Całkowity koszt zadania 42.835,00 zł.

Ponadto współpraca:
- ze Starostwem Powiatowym w Kętrzynie w publikacji dwutygodnika „Platforma Porozumienia”- bezpłatnego wydania dostarczanego do Urzędu, egzemplarze można pobrać w Urzędzie, znajdują się na stole przy Sekretariacie,
- z innymi wydawnictwami, np. Gazeta Olsztyńska, Życie w Kętrzynie,
- z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Srokowie oraz Biblioteką
- dostarczanie materiałów (informacji, zdjęć) na stronę internetową Gminy pod adresem www.srokowo.iaw.pl,
- z organizacjami pozarządowymi w zakresie promocji ( wg budżetu na 2012r. przeznaczona została kwota 2000,00 zł na otwarty konkurs dla stowarzyszeń w zakresie promocji Gminy Srokowo),
- aktualizacja strony internetowej, pod zakładką Fotowydarzenia,
- Związek Gmin „Barcja” w tym roku wyda przewodnik turystyczny ( składka członkowska wynosi 4.094 zł/rok),
- na stronie internetowej www.srokowo.iaw.pl w zakładce Atrakcje turystyczne umieszczone są informacje i zdjęcia nt. miejsc wartych zwiedzenia. W tym roku Zespół „ Srokowiacy” promował Gminę za granicą, na zaproszenie Centrum Kultury Rejonu Soleczniki na Litwie, miasta partnerskiego Powiatu Kętrzyńskiego oraz w Przeglądach Kolęd i Pastorałek w Budrach i Kętrzynie, zajmując czołowe miejsca. Klub Seniora działający przy GOK- u zorganizował Bal Karnawałowy przy współudziale Klubu Seniora z Korsz i Barcian. Organizacja Turnieju Tańca Towarzyskiego( wg budżetu na 2012r. jest to kwota 1000 zł) Promocja gminy podczas organizacji Dni Srokowa oraz Dożynek Gminnych 2012r. oraz innych świąt .

Dyskusja.

Radny Bogusław Staruch wyraził opinię Komisji Rewizyjnej, że to, co się robi w zakresie promocji jest robione dobrze, ale to za mało, bo mamy wspaniałe walory turystyczne, jeziora, lasy i w tym kierunku powinno się rozpocząć szerszą promocję. Należy w sezonie turystycznym uruchomić dla turystów, niewielkim kosztem, informację turystyczną w byłym spichlerzu. Ożywić stronę internetową gminy pod względem promocji, jest to najtańsza forma promocji.

Skarbnik Gminy zwróciła się z prośbą do sołectw o przygotowanie prezentacji sołectwa do poradnika o gminie, gdzie będą mogły się promować sołectwa.  Ponadto poinformowała, że w LGD w grudniu 2011r.był ogłoszony konkurs na najlepsze inicjatywy, gdzie 3 stowarzyszenia z gminy Srokowo zajęły czołowe miejsca, a to też jest promocja gminy.

Dyskusji brak.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 12 radnych obecnych na sesji jednogłośnie ( 12 gł. „za”) przyjęła informację w sprawie promocji gminy Srokowo w 2012r. ( zał. nr 5)

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 7 i przeszedł do realizacji pkt.8.

Ad. pkt. 8
Informacja na temat dostępnych funduszy zewnętrznych i perspektyw ich pozyskania w 2012r.


Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński poinformował, że informacja była również analizowana na posiedzeniach komisji.

Dyskusja.

Pani Edyta Mościcka – Król poinformowała o zadanich inwestycyjnych przewidzianych do realizacji w 2012 r. ( wg załącznika nr 3 do uchwały Rady Gminy Nr XV/75/11 z dnia 29 grudnia 2011r.)

1. Budowa sieci kanalizacji etap II Silec- Leśny Rów- Srokowo, Kąty- Siniec-Solanka oraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Zaplanowane w budżecie Gminy środki na dokumentację: 50.000 zł. Gmina może aplikować o środki w ramach PO RYBY, działanie 4a.
2. Przebudowa wodociągu w Srokowie. Zaplanowane w budżecie Gminy środki na dokumentację: 80.000 zł. Gmina może aplikować o środki w ramach PO RYBY, działanie 4a.
3. Budowa sieci i przepompowni kanalizacyjnych w Srokowie ul Kwiatowa, Barciańska oraz w Chojnicy. Zaplanowane w budżecie Gminy środki na dokumentację: 150.000 zł. Gmina może aplikować o środki w ramach PO RYBY, działanie 4a. Wg informacji pochodzących z Urzędu Marszałkowskiego ogłoszenie konkursu w ramach PROW – Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej odbędzie się w 2012r., ale kwota przeznaczona na ten konkurs nie będzie zbyt wielka. Gmina Srokowo będzie mogła aplikować o środki w ramach PO Ryby. Ponadto sołectwa mogą aplikować o środki w ramach „ Małych projektów”. Nabór rozpocznie się 2 kwietnia 2012r. i potrwa do końca kwietnia 2012r. Szkoły gminne mogą aplikować o środki w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, szczególnie priorytet IX. Konkurs na programy rozwojowe został już ogłoszony a nabór potrwa do 8 marca. Konkurs na wsparcie istniejących przedszkoli ogłoszony zostanie 15 marca, a działanie Oddolne inicjatywy lokalne zostanie ogłoszony 15 listopada 2012r.

Dyskusja.

Radna Agnieszka Siewruk – Komisja Rewizyjna po kontroli w Szkole Podstawowej w Srokowie w ub. roku, po rozmowie z dyrektorem, rodzicami dzieci z przedszkola i kl. „O”, postawiła wniosek, że bardzo jest potrzebny plac zabaw dla maluchów przy szkole. Na posiedzeniu komisji rozmawialiśmy z Panią o możliwości zdobyciu na ten cel funduszy, chciałabym żeby Pani to potwierdziła i zachęciła dyrektora, rodziców do pracy nad takim projektem.

Pani Edyta Mościcka- Król– jeśli chodzi o program operacyjny Kapitał Ludzki to owszem można skorzystać z pieniędzy na wsparcie przedszkoli, pokryć np. koszty zakupu elementów do placu zabaw, ale na zakup urządzeń nie można. Jeżeli jednak jest taka potrzeba to poszukamy jakiegoś programu.

Skarbnik Gminy – jest taka możliwość wyposażenia szkół w place zabaw w ramach programu „Radosna szkoła”, ale jest tam 50% dofinansowania i koszt takiego placu to 180 tys. zł, jest to budowa placu zabaw z podłożem, melioracją, ale nie wiem czy gminę stać na takie dofinansowanie. Place zabaw mogą być z „Małych projektów”. W tej chwili jest złożony wniosek na dokończenie placów zabaw, jest po drugiej poprawce, w niedługim czasie zostanie podpisana umowa na place zabaw w Srokowie, w części z urządzeniami do ćwiczeń dla dorosłych, z zagospodarowaniem w drzewka, krzewy ozdobne, ławeczki. 25 tys. zł z Małych projektów i 20 tys. zł z funduszu sołeckiego i 2 tys. zł na zieleń – łącznie 47 tys. zł.

Radna Lucyna Ładziak – na komisji mieliśmy pierwotny materiał, w którym wskazane były różne programy i różne rzeczy, które w ramach tych programów mogą być realizowane. Chciałabym zapytać o perspektywy pozyskiwania, z jakich środków nasza gmina ma zamiar skorzystać i jakie zadania inwestycyjne mają być wykonane? Chciałabym zapytać o te rzeczy z zadań inwestycyjnych, które Pani wymieniła, które są w budżecie, przede wszystkim ta dokumentacja, czy to rzeczywiście będą robione programy i będziemy starać się o te środki, czy to tylko plan i nie wiadomo jak to będzie realizowane?

Pani Edyta Mościcka – Król – jeśli chodzi o pierwszy punkt - Budowa sieci kanalizacji etap II Silec- Leśny Rów- Srokowo, Kąty- Siniec-Solanka oraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, dokumentacja ma być gotowa w 2012r. Jeżeli w międzyczasie zostanie ogłoszony konkurs w ramach PO Ryby i spełnimy wszystkie warunki to będziemy mogli z tego skorzystać, wszystko zależy od dokumentacji i kiedy zostanie ogłoszony konkurs.

Radna Lucyna Ładziak - co zostało przygotowane na ten rok, żadnych środków, żadnych programów?

Skarbnik Gminy – w tym roku przygotowujemy dokumentację, po to, żeby złożyć jakieś wnioski. Realizacja dokumentacji nie nastąpi, dopóki nie otrzymamy pozwoleń na budowę. W tej chwili w Sińcu i Solance projektant robi dokumentację, ma termin do końca czerwca, jeżeli zdążymy to złożymy wniosek do LGR, wniosek jest rozpatrywany pół roku a realizacja tej inwestycji może nastąpić pod koniec 2012r. lub w 2013r. Takie są procedury. Okres programowania kończy się w 2014r.i jeszcze nie ma szczegółowych zasad i podziału środków czy ogłoszonych harmonogramów konkursów od 2015r.

Radna Lucyna Ładziak – pytam się o inne zadania na ten rok, w tamtym roku nie było Pani, która zajmuje się wnioskami, w tym roku ucieszyliśmy się, jak Panią widzimy i dopytuję się, jakie przedsięwzięcia będą w naszej gminie robione przy wykorzystaniu środków z zewnątrz, oprócz tych trzech inwestycji wymienionych w informacji i planowanych na przyszłe lata?

Pani Edyta Mościcka – Król – mam nadzieję, że ruszą Małe projekty i Kapitał Ludzki, że szkoły też zaczną pisać projekty z Kapitału.

Sołtys wsi Siniec Renata Mendala – na jakim etapie jest projekt na świetlice wiejskie w Sińcu i Jankowicach?

Skarbnik Gminy– trzy wnioski są złożone w Urzędzie Marszałkowskim i czekamy na wiadomość z Urzędu, jeden wniosek jest przygotowany do umowy a na Siniec i Jankowice i materiały promocyjne na razie nie mamy odpowiedzi. Do radnej Pani Lucyny Ładziak, pytała się Pani, co w ramach tego budżetu będzie można jeszcze napisać, w tej chwili z Małych projektów – limit składanych wniosków przez gminę – 4, na 100 tys. zł, instytucja kultury – limit 100 tys. zł, sołectwa mogą pisać projekty poprzez stowarzyszenia do LGR i do Małych projektów.

Dalszej dyskusji brak.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 12 radnych obecnych na sesji jednogłośnie ( 12 gł. „za”) przyjęła informację na temat dostępnych funduszy zewnętrznych i perspektyw ich pozyskania w 2012r. ( zał. nr 6)

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 8 i przeszedł do realizacji pkt.9.

Przewodniczący Rady Gminy powitał Wójta Gminy, który przybył na posiedzeniu rady – godz. 14:32

Ad. pkt. 9
Realizacja podjętych uchwał Rady Gminy w 2011r.


Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński poinformował, że Informacja była tematem posiedzeń komisji. Poprosił Sekretarz Gminy o przedstawienie informacji.

Sekretarz Gminy Małgorzata Chociełowska poinformowała, że w 2011r. Rada Gminy podjęła 64 uchwały, w sprawach finansowych 41, w pozostałych sprawach 23. Następnie przybliżyła tematykę poszczególnych uchwał.

Radny Bogusław Staruch poinformował, że Komisja Rewizyjna dokonała kontroli realizacji uchwał za 2011r. i realizacji wniosków pokontrolnych z 2011r. Protokół z kontroli zostanie odczytany na sesji rady w marcu br.

Dyskusji brak.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 12 radnych obecnych na sesji jednogłośnie ( 12 gł. „za”) przyjęła informację w sprawie realizacji podjętych uchwał Rady Gminy w 2011r. ( zał. nr 7)

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt.9.

Przewodniczący Rady Gminy zarządził przerwę w obradach – 20 min.

Po przerwie – obrady wznowiono.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad dzisiejszej sesji pozostaje bez zmian i przystąpił do realizacji pkt. 3 i 5 porządku obrad.

Ad. pkt. 3
Informacja Wójta Gminy o działalności międzysesyjnej


Wójt Gminy Franciszek Andruszkiewicz poinformował, że w okresie międzysesyjnym wydał 3 zarządzenia:
Zarządzenie nr 10)11 z dnia 09.02.2012r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży na rzecz najemcy w trybie bezprzetargowym nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Gminy Srokowo. Lokal mieszkalny Nr 1 o pow. użytkowej 52,98 m2 w budynku Nr 12A wraz z udziałem w gruncie. Dotyczy Pani Julii Tymoczko.
Zarządzenie nr 11)2012 z dnia 10.02.2012r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży w trybie przetargowym nieruchomości niezabudowanej stanowiącej własność Gminy Srokowo. (Obręb Solanka działka rolna nr 188, pow. 0,78 ha)- dz. szkolna
Zarządzenie nr 12)2012 z dnia 10.02.2012r.w sprawie przeznaczenia do sprzedaży w trybie przetargowym nieruchomości stanowiącej własność Gminy Srokowo. (Dot. działek pod budowę garaży, w obrębie Srokowo, od nr 831)1 do 831)11 – 11 działek o pow. 25m2 każda. Zał. nr 8.

Do złożonej informacji pytań nie było.

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt.3 i przeszedł do realizacji pkt.5.

Ad. pkt. 5
Interpelacje i zapytania radnych.


Radna Iwona Szkudlarek zgłosiła interpelację w sprawie udostępnienia ogółowi mieszkańców gminy ostatnich protokołów pokontrolnych sieci hydrantów, identyfikujących osobę wykonującą przegląd i konserwację oraz datę takiej kontroli. Kopie protokołów winien otrzymać każdy z sołtysów w celu poinformowania mieszkańców o sprawności hydrantów. Interpelacja spowodowana została kolejnym pożarem, tym razem w Kosakowie, kiedy okazało się, że najbliższe hydranty były niesprawne. Interpelacja – zał. nr 9.

Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z zapytaniem do Wójta Gminy, od kiedy wznowi działalność stacja paliw w Srokowie przy ulicy Kętrzyńskiej, gmina Srokowo ponosi duże koszty, czy takie rozwiązanie jest szukaniem oszczędności? Następna sprawa to pisma między rodzicami dzieci Gimnazjum i Szkoły Podstawowej w Srokowie i dyrektorami a Wójtem Gminy w sprawie warunków, w jakich odbywały się zajęcia w dniach 6-7 lutego 2012r. Z pismami radni zostali zapoznani na posiedzeniach komisji. Czy taka sytuacja musiała zaistnieć i czy takie przepychanki w przyszłości nie narażą dzieci na naukę w nieodpowiednich warunkach?

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt.5 i przeszedł do realizacji pkt.10.

Ad. pkt. 10
Podjęcie uchwał w sprawach:


10.1. Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu funduszu zdrowotnego dla nauczycieli zatrudnionych szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Srokowo.

Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński poinformował, że projekt uchwały był analizowany na posiedzeniach komisji. Poprosił Sekretarz Gminy o przedstawienie projektu uchwały.

Sekretarz Gminy Małgorzata Chociełowska poinformowała, że podjęcie uchwały jest konieczne w celu wykonania zapisów ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela. Art. 91d pkt. 1 tej ustawy wskazuje, że kompetencje organu prowadzącego w tym zakresie wykonuje Rada Gminy. Zgodnie z nowelizacją art. 72 ust. 1 ustawy Karty Nauczyciela, niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego, organ prowadzący szkoły jest zobowiązany do przeznaczania corocznie w budżecie środków finansowych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej. Uprawnienia do świadczeń pomocy zdrowotnej nauczyciele zachowują po przejściu na emeryturę lub rentę bez względu na datę przejścia na emeryturę lub rentę. Ponadto organ prowadzący jest zobowiązany do określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej oraz warunków i trybu ich przyznawania. W związku z tym podjęcie uchwały jest uzasadnione. Następnie przedstawiła kilka najważniejszych zapisów z regulaminu funduszu zdrowotnego. Poinformowała, że komisje rady większością głosów opowiedziały się za 0,1% środków przeznaczonych na wynagrodzenia dla nauczycieli jako pomoc zdrowotną dla nauczycieli.

Dyskusja.

Radna Czesława Gwóźdź – w uchwale budżetowej, którą przyjęliśmy w grudniu było zagwarantowane 0,3%, minęło 2 m-ce, co się zmieniło, że większość głosowała za 0,1%, 0,3% stanowiło 6300 zł na całą gminę, natomiast 0,1% to 2 tys. zł, jeśli te 4 tys. zł mają uratować budżet gminy to smutne, ale prawdziwe. Radny Franciszek Szepietowski - są pewne zapisy w naszym ustawodawstwie dotyczące nie tylko oświaty, skonsultowałem to z ludźmi pracującymi w samorządach, z ludźmi, którzy na te sprawy mają pogląd zupełnie obiektywny. W dobie obecnej rozsądne samorządy te rzeczy marginalizują z racji swojego zapisu i wydźwięku społecznego, bo preferują jakąś niesprawiedliwość społeczną. Dużo grup zawodowych jest na terenie gminy Srokowo, którzy też pracują, którzy też chorują i są w dużo gorszej sytuacji materialnej niż nauczyciele.

Radna Lucyna Ładziak poparła stanowisko przedmówcy, stwierdziła, że tabela dopłat z Funduszu Zdrowotnego pokazuje, od jakiego wysokiego progu zaczyna się pomoc, od 75% najniższego wynagrodzenia, gdzie w GOPS jest to kwota ok. 351 zł. Na posiedzeniu komisji zgłosiliśmy zmianę w rozdziale IV, § 8 pkt. 5 - wykreślenia zakupu szkieł korekcyjnych.

Radny Bogusław Staruch – przyszedł czas realizacji budżetu i rzeczą zrozumiałą jest, że liczy się każdą złotówkę. Zmienia się, że obecnie Wójt będzie miał kompetencje, kwota niewielka, ale projekt uchwały jest słuszny.

Skarbnik Gminy – tabela odnosi się do 75% najniższego wynagrodzenia, dotyczy to dochodu w rodzinie, z tych środków nauczyciele mogą korzystać raz na dwa lata i wykreślono szkła korekcyjne. Tabela wprowadza procentowe dofinansowanie w zależności od dochodu na osobę w rodzinie.

Dalszej dyskusji brak.

Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński odczytał uchwałę Nr XVII)84)12.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 12 radnych obecnych na sesji 9 głosami „za” 2 przeciw i 1 wstrzymującym podjęła uchwałę nr XVII)84)12 w sprawie regulaminu funduszu zdrowotnego dla nauczycieli zatrudnionych szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Srokowo. ( zał. nr 10)

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 10.1. i przeszedł do realizacji pkt.10.2.

Ad. pkt. 10.2.
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Srokowo na lata 2012-2018.


Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina przedstawiła pokrótce projekt uchwały. Zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej polegają na zmianie kwoty budżetu gminy ogółem, w związku z umową o współpracy z Europejskim Funduszem Wsi Polskiej, przyjęciem do budżetu gminy środków na realizację projektu z EFS - POKL z działania 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty.

Skarbnik Gminy poinformowała, że uchwała budżetowa zawiera kwotę 84 588,24 zł, dot. projekt Gimnazjum, w sytuacji, gdy te uchwały nie wchodzą do porządku obrad dzisiejszej sesji należy pomniejszyć dochody i wydatki o taką kwotę.

Radny Franciszek Szepietowski złożył wniosek o przegłosowanie tej korekty o tę kwotę.

Radna Lucyna Ładziak – dlaczego pan Wójt nie wprowadza tych uchwał, jaka jest przyczyna? Na komisjach Pani Skarbnik przedstawiała nam projekt i był on bardzo interesujący.

Wójt Gminy – nie mogę wprowadzać pod obrady sesji projektów uchwał, których nie znam. Panią Sekretarz nie upoważniałem, chciałem pokazać pewien mechanizm legislacyjny, jaki funkcjonuje w naszej gminie.

Radna Lucyna Ładziak – chciałam zapytać o kwotę wydatku na oświetlenie ulic, na materiały kwota 30 tys. zł.

Radny Zenon Bachowski zgłaszał na komisji zatrudnienie w gminie elektryka, żeby to było bardziej oszczędne. Czy w tym roku gmina nie będzie wyłaniała konserwatora oświetlenia, i czy ta kwota 30 tys. zł na materiały rozwiąże problem, a np. wynagrodzenie dla tej osoby. Radna nie uzyskała odpowiedzi na pytanie.

Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie nad poprawką w uchwale polegającą na pomniejszeniu o kwotę 84588,24 zł po stronie dochodów i wydatków.

Rada Gminy większością głosów – 10 gł. „za” przy 2 gł. „wstrzymujących” poprawkę przyjęła.

Dalszej dyskusji brak.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zenon Bachowski odczytał projekt uchwały Nr XVII)85)12 z dnia 28.02.2012r.

Głosowanie - Rada Gminy w obecności 12 radnych obecnych na sesji większością głosów - 10 głosami „za” przy 2 gł. „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr XVII)85)12.( zał. nr 11)

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 10.2. i przeszedł do realizacji pkt.10.3.

Ad. pkt.. 10.3.
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Srokowo na 2012r.


Skarbnik Gminy Małgorzata Cwalina przedstawiła projekt uchwały. Zwiększenie dochodów i wydatków następuje na podstawie umowy o współpracy z Europejskim Funduszem Wsi Polskiej na realizację programu "Na własne konto" w Gimnazjum Nr 1 w Srokowie - w kwocie 2 500 zł, umowa zlecenie dla nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniami w ramach projektu. Zwiększenie wydatków następuje na podstawie przeniesienia wydatków między paragrafami w administracji rządowej na kwotę 5 034 zł, zwiększenie środków na usługi w SP Srokowo na wykonanie przyłącza gazowego - 11 000zł, zwiększenie środków na nagrody dla nauczycieli szkół w gminie za 2011r - wynagrodzenia osobowe i pochodne ( nagrody) - na podstawie nakazu Państwowej Inspekcji Pracy w kwocie - 23 094,75 zł, przeniesienia wydatków między paragrafami na oświetlenie ulic z usług na materiały kwota 30 000zł, ustalenie środków na ubezpieczenie obiektu Domu Kultury - 1161 zł, zwiększenie środków na promocję gminy o kwotę 1050 zł na opłacenie za biuletyn gminy, zwiększenie środków na wynagrodzenia i pochodne -(prace interwencyjne na wypłatę nagrody jubileuszowej i dodatkowego wynagrodzenia rocznego).

Dyskusji brak.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Paweł Iwaniura odczytał projekt uchwały Nr XVII)86)12 z dnia 28.02.2012r.

Głosowanie – Rada Gminy w obecności 12 radnych obecnych na sesji 10 głosami „za”,1 gł.” przeciw” i 1 gł. „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr XVII)86)12 większością głosów.( zał. nr 12)

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 10.3 i przeszedł do realizacji pkt.10.4.

Ad. pkt. 11
Odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych.


Wójt Gminy odpowiedział, że na złożoną interpelację radna Iwona Szkudlarek odpowiedź otrzyma na piśmie. W odpowiedzi na zapytania Przewodniczącego Rady Gminy: stacja paliw w Srokowie będzie działała od 1.04.2012 do 31.12.2012r., odnośnie warunków nauki w Szkole Podstawowej w dniach 6-7 luty dyrektorzy szkół wystosowali pisma w tej sprawie do rodziców, Wójt zajmie w tej sprawie stanowisko.

Pani Agnieszka Gajowniczek powiedziała, że jako rodzice czują się zlekceważeni, ponieważ Wójt do tej pory nie odpowiedział im w żaden możliwy sposób. Prosiła Wójta Gminy o złożenie obietnicy, ze taka sytuacja się już nie powtórzy Wójt Gminy stwierdził, że takiej obietnicy nie jest w stanie złożyć, bo nie ma wpływu na decyzje dyrektora, radni przyznają środki na zakup węgla w budżecie, nie mam wpływu na przetarg ani na dostawę, nie ponoszę odpowiedzialności za decyzje dyrektora, dyrektor odpowiada za palenie w piecach.

Dyr. SP w Srokowie Bogusław Kozicki odczytał pkt.18 ustawy o systemie oświaty, który mówi, że dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zamknąć szkołę, kiedy w dwóch kolejnych dniach poprzedzających temperatura spadnie do – 15 st. C, a w tych właśnie dniach szkoła była nieczynna. Zajęcia mogły być zawieszone np. w poniedziałek, ale nie było zgody organu prowadzącego. Od kilku lat monituję w sprawie CO w szkole, jest to większy problem niż budowa placu zabaw. Gaz ziemny został doprowadzony do szkoły i należy podjąć decyzję czy węgiel czy gaz, a jeżeli nie stać nas na gaz, to może spowodować to, żeby to ciepło ze szkoły nie uciekało ( brak izolacji stropów, mało wydolne piece). Niezależnie od ilości grzania te piece są mało wydolne do ogrzania takiej kubatury. 

Radna Lucyna Ładziak zwróciła uwagę na rozbieżne stanowiska Pana Wójta i dyrektora szkoły. Powiedziała w imieniu rodziców, że to dyrektor w poniedziałek powinien podjąć decyzję o zamknięciu szkoły, powiadomić rodziców, odwołać transport i dzieci by nie marzły ani na przystanku ani w klasach. O tym czy ma być węgiel czy gaz w szkole, to dyrektor czy organ prowadzący powinien przygotować analizę, co jest lepsze, tańsze. O tym mówiliśmy już w tamtym roku. W innych gminach w czasie tych mrozów szkoły były zamknięte i nie było problemu.

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 11 i przeszedł do realizacji pkt.12.

Ad. pkt. 12
Wolne wnioski, informacje, oświadczenia.


Przewodniczący Rady Gminy odczytał prośbę rodziców uczniów ze Szkoły Podstawowej w Jegławkach. „Zwracamy się z prośbą o przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie zamknięcia Szkoły Podstawowej w Jegławkach. Jestesmy przekonani, że nasza szkoła jest placówką doskonale spełniającą swoje zadanie, a jej zamknięcie pozbawi nasze dzieci świetnych warunków nauki i poczucia bezpieczeństwa, a także narazi je na niepotrzebny dyskomfort. Chcielibyśmy przedyskutować rozwiązania alternatywne dla likwidacji i zapoznać się z opinią Radnych i pana Wójta w kwestii przyszłości naszej szkoły. Jestesmy przekonani, że wspólnie dojdziemy do takiego porozumienia, które zostanie zaakceptowane przez obie strony. Prosimy o wyznaczenie terminu takiego spotkania nie później niż do 15 marca 2012 r. i poinformowanie nas o tym pisemnie na adres Rada Rodziców, Szkoła Podstawowa w Jegławkach, 11-420 Srokowo. Rodzice dzieci Szkoły Podstawowej w Jegławkach. W załączeniu podpisy osób zainteresowanych.” Po odczytaniu Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do Wójta Gminy o dotrzymanie tego terminu. Następnie Przewodniczący Rady zapoznał radnych z oświadczeniem j.n.

O Ś W I A D C Z E N I E
RADY GMINY SROKOWO z dnia 2012-02-28 w sprawie planowanego zniesienia Sądu Rejonowego w Kętrzynie

Na podstawie § 23 ust.2 pkt.3 Statutu Gminy Srokowo przyjętego uchwałą Rady Gminy Nr XX)110)08 z dnia 30 maja 2008r. w odpowiedzi na apel z dnia 26 stycznia 2012r. – Rada Gminy Srokowo i Wójt Gminy Srokowo oświadczają, iż negatywnie opiniują zamiar zniesienia Sądu Rejonowego w Kętrzynie przewidziany w projekcie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie zniesienia sądów rejonowych, utworzenia zamiejscowych wydziałów w niektórych sadach rejonowych oraz zmian rozporządzenia w sprawie sądów apelacyjnych, sądów okręgowych i sądów rejonowych oraz ustalenia ich siedzib i obszarów właściwości. Mieszkańcy Gminy Srokowo z niepokojem przyjęli informację o ograniczeniu dostępu do szeroko rozumianego wymiaru sprawiedliwości. Sąd w Kętrzynie funkcjonuje od 1945r. i pomimo wielu zmian organizacyjnych żadna władza wykonawcza nigdy nie planowała jego likwidacji. Podkreślić należy, że Sąd w Kętrzynie posiada nowoczesną bazę lokalową, zaś połączenia komunikacyjne umożliwiają łatwy dojazd do Sądu praktycznie z każdej miejscowości Powiatu Kętrzyńskiego. Zmiana w strukturach sądownictwa powinna być poddana konsultacjom społecznym oraz mieć na celu poszukiwania racjonalnych i korzystnych rozwiązań dla mieszkańców, uwzględniających całokształt spraw związanych z funkcjonowaniem sądownictwa. Mając na uwadze dobro mieszkańców Gminy Srokowo apelujemy o pozostawienie w Kętrzynie siedziby Sądu Rejonowego.

Oświadczenie otrzymują:
1. Pani Przewodnicząca Rady Miasta w Kętrzynie
2. Pan Tadeusz Mordasiewicz – Starosta Kętrzyński
Wójt Gminy zaproponował, aby oświadczenie zostało przesłane do:
1)Pan Jarosław Gowin – Minister Sprawiedliwości,
Pan Marian Podziewski – Wojewoda Warmińsko – Mazurski,
Krajowej Rady Sądownictwa,
Posłowie RP Regionu Warmińsko – Mazurskiego,
Pan Wacław Bryżys – Prezes Sądu Okręgowego w Olsztynie,
Pan Tadeusz Mordasiewicz – Starosta Kętrzyński.

Głosowanie – Rada Gminy większością głosów opowiedziała się za tą propozycją – 10 gł. ”za” przy 1 gł. ”przeciw” i 1 gł. ”wstrzymującym”.

Radna Iwona Szkudlarek– prosiła o wyjaśnienie, dlaczego nie można było wprowadzić pod obrady dzisiejszej sesji uchwał dotyczących projektu Gimnazjum? Czy jeśli będzie wprowadzony na następnej sesji to nie będzie za późno?

Wójt Gminy – powinien być złożony wniosek, za projektem stoją pieniądze 84 tys. zł, ktoś będzie koordynatorem, ktoś będzie brał pieniądze, ktoś będzie to rozliczał, a rada da podjętą uchwałą upoważnienie dla dyrektora, tak żebym nic nie wiedział. To, po co Wójt był wybierany, żeby w ciemno podpisywał, lepiej wyjaśnić do końca, uczciwie przedstawić sprawę i zgłaszamy na następnej sesji.

Dyrektor Dariusz Kowalski – w listopadzie ub. roku informowałem Pana Wójta o tym projekcie, mówiłem, na czym ma polegać, że gmina nie ponosi własnych środków. W grudniu został złożony wniosek, w styczniu przeszedł ocenę merytoryczną na 3 miejscu, na 37 wniosków przeszło 7. Za sprawy księgowe tego projektu będzie odpowiedzialna Skarbnik Gminy - Małgorzata Cwalina, uchwała jest potrzebna do upoważnienia mnie do realizacji tego projektu.

Radny Franciszek Szepietowski – przed podniesieniem ręki za tą uchwałą chciałbym wiedzieć elementarne rzeczy, ile osób obejmie projekt, kto zyska, kto jest odpowiedzialny. Nie jestem przeciwny takim sprawom, ale jestem za przyzwoitością. Mam prawo mając wątpliwości rozwiać je. Jest masa tych projektów, ale z nich często wychodzi kicha. Mnie interesuje informacja merytoryczna, jeśli jej nie mam, to nie jestem małpą, która tak jak w teście podnosi rękę, nad czymś, czego nie ma. Nie chcę nikogo obrazić, ale bądźmy czytelni.

Dyrektor Gimnazjum powiedział, że radni nie byli dotychczas zainteresowani projektami, jeśli jest taka potrzeba można zapoznać szczegółowo z projektem.

Sołtys Regina Wieczorek wyraziła zdziwienie i oburzenie taką dyskusją nad projektem, do którego gmina nic nie dopłaca, są same korzyści. Dlaczego trzeba udowadniać, że projekt jest dobry, czy będą plusy, czy minusy? Jest to chyba jedyna gmina, w której się tak utrudnia wszystko, a szczególnie projekty. To bardzo zniechęca osoby piszące te projekty.

Radna Agnieszka Siewruk życzyła wszystkim, żeby byli tak dociekliwi i poświęcili tyle czasu innym tematom, chociażby likwidacji szkoły w Jegławkach albo, dlaczego dzieci marzły w szkole.

Radna Czesława Gwóźdź – wstydzę się przed wyborcami, co dzieje się na dzisiejszej sesji. Brak komunikacji, otwórzmy się, wykażmy trochę dobrej woli. Odnośnie projektów, nie ma u nas dobrej atmosfery, u nas za mało się tego robi, bo zyski są wymierne, a my tylko widzimy ile, kto na tym zarobi, nie widząc ile wkłada w to czasu i wysiłku.

Sołtys wsi Srokowo - powracając do promocji gminy chcę zaznaczyć, że nie tylko gmina stara się promować, ja też maczam w tym palce, dawno temu, kiedy pracowałam w Gimnazjum na stronie internetowej w Atlasie Wsi, brałam udział wraz z uczniami w konkursie, umieściliśmy tam informacje o gminie, trzeba było opisać 5 wsi z naszej gminy. Na stronie internetowej jezioro com.pl – w dziale miejscowości umieszczone są zdjęcia z naszej gminy.

Pani Miernik-Połubińska – nie chcę wracać do pism w sprawie warunków nauki w szkole, żałujemy pieniędzy na ogrzewanie, na projekty, ale za 10 lat, 20, 30 to one tu będą siedzieć i tworzyć gminę, a w tej chwili się na nich oszczędza.

Radna Lucyna Ładziak – podoba mi się bardzo postawa Pana Wójta, bo bardzo często dokumenty na sesję są niekompletne i dawane nam przed sesją. Tak być nie powinno. Jestem za tym, żeby było jak najwięcej projektów i Pan Wójt powinien zlecić tej Pani, która jest zatrudniona na tym stanowisku więcej, bo pracując 8 godzin codziennie i robiąc 4 projekty to jest mało i nam jako radnym się nie podoba. Ponadto proszę o obecność Pani Skarbnik, Sekretarz, Wójta na posiedzeniach komisji, bo są sytuacje, że nie mamy się, kogo pytać. Uważam, że Pan Wójt się słusznie postawił, powinien robić to częściej. W piątek na ostatniej sesji – 28.02.2012r. powinien zamknąć szkołę, albo sprawdzić dyrektora. Wszyscy znamy ten budynek i wiemy, jakie były niskie temperatury i nie wyobrażam sobie, żeby można było spać spokojnie, wiedząc, że temperatura jest taka niska.

Sołtys wsi Siniec poprosiła o informację, czy jest ktoś zorientowany w gminie, co powinna zrobić, aby w Kątach powstała wiata zabezpieczająca dojeżdżające dzieci przed deszczem i śniegiem. Wójt Gminy obiecał, ze taka wiata zostanie wybudowana, Sołtys wsi złoży wniosek do przyszłorocznego budżetu.

Wójt Gminy – czuję się sprowokowany do zajęcia stanowiska. Na sesji 28.02.br. zapytałem czy dyrektorzy widzą potrzebę zamykania szkół, nie było żadnej odpowiedzi ani zgłoszeń od dyrektorów szkół, że coś nie gra. Jak są piece, to trzeba w nich napalić, a tak było palone, ze naczynie zbiorcze zostało zamrożone i pękło, w sobotę należało zespawać. Było zapewnienie, że w poniedziałek będzie ciepło. Pofatygowałem się w poniedziałek rano sprawdzić, na jednym piecu była temp. 40 st. na drugim 55 st. Zapytałem palacza, dlaczego jest tak niska temperatura, palacz poinformował, że pali resztkami, węgla nie ma.
Dyrektor wyjaśnił, że dostawa węgla będzie we wtorek. W środę wysyłałem Pana Pocieja, żeby sprawdził temperaturę i na piecu było 80 st. i było w szkole ciepło. O czym to świadczy, że trzeba w piecu napalić, kontrolować i palić tak, żeby naczynie zbiorcze nie zamarzło i nie rozsadziło pieca. Dyrektor ustalał dostawy węgla, ja na to nie mam wpływu i nie kontroluję tego. Nie czuję się odpowiedzialny za te sprawę i nie będę ponosił konsekwencji.

Sołtys wsi Siniec poinformowała zebranych, że na poprzedniej sesji zgłaszała naprawę lamp oświetleniowych – panowie przyjechali, wymienili czujniki olejowe, ale nie zamontowali żarówek i lampy nie działają.

Radna Agnieszka Siewruk powróciła do tematu niskiej temperatury w szkole podczas zajęć lekcyjnych, zapytała się Wójta, dlaczego nie wydał polecenia zamknięcia szkół znając temperaturę, jaka tam panuje. Mówi się, ze organ prowadzący musi wyrazić zgodę, a Pan tej zgody nie wyraził.

Wójt Gminy odpowiedział, że dyrektorzy szkół wystosowali pismo do Rady Rodziców i tam jest wyjaśnione, w jaki sposób to się odbywało. Decyzję podejmuje dyrektor. Nie mogłem zamknąć szkoły, kiedy w poniedziałek o godz. 8:30 dyrektor poinformował, że w szkole jest zimno. Jak miałem odwieźć dzieci, żeby stały na przystankach?

Radna Czesława Gwóźdź uważam, że wszyscy powinni się walnąć w pierś, bo po troszę wszyscy zawinili. Dzwoniłam do Wójta i rozmawiałam, że może zamknąć szkołę, a Pan odpowiedział, żeby zdążyć powiadomić Kuratorium. Teraz jesteśmy wszyscy mądrzy, ale wtedy nie byliśmy tacy mądrzy. Powiedziałam wtedy, że nie ma potrzeby powiadamiać Kuratorium. Jesteśmy za to wszyscy odpowiedzialni, należy przeprosić rodziców i starać się, żeby w przyszłym roku sytuacja się nie powtórzyła.

Radny Bogusław Staruch stwierdził, że sytuacja już się stała i się nie odwróci, ale będzie następna zima i teraz trzeba rozpocząć jakieś racjonalne rozmowy, które przyczynią się do tego, żeby do tego tematu już nie wracać.

Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt. 11 i przeszedł do realizacji pkt.12.

Ad. pkt. 12
Przyjęcie protokołu z sesji Nr XVI z dnia 03.02.2012r.


Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński poinformował, że protokół z sesji z dnia 03.02.2012r.. był do wglądu w biurze Rady Gminy oraz był wyłożony na pół godziny przed sesją na sali obrad. Stwierdził, iż zapoznał się z protokołem, odzwierciedla on wiernie przebieg sesji. Wniosków ani uwag do protokołu nie było. W chwili zarządzenia głosowania na sali obrad obecnych było 12 radnych.

Protokół Nr XVI z dnia 03.02.2012r. został przyjęty jednogłośnie (12 gł. „za”), bez uwag. Przewodniczący Rady Gminy zamknął pkt.12 i przeszedł do realizacji pkt.13. 

Ad. pkt. 13
Zakończenie XVII sesji Rady Gminy Srokowo.


Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński wobec wyczerpania porządku obrad – o godz. 17:20 zamknął obrady XVII zwyczajnej sesji Rady Gminy Srokowo.

Protokół obejmuje 12 załączników:
Zał. Nr 1 - 9 - biuro Rady Gminy
Zał. Nr 10,-12 - http) bip.warmia.mazury.pl/ Srokowo gmina wiejska/akty/14/typ

Przewodniczący Rady Gminy Aleksander Kamiński
Protokół sporz. Inspektor Teresa Gryczka

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Srokowo
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Mariusz Daćko
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2012-04-02
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Teresa Gryczka
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2012-04-02 14:37:27
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Mariusz Daćko
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2012-04-02 15:55:54
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Mariusz Daćko
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2016-02-10 12:13:23
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1087 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony